Gyvenimas draugijoje

Šiandien dažnas Lietuvos pilietis nuoširdžiai nustebtų, sužinojęs, kiek tarpukariu mūsų šalyje veikė įvairiausių draugijų. Jų būta visokių: žmonės spietėsi į bendruomenes ir pagal pomėgius, ir pagal socialinį statusą, ir pagal viešuosius interesus. Pavyzdžiui, rašytojas, kunigas Juozas Tumas-Vaižgantas priklausė daugiau nei kelioms dešimtims nevyriausybinių organizacijų, jose atlikdamas ne statisto vaidmenį, o imdamasis iniciatyvų, kurių reikalavo neseniai nepriklausomybę atgavusi valstybė ir jos gyventojų poreikiai.

Ne paslaptis, kad sovietinės priespaudos metais beveik visų neriklausomų nuo valdžios sambūrių nebeliko – jie buvo griežtai draudžiami, o pogrindžio draugijas, kurių nariai buvo persekiojami, galima suskaičiuoti rankų pirštais. Beveik visų slaptų organizacijų gyvavimo laikas buvo neilgas ir, su keliomis išimtimis, baigėsi dar iki Sąjūdžio laikų. Sovietiniams žmonėms okupantai leido tik žvejoti, medžioti ir bendraujant kalbėti apie šios laisvalaikio veiklos laimikį, o ne apie laisvę, nesumeluotą istoriją ir žmogaus teises.

Dabartinėje Lietuvoje, žvelgiant paviršutiniškai, viešųjų įstaigų tikrai nestinga. Jų šalies Registrų centras yra užregistravęs net kelis tūkstančius. Vis dėlto kiekybė šiuo atveju nėra lemiamas veiksnys. Pasidomėjus, kas yra daugelio nevyriausybinių organizacijų steigėjai, paaiškėtų, kad viešosios įstaigos slepia ministerijų, savivaldybių tarybų, merų, Katalikų bažnyčios ir kitų galios institucijų šešėlius. Kiti piliečių sambūriai į viešąsias įstaigas dažniausiai irgi reiškia ne tikrą susirūpinimą savąja veikla, kuri būtų naudinga visai visuomenei ar jos grupei, o tik troškimą įsisavinti ES fondų lėšas ir nevyriausybinės organizacijos darbuotojams išsimokėti kuo didesnį darbo užmokestį.

Didžiausia bėda, paveldėta iš okupantų elgsenos, yra elgesio draugijoje įgūdžių nebuvimas ar stoka.

Žinoma, Lietuvoje mūsų dienomis egzistuoja daugybė piliečių bendrijų, kurias vienija žmonių gyvenamoji vieta – beveik kiekvienas kaimas, miestelis ar rajonas turi savą teisiškai įregistruotą bendruomenę. Deja, jos veikla tiksliai proporcinga kaimo ar miestelio problemų sprendimui – kai sulūžta vandentiekio vamzdis ar padidėja aplinkos tarša, gyventojai suaktyvėja. Ir, žinoma, jie nepamiršta garsiai, triukšmingai švęsti metų švenčių ir periodiškai kartu linksmintis.

Visame šiame Lietuvos draugijų žemėlapyje su žiburiu tenka ieškoti kultūrinio intereso vienijamų žmonių. Tebeveikia sovietiniai įpročiai: jei kaime ar mieste gyvena menininkas, jis dažniausiai nenori dalytis savo kūrybiniais rūpesčiais su panašiais į jį žmonėmis; jei vietovėje nuo seno gyvena ar įsikuria naujas kultūros įstaigos darbuotojas, jo nevyriausybinė veikla daugeliui aplinkinių ima atrodyti įtartina – su tos pačios srities kolegomis susitikti vakarėlyje kavinėje ar didesniame mieste vykstančiuose, valdžios finansuojamuose mokymuose ar seminaruose.

Jei paklaustume, kodėl kultūros kūrėjams ir vadybininkams stinga bendrystės, vienas galimų atsakymų skambėtų taip: „Esu individualistas!“ Išeivijos kultūrologas Vytautas Kavolis yra puikiai aprašęs vakarietiškąją individualizmo tradiciją, kuri reiškia ne saviizoliaciją (taip atrodo Sovietų Sąjungoje gyvenusiems žmonėms), o bendradarbiavimą dėl to, kad visuomenė ir patys kūrėjai ir vadybininkai sukurtų ką nors gera vieni kitiems. Tik taip asmuo atskleidžia save ir savo galimybes.

Didžiausia bėda, paveldėta iš okupantų elgsenos, yra elgesio draugijoje įgūdžių nebuvimas ar stoka. Juk beveik kiekvienoje dabartinėje draugijoje esama vieno ar kelių vadovų – žmonių, kurie imasi iniciatyvos. Beveik visi kiti nariai per draugijos posėdžius ir po jų snaudžia letargo miegu, nes aktyvieji neva viskuo pasirūpins. Pasitaiko ir dar įdomesnių atvejų: beveik per visus draugijos posėdžius miegojęs vienas ar kitas narys staiga pabunda ir imasi veiklos, kurios nederina su kitais nariais, tačiau prisistato veikiantis draugijos vardu. Dėl tokių situacijų ne viena draugija, turėjusi gana svarbių tikslų, vizijų ir misijų, užgeso be vilties būti atgaivinta.

