Pereiti į pagrindinį turinį

Automobilių sportas – terpė tyrimams ir eksperimentams

2019-12-30 10:25
DMN inf.

Automobilių gamintojai kiekvienais metais skiria šimtus milijonų eurų sportui. Dažnai šios investicijos skaičiuojamos kaip reklamos išlaidos, tačiau po jomis slypi kur kas daugiau.

Automobilių sportas – terpė tyrimams ir eksperimentams
Automobilių sportas – terpė tyrimams ir eksperimentams / Redakcijos archyvo nuotr.

Vėliau pritaikomi

Automobilių sportas – vienas pagrindinių tyrimų ir plėtros bandymų laukų. Daugybė sporte išbandytų ir pasiteisinusių sprendimų vėliau pritaikomi kasdieniuose automobiliuose ir jų naudą pajunta kiekvienas vairuotojas.

2019 m. "Formulės 1" etape Vengrijoje paminėtas jubiliejus – praėjo lygiai dešimt metų nuo pirmojo hibridine formule pasiekto šio sporto laimėjimo. 2009 m. Vengrijos lenktynėse Lewisas Hamiltonas nugalėjo vairuodamas KERS (angl. Kinetic Energy Recovery System) sistemą turinčią "McLaren-Mercedes" – tai buvo pirmasis žingsnis į greičiausių pasaulio lenktyninių automobilių elektrifikaciją, kartu ir į vieną efektyviausių kada nors pagamintų vidaus degimo variklių.

Dominuoja ne pirmus metus

2009 m. "Formulės 1" reglamentas suteikė galimybę komandoms į formules sumontuoti hibridinį KERS komponentą, kuris kaupia stabdymo metu susidarančią kinetinę energiją. Ją vėliau galima panaudoti kaip papildomą galios šaltinį.

"Mercedes-Benz" buvo vienas pirmųjų gamintojų, sukūrusių tokį hibridinį variklį. Pirmaisiais metais jis buvo tiekiamas komandoms partnerėms, o vėliau – į "Formulę 1" atėjusiai gamyklinei "Mercedes-Benz" komandai. Tokio sprendimo pasekmės netrukus tapo akivaizdžios: "Mercedes-AMG Petronas Motorsport" komanda pastaruosius šešis kartus tapo "Formulės 1" konstruktorių taurės nugalėtoja, o jai atstovaujantys lenktynininkai – F1 čempionais: penkis kartus L.Hamiltonas, vieną – Nico Rosbergas.

Šešios iš eilės pergalės konstruktorių taurėje kartu su šešiais čempionų titulais – pirmasis pasiekimas per 70 metų "Formulės 1" istoriją. O 2019 m. "Mercedes-AMG" komanda F1 varžybose visiškai dominavo: jos lenktynininkai pirmavo 696 iš 1 262 lenktynių ratų per visą sezoną, t.y. daugiau nei pusę lenktynių laiko priekyje buvo vienas iš šiemet komandai atstovavusių sportininkų – L.Hamiltonas arba Valtteri Bottas.

Dalyvavimas tokiose varžybose yra žingsnis tobulinant ir testuojant elektrinius variklius, baterijų ištvermę, didinant jų talpą, ilgaamžiškumą ir efektyvumą.

F1 svarbus efektyvumas

F1 naudota hibridinė sistema evoliucionavo. Dar 2007 m., kai buvo pradėti KERS sistemos bandymai, ji svėrė 107 kg, o efektyvumas tesiekė 39 proc. 2014 m. įsigaliojus naujiems techniniams reikalavimams ir visoms komandoms privalomai pradėjus naudoti hibridines 1,6 l V6 jėgaines, ji tesvėrė 20 kg, o efektyvumas pakilo iki 96 proc.

Jėgainių efektyvumas yra itin svarbus automobilių sporto karaliene vadinamoje "Formulėje 1". Šiandien techniniai reikalavimai riboja degalų srautą iki 100 kg per valandą – tai privertė komandas daug lėšų investuoti į variklių efektyvumą.

Hibridinių jėgainių tobulinimas turėjo didelės įtakos ir kasdieniams automobiliams. "Mercedes-Benz" jau gali didžiuotis viena efektyviausių hibridinių sistemų, montuojamų į prabangius visureigius. "Mercedes-Benz GLE 350 de 4MATIC" 100 km kelio vidutiniškai naudoja vos 1,1 l dyzelino, o su visiškai įkrauta elektrine baterija gali įveikti daugiau nei 100 km, nesunaudodamas nė lašo degalų. Pati "Mercedes-Benz" hibridinių modelių šeima taip pat yra pati didžiausia Premium segmente – 2020 m. bus per 20 automobilių.

Elektrinė ateitis

"Mercedes-Benz" 2019 m. atvertė naują istorijos puslapį. Rudenį buvo pristatyta komanda, besivaržanti elektrinių formulių "ABB FIA Formula E" čempionate. Taip "Mercedes-Benz" tapo vieninteliu automobilių gamintoju pasaulyje, kurio komandos varžosi ir "Formulės 1", ir "Formula E" čempionatuose.

Dalyvavimas tokiose varžybose yra žingsnis tobulinant ir testuojant elektrinius variklius, baterijų ištvermę, didinant jų talpą, ilgaamžiškumą ir efektyvumą. Visas žinias vėliau galima panaudoti kuriant dar geresnius automobilius.

Elektrinės formulės iki 100 km/val. įsibėgėja per 2,8 sek., pasiekia 280 km/val. didžiausią greitį, turi 52 kWh talpos baterijas. Kartu su vairuotoju ir 385 kg baterija formulė turi sverti mažiausiai 900 kg.

"Mercedes-Benz EQ Formula E Team" debiutas čempionate pavyko puikiai – komandai atstovaujantis Stoffelis Vandoorne'as abiejose pirmojo savaitgalio lenktynėse Ad Dirijoje (Saudo Arabija) užėmė trečią vietą. Lenktynininkas bendroje vairuotojų įskaitoje po dvejų lenktynių yra antras, o antrasis komandos vairuotojas Nyckas de Vriesas – devintas. Pati "Mercedes-Benz" komanda debiutantė su 38 taškais iškart tapo čempionato lydere.

Debiutas "Formula E" yra susijęs su viena didžiausių 2018 m. naujienų – pirmojo visiškai elektrinio visureigio "Mercedes-Benz EQC" pristatymu. "Mercedes-Benz" yra pirmasis gamintojas, nubrėžęs aiškią datą, nuo kurios gamins tik elektrinius lengvuosius automobilius – 2040 m. Ir tam intensyviai bei itin sėkmingai ruoštis pradeda jau dabar.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų