Kelių eismo taisyklės reikalauja, kad naudojamos padangos neturėtų fizinių pažeidimų, o protektoriaus gylis tenkintų sezoninius reikalavimus. Lengvųjų automobilių padangų protektoriaus gylis nuo lapkričio 10 d. iki balandžio 1 d. turi būti ne mažesnis kaip 3,0 milimetrai, o nuo balandžio 10 dienos iki lapkričio 10 dienos, protektoriaus gylis negali būti mažesnis kaip 1,6 milimetro. Jei padanga netenkina šių reikalavimų ją iš karto reikia keisti. Tačiau net jei protektoriaus gylis yra pakankamas, dar nereiškia, kad padangą galima naudoti.
Kaip jau buvo minėta anksčiau, eksploatacijos metu padangos patiria didžiulius išorinių jėgų poveikius, tad šiuo atveju būtina įvertinti ir padangų amžių. Tačiau vienareikšmiško atsakymo, kiek laiko saugiai galima naudoti padangas, deja, bet nėra.
Padangos yra sudarytos iš įvairių medžiagų ir gumos mišinių, kurie turi būtinas savybes tinkamam padangų funkcionavimui užtikrinti. Šių sudedamųjų medžiagų savybės bėgant laikui keičiasi. Kiekvienos padangos senėjimo procesas priklauso nuo daugybės elementų, tokių kaip: oro sąlygos ir temperatūra, apkrova, važiavimo greitis, slėgis padangoje, priežiūra ir t.t.
Šie išoriniai poveikiai padangas veikia per visą eksploatacijos laikotarpį. Eksploatacijos metu padanga patiria milžinišką „stresą“ – kelio nelygumus, besikeičiančią temperatūrą, trinties jėgas ir kitas sąlygas, tačiau visi atvejai yra individualūs - naudojimo sąlygos gali smarkiai skirtis, todėl konkrečios padangos tinkamumo naudojimui laiką nuspėti iš anksto yra neįmanoma.
Žiūrint iš fizikinės pusės, padangos senėjimo proceso eigą labiausiai įtakoja du pagrindiniai veiksniai: vidinė dirbančios padangos komponentų temperatūra bei mechaninės jėgos ir apkrovos veikiančios padangą jos naudojimo laikotarpiu. Viskas, kas pakelia padangos temperatūrą, pagreitina chemines reakcijas vykstančias padangoje; kuo aukštesnė temperatūra tuo aktyviau vyksta reakcijos ir senėjimo procesas.
Tad net jei automobiliu važiuojate mažai, padangos vis tiek patiria aplinkos poveikį – jas sendina tiesioginiai saulės spinduliai, dideliais intervalais besikeičianti aplinkos drėgmė bei temperatūra, nuolatinis automobilio svoris. Norint minimizuoti tokius išorės poveikius reiktų nenaudojamo automobilio padangas išmontuoti ir padėti sandėliavimui į uždarą patalpą, į kurią nepatenka tiesioginiai saulės spinduliai, o patalpos mikroklimatas keičiasi labai siaurame diapazone. Vis gi tenka abejoti, ar kas nors ryšis tokiam padangų eksploatavimo būdui, tad net ir mažai važiuojant apie padangų amžių pamiršti negalima.
Visai kita situacija, kuomet su automobiliu važiuojama daug ir įvairiais keliais, o ir oro slėgis padangose ne visada laiku patikrinamas – tokiu atveju padangų nusidėvėjimo procesas vyksta „keturmyliais žingsniais“.
Taigi, nežinant padangos eksploatacijos specifikos, kalendorinė padangos gaminimo data mažai ką sako apie jos kokybę, tad ir konkrečių terminų niekas negali pateikti. Lieka tik rekomendacijų galimybė. Du didžiausi pasaulyje padangų gamintojai „Bridgestone“ ir „Michelin“ rekomenduoja bent kartą per metus padangas tikrinti specializuotuose padangų centruose ir keisti naujomis jeigu eksploatuojamos padangos naudojamos daugiau nei 10 metų. Per eksploatavimo laikotarpį padangos patiria daugybę įvairiausių smūgių, jėgų ir nepalankių sąlygų, todėl po dešimties metų praktiškai nebeįmanoma nustatyti visų veiksnių su kuriais padanga susidūrė per visą tarnavimo laikotarpį. Todėl saugumo sumetimais 10 metų terminas yra ta riba, po kurio praktiškai visi gamintojai vienbalsiai rekomenduoja nebenaudoti tokių padangų, nes tuomet net ir ekspertai nebegali įvertinti jų tinkamumo naudojimui.
O ar tai reiškia, kad kokybiškas, žinomų gamintojų padangas drąsiai galima naudoti iki 10 metų amžiaus? Iš principo taip, bet tik tuo atveju, jei jos eksploatuotos laikantis visų gamintojų reikalavimų. Deja, bet taip būna labai retai, o ir skirtingi vairuotojai per šį laiką nuvažiuoja labai skirtingą atstumą, todėl jų būklę reikia tikrinti reguliariai ir ypač atsakingai po 5 metų eksploatacijos. Padangų prekybos įmonės „Egzotika“ savininkas Rokas Lipeika aiškina, jog šioje rinkoje galioja nerašyta 10 metų taisyklė, vadinama 5+5: 5 metai sandėliavimui + 5 metai eksploatacijai – tai yra visuotinai pripažįstamas standartas. Jei padanga buvo sandėliuota ilgiau, reikia įvertinti ar per laikotarpį iki 10 metų bus suvažinėta iki minimalios leistinos protektoriaus ribos.
Padangų gamintojai oficialiose kokybės deklaracijose taip pat pabrėžia penkerių metų svarbą eksploatuojamoms padangoms – tolesnis jų naudojimas leidžiamas su sąlyga, jog jas bent kartą per metus apžiūrės specialistai. O ir patys vartotojai raginami atkreipti dėmesį ne tik į padangos vizualinę būklę ir slėgį, bet ir į darbo pakitimus, pvz., padidėjęs oro leidimas, garsas, vibracija, kurie reikštų, jog padangą reikia pakeisti.
Apžiūrint padangas labai naudinga įvertinti jų išorės vaizdą – atkreipkit dėmesį ne tik į protektoriaus gylį, išorinius defektus, bet ir pačios gumos vientisumą, tolygumą. Jeigu padangos gumoje (tiek jos šonuose, tiek protektoriaus srityje) matyti smulkūs įtrūkimai, kurie su laiku vis didėja, vadinasi vyksta gana spartus padangos senėjimo procesas ir jau pats laikas galvoti apie naują ratų „apavą“, nežiūrint į tai, kokios kokybės yra protektorius.
Naujausi komentarai