Stebint Vakarų šalių visuomenių socialinius tyrimus ir tendencijas, aiškėja, kad nevyriausybinis sektorius nelabai reikalingas ne vien pokomunistinėje Lietuvoje, bet ir šalyse, kuriose demokratijos tradicijos siekia kelis šimtmečius. Šį visuomenės sandą kompensuoja socialiai atsakingas verslas. Deja, o gal ir laimė, kad negyvename taip, kaip gyventa Jungtinėse Amerikos Valstijose XIX a. pradžioje, kai nevyriausybinis sektorius iki pat mūsų dienų ten buvo dominuojantis. Dabar beveik visame pasaulyje draugijų pagal tradiciją kurtas bendrasis gėris generuojamas, dalijantis lėšomis su tais, kuriems pinigų reikia labiausiai. Aišku, jei tai vyktų idealiai sklandžiai, tikėtina, kad globalios problemos būtų nesunkiai išspręstos. Vis dėlto pagal naująjį būvį gyventi esame neįpratę ne tik mes, bet ir visas pasaulis. Ar verslas yra galingesnis už tradicines draugijas, esant tokiam sparčiam gyvenimo tempui, turbūt netrukus įsitikinsime. Tačiau nuojauta sako, kad bendrystė yra didesnė ne ten, kur pinigai, o ten, kur tarpsta žmogiškasis artumas ir gebėjimas susikalbėti pagal tuos standartus, kurie Vakaruose labai seniai ir gerai žinomi.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

  • Kas mokės pensijas senstančiai visuomenei?
    Kas mokės pensijas senstančiai visuomenei?

    Vienas svarbiausių šiandienos iššūkių Lietuvai yra demografinė situacija. Pastaraisiais metais Lietuva susiduria su gimstamumo mažėjimu ir senėjančia visuomene. Tai turi įtakos ne tik socialinei apsaugai, bet ir visai šalie...

    4
  • Trys raidės – lyg stichinė nelaimė
    Trys raidės – lyg stichinė nelaimė

    Vis dar kažkur gyvuojančio Sąjūdžio atstovai kreipėsi į Prezidentą, Seimo ir Vyriausybės vadovus beigi visą tautą ir pareikalavo atšaukti 2022-ųjų sausio 18 dieną priimtą įstatymą, kuriuo įteisintas trijų raidžių „w“, &b...

    17
  • Gurmanų saulė ir UV spinduliai
    Gurmanų saulė ir UV spinduliai

    Lietuviai gyvena gerai. Rengiasi gražiai. Valgo skaniai. Ir vis pro petį pasidairo į latvius, estus – jie tai turi mišlenų, o mes niekaip nepramušame. Tad pernai gruodį ekonomikos ir inovacijų ministrės Aušrinės Armonaitės p...

    1
  • Žanrų niveliacijos era
    Žanrų niveliacijos era

    Šiomis dienomis, kai kino teatruose rodomas lietuvių autorių sukurtas filmas „Prezidentas“, pasakojantis mūsų šalies prezidento Valdo Adamkaus biografiją, daugelis kelia nebūtinai naują, tačiau retai tiksliai atsakomą klausim...

    1
  • Iššūkis moterims – įgyvendinti pokyčius versle
    Iššūkis moterims – įgyvendinti pokyčius versle

    Didesnis moterų verslumas rodo ne vien didesnį šalies ir pasaulio bendrąjį vidaus produktą (BVP). Savą verslą nuolat kuriančios moterys Lietuvoje gali paspartinti perėjimą prie tvaresnės visuomenės. ...

    3
  • Lietuvis ir azijietis
    Lietuvis ir azijietis

    Lietuvis J. turėjo viziją, kurią paskatino viskis, ir ėjo gatve migloto tikslo link. Nieko čia nebūtų tragiško – tegul sau eina linksmas, jei kitiems netrukdo. Tačiau štai niuansas: turėdamas savo viziją, lietuvis J. beveik nemat...

    5
  • Trump–Litovsko taika
    Trump–Litovsko taika

    Naujoji Rusijos valdžia, vadinamojo Sovnarkomo (Liaudies komisarų sovieto) nariai, laiko veltui negaišo, tad jau spalio 27 d. (lapkričio 9 d.) buvo išleistas specialus dekretas, leidžiantis griebtis represijų prieš bet kuriuos fiziniu...

    2
  • Ar padės laimėtas aukso puodas?
    Ar padės laimėtas aukso puodas?

    Turbūt daugelis iš mūsų norėtų laimėti loterijoje aukso puodą ir susikurti užtikrintą, orų ir saugų gyvenimą senatvėje. ...

    2
  • Kaukazo žaizdos
    Kaukazo žaizdos

    Graikų mituose Kaukazas – vienas tų stulpų, laikiusių pasaulį. Čia Dzeusas prie uolos prikalė ir amžinoms kančioms pasmerkė Prometėją – vieną garsiausių titanų – už tai, kad tas iš dievų pavogė ugnį ir perdavė ją m...

    2
  • Atsarginiai piliečiai
    Atsarginiai piliečiai

    Referendumas dėl Lietuvos Respublikos pilietybės išsaugojimo turint ir kitos šalies pilietybę įvyko, tačiau laukiamų rezultatų neatnešė. Keisti šalies Konstitucijos 12-ąjį straipsnį sutiko kiek daugiau nei 1 mln. rinkėj...

    7
Daugiau straipsnių