Ištrauka iš seno filmuko. „Tai jūs pinigų neturite?" - paštininkas Pečkinas paklausė katino Matroskino, kuris skundėsi, kad XX a. artėjant prie pabaigos jis su šuniu Šariku turi dalytis vieną porą veltinių. Matroskinas sušnairavo į blizgančius naujutėlius Šariko sportinius batus ir atsakė: „Pinigų turime, mums smegenų nepakanka."
Panaši padėtis susiklostė ir XXI a. Rūgpienių kaime - Bulgarijoje, skurdžiausioje ES valstybėje, pagal ekonominius rodiklius atsiliekančioje netgi nuo Kroatijos ir Turkijos, kurios dar tik stovi prie bloko slenksčio. Prastas administravimas, korupcija ir valstybės pinigų grobstymas - tai dar ne visas sąrašas ydų, kurios privertė Europos Komisiją (EK) žengti precedento neturintį žingsnį ir atimti iš valstybės narės teisę naudotis ES parama.
Europos kovos su sukčiavimu tarnyba (OLAF) išsiaiškino, kad nusikaltėliai iš Bulgarijos biudžeto grobsto pinigus, kuriuos ES skiria šios valstybės ekonomikos plėtrai. Maža to, valdžia ne tik nesugebėjo užkirsti kelio nelegaliai veiklai, bet ir kai kuriais atvejais talkino nusikaltėliams.
EK sprendimas buvo stiprus smūgis Bulgarijai. Šalis neteko maždaug 500 mln. eurų, kurie turėjo būti skirti jos ūkio plėtrai. Sofijos planai 2011 m. prisijungti prie Šengeno zonos taip pat pakibo ant plauko.
Bulgarijos vadovai pripažino, kad ydų yra, ir žadėjo taisyti padėtį. Tą patį derėtų padaryti ir ES, dar kartą pademonstravusiai puikius gebėjimus leisti pinigus vėjais.
EK skelbia, kad Bulgarija per 18 narystės bloke mėnesių nepadarė žymesnės pažangos, nesustiprino teisinės sistemos ir nepažabojo klestinčio nusikalstamumo bei korupcijos. Lygiai tokios pačios ydos buvo nurodytos 2006 m. gegužės mėnesio ataskaitoje apie Bulgarijos pasirengimą prisidėti prie ES. Vis dėlto po trijų mėnesių EK rekomendavo priimti Bulgariją. 2007 m. sausio 1 d. ši valstybė tapo bloko nare, į Sofiją pradėjo plūsti dideli ES pinigų srautai.
ES logiką galima pavadinti mažų mažiausiai keista. Ar vertą pilti vandenį į kibirą, jeigu žinai, kad šis kiauras? Protingiau būtų iš pradžių jį užlopyti. Tačiau ES nusprendė pilti vandenį ir lopyti vienu metu. Tokia strategija nepasiteisino: per pusantrų metų Bulgarijai suteikta parama nedavė lauktų rezultatų, o dalis pinigų nukeliavo nežinia kur.
Versti visą kaltę nuo bloko standartų atsiliekančiai valstybei būtų nesąžininga. Dėl ydingos praktikos dalį atsakomybės turi prisiimti ir pats Europos valstybių blokas.
Senutė ES turi daug kiaurų kibirų ir jais semiasi gėrybes iš šulinio - bendro šalių narių biudžeto. OLAF duomenimis, pernai ES iššvaistė 204 mln. eurų - beveik dvigubai daugiau nei užpernai.
OLAF ne kartą sakė, kad bloko lėšos naudojamos neskaidriai. Sukčiavimo atvejų skirstant žemės ūkiui skirtus pinigus pastaraisiais metais būta Prancūzijoje, Italijoje ir Ispanijoje. Šiemet Europos Parlamente atliktas tyrimas atskleidė, kad europarlamentarai švaisto pinigus, ir kai kuriems jų už tai netgi derėtų iškelti baudžiamąsias bylas. Praėjusį mėnesį Gilesas Chichesteris buvo priverstas pasitraukti iš britų konservatorių Europos Parlamente lyderio posto, nes deputato išlaidoms iš ES biudžeto skiriamus pinigus pervesdavo šeimos įmonei.
Akivaizdu, kad ES nesugeba efektyviai kontroliuoti skirstomų pinigų ir Bulgarijos atvejis tėra vienas iš daugelio to pavyzdžių. Žengti atgal nebėra kur. Išmesti Bulgariją iš ES neįmanoma, o palikti ją be paramos irgi ne geriausia išeitis, nes tada valstybei bus dar sunkiau išsikapstyti iš duobės, į kurią ją įstūmė istorijos vingiai.
Bulgarija suprato skaudžią pamoką, tačiau kelias išvadas iš šios nemalonios istorijos turėtų padaryti ir ES. Pirma, jau seniai aišku, kad jai derėtų atidžiau stebėti, kaip naudojama parama. Antra, į savo gretas priimdamas naujas valstybes, blokas turėtų nustatyti griežtus reikalavimus, o ne tikėti pažadais pasitaisyti, kaip buvo Bulgarijos atveju.
Nors politiniai sprendimai gali prasilenkti su matematika ir logika, piniginiai klausimai visada reikalauja tikslumo.
Naujausi komentarai