Čekų terminalas Nyderlanduose
Pranešama, kad Čekija kartu su partneriais įsigis plaukiojančių SGD terminalų įrangą. Kam jūros neturinčiai žemyninei Čekijai prireikė suskystintų gamtinių dujų atšildymo, vadinamosios FSRU, įrangos?
Sprendimas atrodo logiškas. Įsigytus du nedidelės apimties FSRU blokus Čekija planuoja pasistatyti Nyderlanduose, prie Vatų jūros esančiame Iemshaveno uoste.
"Šis žingsnis padės mums aprūpinti dujomis šalį, panaikinti energetinę priklausomybę nuo Rusijos", – teigė Čekijos pramonės ir prekybos ministras Jozefas Sikela.
Tokį greitą sprendimą Čekija buvo priversta priimti todėl, kad dėl karo Ukrainoje, taip pat iracionalių Rusijos veiksmų kyla pavojus, kad vidurio Europos šalys gali likti be dujų rezervų.
Kol kas nėra duomenų, kaip dujos iš Olandijos per Vokietiją atkeliaus į Čekiją.
Iemshaveno uosto SGD terminalo įrenginys, vadinamoji barža ant vandens, kuris gali priimti 25 794 kubinius metrus dujų, jau pasiekė Nyderlandų pakrantę. Juos tikimasi pradėti naudoti dar šių metų rudenį, kad būtų galima pasirengti žiemos šildymo sezonui.
Kitas Iemshaveno uosto SGD terminalo įrenginys, kuris bus atgabentas vėliau, bus didesnis. Jo talpa sieks 166 809 kubinius metrus. Šis įrenginys dabar yra Viduržemio jūros regione.
Manoma, kad pradėjus veikti abiem įrenginiams bendras Iemshaveno uosto SGD terminalo pajėgumas sieks iki 8 mlrd. kubinių metrų metinio dujų kiekio pajėgumo.
Europos šalys, netgi nesančios prie jūros, skuba kaip galima greičiau įsigyti terminalus, kuriuose priimtų dujas iš jūros.
Nusivylimas rusišku tiekėju
Ši čekų žinia ne itin palankiai buvo sutikta Lenkijoje. Su Čekija jau lyg ir buvo sutarta, kad, statant naują SGD terminalą Gdanske, viena iš jo klienčių bus ir Čekija. Dėl Čekijos buvo rengiamasi Gdanske statomo dujų terminalo pajėgumą padidinti nuo 6 mlrd. kubinių metrų per metus iki 12 mlrd. kubinių metrų.
Tačiau Lenkija, net ir netekusi Čekijos kaip būsimojo kliento, gali tikėtis prie Gdansko uosto SGD terminalo pritraukti nuo Rusijos dujų priklausomas Vidurio Europos šalis, pavyzdžiui, Slovakiją ar Austriją.
Čekijai planus sujaukė Rusijos sprendimas net 60 proc. sumažinti dujų tiekimą į Vakarų Europą. Dėl to Vokietijoje kilo didelis nusivylimas.
Manoma, kad Rusija Vokietijai ėmė keršyti už tai, kad ji tiekia ginklus Ukrainai, be to, nedarė spaudimo dėl Rusijos noro su Ukraina pasirašyti karo nutraukimo sutartį Rusijai naudingomis sąlygomis.
Rusijos veiksmus nesuprantamais įvardijo tiek Vokietijos, tiek progresyvūs pačios Rusijos ekspertai. ES šalims dar nepaskelbus sankcijų dėl dujų, pati Rusija nusprendė mažinti dujų tiekimą į Vakarų Europą. Anot naftos ir dujų eksperto Michailo Krutichino, taip pati Rusija savo rankomis ėmėsi naikinti dujų milžinę "Gazprom".
Iki karo su Ukraina Rusija per "Gazprom" kasmet į Vakarų Europą tiekė 155 mlrd. kubinių metrų dujų. Europoje net 10 šalių jau atsisakė rusiškų dujų. Tai sudaro iki 10 proc. "Gazprom" dujų eksporto į Vakarų Europą.
Kitais metais rusiškų dujų žada atsisakyti Vokietija – didžiausias jų pirkėjas Europoje, jei tik tai neįvyks greičiau dėl pačios Rusijos veiksmų.
Rinkoje – FSRU laivų deficitas
Čekijai greito dujų tiekimo reikia jau dabar. Ji negali laukti, kol Gdanske bus pastatytas naujas dujų terminalas, kurio statyba dar neprasidėjo.
Gdansko SGD terminalo statytojai susidūrė su didele problema – pasaulinėje dujų rinkoje nebelieka laisvų FSRU įrenginių. Tai lėmė ir dėl Ukrainoje vykstančio karo Rusijos sukeltas chaosas dujų rinkose.
Vien Europoje net 4 SGD terminalus planuoja statyti Vokietija, kuri jau yra sudariusi FSRU laivų nuomos sutartis. Dar vieną laivą planuoja, tiksliau jau sudarė sutartį nuomotis Suomija kartu su Estija.
"Mes jau praleidome progas išsinuomoti FSRU laivą", – pripažino Gdansko uosto valdytojai. Šiame uoste kalbama apie vieną, o gal netgi ir du FSRU laivus. Jų skaičius Gdansko uoste priklausytų nuo to, kiek atsirastų šalių Vidurio Europoje, kurios norėtų imti dujas iš Gdansko SGD terminalo.
Gdansko uosto atstovų teigimu, šiuo metu FSRU laivų rinkoje liko nauji, labai brangūs specializuoti FSRU laivai. Yra variantų užsakyti ir iš SGD dujovežių perdirbtus FSRU įrenginius.
Lenkijoje laikomasi nuostatos, kad reikėtų eiti panašiu keliu, kaip buvo daroma Klaipėdos SGD terminale, kai specialiai šiam terminalui buvo užsakytas pastatyti visiškai naujas laivas.
Lenkija tai galėtų sau leisti, nes ji turi Svinouisčio SGD terminalą. Dalį Lenkijos šiaurės rytų regiono dujomis aprūpina ir Klaipėdos SGD terminalas.