Labiausiai nustebinęs pareiškimas per anksčiau šį mėnesį keturias dienas trukusias kovas buvo Islamabado teiginys, kad Kinijos tiekiami naikintuvai numušė šešis Indijos lėktuvus, įskaitant tris prancūzų gamybos naikintuvus „Rafale“. Kai kurie stebėtojai tai laiko Pekino didėjančios karinės galios simboliu.
Vis dėlto ekspertai perspėjo, kad patvirtintos informacijos trūkumas ir ribotas kovų mastas neleidžia padaryti tvirtų išvadų apie Kinijos karinės technikos lygį. Kita vertus, tai buvo reta galimybė tarptautinei bendruomenei įvertinti Kinijos karinę įrangą mūšio lauke prieš Vakarų (Indijos) ginkluotę.
Kinija kasmet išleidžia gynybai šimtus milijardų dolerių, tačiau kaip ginklų eksportuotoja gerokai atsilieka nuo JAV. Kinijos dronai naudojami kovos su terorizmu operacijose, jos gamybos ginklus Saudo Arabija dislokavo Jemene ir prieš sukilėlių pajėgas Afrikos šalyse. „Tačiau tai pirmas kartas nuo praėjusio amžiaus devintojo dešimtmečio, kai valstybė panaudojo daug įvairių Kinijos ginklų veiksmuose prieš kitą valstybę“, – sakė Stokholmo tarptautinio taikos tyrimų instituto (SIPRI) vyresnysis tyrėjas Siemonas Wezemanas, turėdamas omenyje Irano ir Irako karą, per jį kiniškus ginklus naudojo abi šalys.
Pagrindinis pasirinkimas
SIPRI duomenimis, Pakistanui tenka maždaug 63 proc. Kinijos ginklų eksporto. Pastarosiose kovose Pakistanas naudojo J10-C „Vigorous Dragon“ ir JF-17 „Thunder“ lėktuvus, ginkluotus raketomis „oras-oras“. Pasak ekspertų, tai buvo pirmas kartas, kai lėktuvas J10-C buvo panaudotas mūšyje.
Islamabado oro gynyba irgi naudojo kinų sistemas, įskaitant ilgojo nuotolio žemė-oras raketų sistemą HQ-9P, bei dislokavo Kinijos radiolokatorių bei apginkluotus ir žvalgybinius bepiločius orlaivius. Tai buvo pirmoji kova, per kurią diduma Pakistano pajėgų naudojo kiniškus ginklus ir iš esmės jais rėmėsi kaip pagrindiniu pasirinkimu, sako ekspertai.
Indija oficialiai nepatvirtino, kad būtų praradusi bent vieną lėktuvą, nors vienas aukšto rango saugumo šaltinis naujienų agentūrai AFP sakė, kad trys reaktyviniai lėktuvai sudužo šalies teritorijoje, bet nenurodė nei kokie tai buvo lėktuvai, nei kodėl sudužo. Naikintuvų „Rafale“ gamintoja „Dassault“ irgi nekomentavo.
„Rafale“ laikomas vienu pažangiausių Europos reaktyvinių lėktuvų, o J10-C „netgi nėra pats pažangiausias Kinijoje“, sakė Jamesas Charas iš Singapūro Nanyango technologijos universiteto. Tačiau jei Pakistano teiginiai yra teisingi, „tai neturėtų stebinti (...) turint omenyje, kad „Rafale“ yra daugiafunkcinis naikintuvas, o J-10C buvo sukurtas kovai ore ir taip pat yra aprūpintas stipresniu radiolokatoriumi“, sakė J. Charas.
Vis dėlto panašu, kad Kinijos oro gynybos sistemos nebuvo tokios veiksmingos, kaip tikėjosi Pakistano oro pajėgos, nes Indija pareiškė neutralizavusi vieną tokią sistemą netoli rytinio pasienio Lahoro miesto. Jei tai tiesa, tai reikštų didesnę sėkmę, atsveriančią lėktuvų praradimą.
„Svarbus perorientavimas“
Praėjus kelioms dienoms po pranešimų apie kovas, J10-C gamintojos „Chengdu Aircraft Company“ akcijos pakilo daugiau nei keturiasdešimt procentų. Manoma, kad dabar Kinija gali sulaukti daugiau užsakymų. Vis dėlto Kinijos ginklų gamintojai turės reikšmingai persiorientuoti, kad šalis taptų didele ginklų eksportuotoja, teigia analitikai, nes Kinija negali dideliu mastu gaminti kai kurių svarbių komponentų, įskaitant orlaivių variklius.
Net jei atsirastų daugiau duomenų, šis konfliktas vis tiek daug neatskleidė apie pačios Kinijos kariuomenės pajėgumus. Mat pačios Kinijos sistemos ir ginklai yra daug pažangesni nei tie, kuriuos ji eksportuoja. Dar svarbiau yra tai, kaip tie ginklai naudojami. Sunku pasakyti, kaip Kinijos gamybos sistemos veiktų prieš kur kas pažangesnius priešininkus, pavyzdžiui Jungtines Valstijas. Duomenų stoka ir menkos žinios apie abiejų šalių kariškių įgūdžius bei mokymą neleidžia padaryti galutinių išvadų.
Naujausi komentarai