Pereiti į pagrindinį turinį

Sutrikusi Jungtinė Karalystė ieško, kas išgelbės Kalėdas

2021-10-03 02:00

"Brexit" kampanijos ideologai žaidė į svetimšalius skersakiuojančių britų emocijomis. Tačiau, kai šalis galutinai paliko ES, nuo jos atsiribojo griežtų taisyklių siena ir patyrė neplanuotą karantiną, pasirodė, kad be šimtų tūkstančių užsieniečių gyvenimas Jungtinėje Karalystėje (JK) anaiptol ne toks karališkas.

Redakcijos archyvo nuotr.

Panikos spąstuose

Sekmadienio popietę "Esso" degalinėje, Garratt Lane gatvėje pietvakarių Londone, – vienintelė "Toyota". Tuščia ir už kelių šimtų metrų esančioje "Shell" degalinėje. Kodėl, nepaisant visuotinio benzino deficito, čia nėra eilių, paaiškėja tik pažvelgus atidžiau.

"Atsiprašome, neveikia", – skelbia užrašai ant degalinių aparatų. Kai kurie degalų pistoletai net apsukti plastikine plėvele – kad vairuotojams nė nekiltų minties jų čiupti. Nei "Esso", nei "Shell", nei kitų kompanijų degalinėse tądien nebebuvo nei benzino, nei dyzelino. Jau kurį laiką stebėdami sumažėjusią degalų pasiūlą britai neatsispyrė ir praėjusį penktadienį ėmė paniškai pirkti degalus, kurių paklausa ūmai šoktelėjo penkis kartus. Panikuojančių britų nesustabdė net ir naftos perdirbimo koncernų raminimai, kad degalų, esą, pakankamai.

Įkandin vairuotojų lengvą panikos priepuolį patyrė ir degalinių vadybininkai. Anot Briano Maddersono iš degalinų mažmenininkų asociacijos "Petrol Retailers Association" (PRA), degalines užplūdus pirkėjams, degalų atsargos gerokai nuseko. PRA priklauso 5 500 iš visų 8 000 šalies nepriklausomų degalinių – du trečdaliai jų savaitę pradėjo ištuštėjusiomis talpyklomis. Likusiam trečdaliui trūko atskirų degalų rūšių. Padėtis bent kiek geresnė buvo greitkeliuose ir prie didelių prekybos centrų esančiose degalinėse, o ketvirtadienį įtampa kiek atslūgo – degalų trūko jau tik 40 proc. PRA degalinių.

Apie grėsmingą degalų deficitą prabilo net ir sveikatos apsaugos sistemos atstovai. "Pavojus, kad NHS (Nacionalinės sveikatos tarnybos – red. past.) darbuotojai nebegalės atlikti savo darbo, realus", – atvirai įspėjo Didžiosios Britanijos medicinos asociacijos prezidentas Chaandas Nagpaulas. Jo žodžius patvirtino ir pranešimai iš Šiaurės Anglijos, kur dalis gydytojų negalėjo atvykti į darbą.

Deficitas – ne naujiena

Siekiant skubiai suvaldyti situaciją, nuo sekmadienio vakaro naftos perdirbimo, logistikos ir degalais prekiaujančioms įmonėms leista tartis dėl išskirtinį poreikį jaučiančių regionų aprūpinimo. "Svarbiausia, kad vartotojai galėtų apsirūpinti degalais kaip įprasta", – sprendimą aiškino aplinkos ministras George'as Eustice'as.

Degalų deficitas privertė premjerą Borisą Johnsoną apsvarstyti galimybę pasodinti prie naftovežių vairo kariškius. Pagal ekstremalų planą, vadinamąją operaciją "Escalin", 150 karių galėtų vežioti degalus su 80 armijos autocisternų. Toks sprendimas Vyriausybėje vertinamas nevienareikšmiškai, nes kariškių pasirodymas civilių logistikos sektoriuje galįs sukelti dar didesnį piliečių nerimą. Vis dėlto trečiadienį ekonomikos ministras Kwasi Kwartengas įspėjo tėvynainius, kad artimiausiomis dienomis jie galį išvysti autocisternas vairuojančius kariškius.

Tiesa, ši degalų krizė – nevisiškai naujas reiškinys šiandienos JK. Pastarąjį kartą ji buvo kilusi 2000-aisiais, dar valdant premjerui Tony Blairui. Tuomet pasipiktinę aukštomis kainomis ir mokesčiais žemdirbiai ir vilkikų vairuotojai užblokavo naftos perdirbimo gamyklas. Rūpindamasi, kad panašių krizių būtų išvengta ateityje, anuomet vyriausybė patvirtino dokumentą, kuriame įvardytos degalinės, kurios ekstramalios situacijos atveju aptarnautų tik gelbėjimo tarnybų ir medicinos sistemos automobilius.

Matydami desperatiškus vyriausybės bandymus suvaldyti krizę, degalų tiekimo grandinės dalyviai pabrėžia: prisipildę bakus britai kurį laiką nesuks galvos dėl degalų, paklausa susibalansuos, tačiau problema nedings, mat šalyje stinga ne degalų, bet vairuotojų, kurie aprūpintų degalines. "Naftos perdirbimo gamyklose ir naftos terminaluose visada buvo pakankamai degalų ir toliau jų netrūks. Sunkumų patiria tiekimo grandinė", – teko pripažinti ir ekonomikos ministrui Kwasiui Kwartengui.

