Daugelyje pasaulio šalių tarptautinio švietimo tyrimo PISA (angl. Programme for International Student Assessment), kurį vykdo Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacija, rezultatų pristatymas tampa svarbiu įvykiu, nes visos pažangios šalys suvokia: kur jos yra pagal švietimo lygį, panašiai ten – ir visose kitose srityse dabartiniame konkurencingame pasaulyje. Vakar sužinojome ir kur esame mes.
„Tarp EBPO šalių atrodome vidutiniškai“, – pristatant 2022 m. PISA ataskaitą pripažino švietimo, mokslo ir sporto ministras Gintautas Jakštas.
Penkiolikamečių gebėjimai anksčiau būdavo tiriami kas trejus metus, šįsyk dėl COVID-19 pandemijos terminas prasitęsė iki ketverių. 2018 m. pagal visas tris tiriamas sritis – skaitymo gebėjimus, matematinį ir gamtamokslinį raštingumą buvome žemiau nei EBPO šalių vidurkis, dabar matematiniu raštingumu jį lenkiame 3 taškais, gamtamoksliniu – vos tašku, o pagal skaitymo gebėjimus atsiliekame 4 taškais.
Kiek geresnę vietą užimame ir šalių rikiuotėje. Vertinant matematinį raštingumą Lietuva yra 24–25 pozicijoje tarp 81 tyrime dalyvavusios šalies (2018 m. – 32–37), pagal skaitymo gebėjimus esame 32-i (2018 m. – 29–36), pagal gamtamokslinio raštingumo rezultatus užimame 29–30 poziciją (2018 m. – 30–33).
Tačiau savo pozicijas pagerinome ne todėl, kad mūsų pasiekimai tapo geresni – daugelio šalių moksleivius pandemija paveikė neigiamai, jų rezultatai smuko labiau nei mūsų. Didelį nuosmukį patyrė net švietimo lydere Europoje daug metų buvusi Suomija.
Lyginant Lietuvos penkiolikamečių rezultatus pastaruosiuose keturiuose PISA tyrimuose naujausi skaičiai didelio optimizmo nekelia.
Be to, lygintis norėtųsi ne su vidutiniokais, o su lyderiais. Tačiau iki jų mums dar labai toli. Visose trijose tirtose srityse pasaulyje pirmauja Singapūras: pagal matematinį raštingumą pelnė 575 taškus, 100 daugiau nei mes, pagal skaitymo gebėjimus – 543, mus lenkia 71 tašku, gamtos mokslų srityje – 561 tašką, surinko 77 taškais daugiau nei mes.
Rezultatai menkesni
Lyginant Lietuvos penkiolikamečių rezultatus pastaruosiuose keturiuose PISA tyrimuose naujausi skaičiai didelio optimizmo nekelia. Šįsyk matematika įvertinta 475 balais, o tai 6 mažiau nei prieš ketverius metus, 3 – nei 2015 m., 4 – nei 2009-aisiais.
Skaitymo gebėjimai (472 taškai) 4 taškais nusileidžia 2018 m. rezultatui, 5 – 2009 m. ir įvertinti taip pat, kaip 2015 m.
Gamtamokslinį raštingumą (484 taškai), lyginant su dviem ankstesniais tyrimais, pavyko pagerinti atitinkamai 2 ir 9 taškais, bet nuo 2009 m. rezultato atsiliekama net 12 taškų.
Beje, matematinio raštingumo srityje vaikinų rezultatai buvo 5 balais aukštesni nei merginų, o skaitymo gebėjimų srityje, atvirkščiai, merginos vaikinus lenkė 31 balu.
Situacija: „Tarp EBPO šalių atrodome vidutiniškai“, – pristatant 2022 m. PISA ataskaitą pripažino švietimo, mokslo ir sporto ministras G. Jakštas. P. Peleckio / BNS nuotr.
Išliko atotrūkis
PISA tyrime atskleistos ir priežastys, kodėl mūsų rezultatai nesiekia lyderiaujančių šalių. Aukščiausių visų trijų sričių rezultatų pasiekė sostinės (514 taškai – matematinio raštingumo, 521 taškas – gamtamokslinio raštingumo, 506 – skaitymo) ir didžiųjų miestų (atitinkamai 487, 496, 485 taškai) mokiniai. Žemiausi rezultatai – kaimo ir mažų miestelių mokyklų mokinių (atitinkamai 435, 445, 431).
Dalies vaikų menkesnį pasiekimų lygį vis dar lemia žemas jų šeimų socialinis, ekonominis ir kultūrinis statusas. Didelės įtakos turi ir tai, ar vaikai nepraleidžia pamokų, į jas nevėluoja.
Lietuvoje statistiškai reikšmingai (25 taškais) geresni matematikos rezultatai tų mokinių, kurie ikimokyklinio ugdymo įstaigą lankė ne mažiau nei trejus metus. Tačiau tokių vaikų dalis siekia 65,8 proc.
Skiriasi mokinių rezultatai ir pagal mokomąją kalbą. Geriausi rezultatai, aukštesni už EBPO šalių vidurkį, – mokyklose lietuvių mokomąja kalba (matematinio raštingumo – 477, gamtamokslinio – 487, skaitymo – 475), prasčiausi – lenkų mokomąja kalba (440 – matematinio raštingumo, 433 – gamtamokslinio, 415 – skaitymo). Mokyklų rusų mokomąja kalba rezultatai atitinkamai yra tokie: 468, 476, 457.
Kaip pabrėžė pristatant naujausią tyrimą EBPO PISA valdybos narė dr. Rita Dukynaitė, EBPO visoms šalims rekomenduoja atkreipti dėmesį į socialinį, ekonominį ir kultūrinį kontekstą, gerinti paramą kiekvienam mokiniui, individualizuoti užduotis, mažinti atotrūkį tarp mokyklų ir pačiose mokyklose.
Ir dabar, jei būtų vertinami tik didžiųjų miestų lietuviškų mokyklų rezultatai, būtume ne tarp vidutiniokų – reikšmingai lenktume EBPO šalių vidurkį. Tačiau Lietuvos mokyklos dar negali pasigirti esančios tramplinu į visiems vienodai kokybišką švietimą, o paskui – ir sėkmingą ateitį.
Gyvenimu patenkinti
PISA tyrime penkiolikamečių atsakymai į klausimus atskleidė, kad lietuviai mokiniai net labiau patenkinti gyvenimu nei vidutiniškai jų bendraamžiai EBPO šalyse. 79 proc. tyrime PISA dalyvavusių Lietuvos mokinių teigė, kad mokykloje lengvai susiranda draugų (EBPO vidurkis – 76 proc.), 65 proc. jautėsi priklausantys mokyklai (EBPO vidurkis – 75 proc.). Palyginti su 2018 m., Lietuvoje mokinių priklausymo mokyklai jausmas padidėjo.
Tačiau kai kurie skundėsi, kad matematikos mokosi nedrausmingoje ir mokymuisi nepalankioje aplinkoje: apie 18 proc. mūsų mokinių nurodė, kad negali susikaupti daugumoje arba visose pamokose (EBPO vidurkis – 23 proc.), 25 proc. mokinių išsiblaško naudodamiesi skaitmeniniais prietaisais (EBPO vidurkis – 30 proc.), o 20 proc. išblaško kiti jais besinaudojantys mokiniai (EBPO vidurkis – 25 proc.).
Nors mokyklose dar vis nemažai patyčių, bet Lietuvos mokiniai vidutiniškai savo pasitenkinimą gyvenimu vertina 7,14 balo iš 10 (EBPO vidurkis – 6,75). Visiškai patenkinti savo gyvenimu – 16,8 proc. Lietuvos mokinių, EBPO šalių vidurkis – 12,7 proc.
PISA – švietimo veidrodis
PISA – tai tarptautinis penkiolikamečių tyrimas, kurio tikslas – įvertinti mokinių skaitymo gebėjimus, matematinį ir gamtamokslinį raštingumą. Siekiant išsiaiškinti, kaip švietimo sistemos parengia mokinius realiems gyvenimo iššūkiams ir sėkmingam dalyvavimui visuomenės gyvenime, tiriama, kaip mokiniai geba spręsti sudėtingas problemas, kritiškai mąstyti ir efektyviai bendrauti.
2022 m. PISA tyrime dalyvavo 690 tūkst. iš 81 šalies.
PISA tyrime Lietuva dalyvauja nuo 2006 m. Naujausiame tyrime dalyvavo 7 257 mokiniai iš 292 mokyklų, daugiausia iš jų buvo devintokai (90,9 proc.).
Vilmanto Raupelio nuotr.
Lietuva PISA’2022 tyrime
Matematinis raštingumas
Vieta: 24–25 iš 81 (2018 m. – 32–37)
Taškai: 475 (EBPO vidurkis – 472)
Palyginti su 2018 m. – 6
Palyginti su 2015 m. – 3
Palyginti su 2009 m. – 4
Skaitymo gebėjimai
Vieta: 32 (2018 m. – 29–36)
Taškai: 472 (EBPO vidurkis – 476)
Palyginti su 2018 m. – 4
Palyginti su 2015 m. – 0
Palyginti su 2009 m. – 5
Gamtamokslinis raštingumas
Vieta: 29–30 (buvo 30–33)
Taškai: 484 (EBPO vidurkis – 485)
Palyginti su 2018 m. + 2
Palyginti su 2015 m. + 9
Palyginti su 2009 m. – 12
Šaltinis: PISA tyrimas
Naujausi komentarai