Svarbiausioji jungtis

Nors žinia apie degalų krizę žaibiškai pasklido po visą Europą, dramos JK degalinėse – tik problemų, kurias savaičių savaites išgyvena britai, ledkalnio viršūnė. Greitojo maisto restoranai jau seniai nebegauna pakankamo gaiviųjų gėrimų kiekio, viešojo maitinimo įstaigos – mėsos, vaistinės – užsakytų medikamentų siuntų.

Prekės, pirkėjai ir verslai skirtingi, bet priežastis ta pati: šiandien šalyje trūksta iki 100 tūkst. krovininių automobilių vairuotojų ir daugybės kitų ūkio sričių darbuotojų. Be to, dėl sugriežtintos patikros pasienyje beveik nebeapsimoka iš ES importuoti kai kurių britams kasdienybe tapusių greitai gendančių maisto produktų.

Ši situacija – tiesioginis "Brexit" padarinys. 2021-ųjų pradžioje JK galutinai pasitraukus iš ES ir dėl pandemijos paskelbus griežtus karantino ribojimus, čia dirbę ES šalių vairuotojai parvyko į gimtines ir liko jose net tada, kai, pasibaigus karantinui, JK vėl atsivėrė prekybos centrai ir viešojo maitinimo įstaigos.

Šiemet prekybos centrų lentynose kalakutų bus mažiau nei įprastai.

Britai vairuotojai, pasinaudoję pandemijos situacija, suskubo išeiti į pensiją arba vilkikus ir autocisternas iškeitė į mažesnes krovinines mašinas: pandemijos metu į neregėtas aukštumas pašoko siuntų kompanijų darbų apimtys. Aptarnauti internetu perkančius klientus vairuotojams dabar patraukliau, nei sukti sunkiasvorių vilkikų vairą – atlygis analogiškas, bet darbo sąlygos daug geresnės.

Maisto perdirbimo ir žemės ūkio sektoriaus atstovai taip pat skambina pavojaus varpais ir įspėja, kad britai turėtų santūriau planuoti didžiąsias metų šventes, nes garantijos, kad gaus kalėdiniam kepsniui reikalingų produktų, nėra. "Šiemet prekybos centrų lentynose kalakutų bus mažiau nei įprastai", – įspėjo Kate Martin iš "Traditional Farm Fresh Turkey" asociacijos ir pabrėžė, kad net didieji mėsos perdirbėjai supranta, jog negalės apdoroti visos perdirbimui skirtos žaliavos.

Lašu gaisro neužgesinsi

Neatlaikęs vežėjų ir asociacijų raginimo, B.Johnsonas pripažino, kad, sunkvežimių vairuotojų imigracijos taisyklės yra per griežtos, todėl vyriausybė nusprendė suteikti 5 000 trumpalaikių vizų vairuotojams iš užsienio. Dar 5 500 vizų pagelbėtų ir maisto pramonės įmonėms, pasibaigus pandemijai ir įsigaliojus "Brexit" ūmai pritrūkusioms personalo.

"Tai tarsi bandymas užgesinti laužą su antpirščiu vandens", – vyriausybės sprendimus negailestingai kritikuoja Didžiosios Britanijos prekybos rūmų prezidentė Ruby McGregor-Smith. Jai antrina ir personalo krizę išgyvenančių ūkio šakų atstovai: toks vizų skaičius yra gerokai per mažas, o ir darbuotojų reikėjo jau vakar.

Kai kurie ekspertai primena, kad 2000-aisiais po degalų krizės ūkiui atsigauti prireikė ne vienos savaitės. O ir Centrinio banko vadovas Andrew Bailey įspėjo, kad dėl tiekimo ir degalų logistikos problemų sulėtės po pandemijos pastebėtas spartus ūkio atsigavimas.

Juo labiau kad pagal minėtą programą vizas turintys vairuotojai ir žemės ūkio darbuotojai bus įleidžiami į JK tik iki Kalėdų. T.y.  tik tam, kad bent kiek funkcionuotų tiekimo grandinė, kad virtualiuosius ar fizinius prekystalius pasiektų Kalėdų dovanos ir gėrybės, o britai antrus metus iš eilės neišgyventų ekstremalių Kalėdų. Pernai jas sugadino pandemija ir karantino ribojimai, šiemet – juodadarbių stygius.

Vyriausybės priimtas laikinas sprendimas – ne iš gerųjų, įsitikinęs Nyderlandų profesinių sąjungų federacijos atstovas Edwinas Atemas. "ES šalių vairuotojai, su kuriais kalbamės, neketina vykti į JK su trumpalaikėmis vizomis, kad padėtų šaliai išsikapstyti", – sakė jis BBC.

Nors kai kurios logistikos kompanijos dabar siūlo didesnius atlyginimus vairuotojams, jie neskuba gundytis. JK prastai išvystyta vairuotojų darbo sąlygų infrastruktūra: trūksta poilsio vietų su skalbimo įranga ir saugomų automobilių stovėjimo vietų, o vilkikų vairuotojai graibstyte graibstomi ir pačioje ES.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų