"Star1 Airlines" bankrotas paliks dėmę Civilinės aviacijos administracijos (CAA) direktoriaus Kęstučio Aurylos karjeros istorijoje. Ar prižiūrėtojai nebuvo tyčia klaidinami, aiškinasi teisėsauga.
Aptiko pažeidimų
Papeikimas – tokią tarnybinę nuobaudą už nepakankamą bendrovės "Star1 Airlines" kontrolę K.Aurylai nusprendė skirti susisiekimo ministras Eligijus Masiulis. Taip bausti CAA vadovą ministrui rekomendavo K.Aurylos darbą tikrinusi ministerijos komisija.
Per tarnybinį patikrinimą nustatyti du pagrindiniai teisės aktų pažeidimai. CAA nevykdė susisiekimo ministro įsakymo, pagal kurį bendrovės lėktuvo tikrinimas perone ir maršrute turi būti atliekamas ne mažiau nei kartą per tris mėnesius. O 2010 m. oro vežėjas per skrydį ir perone buvo tikrintas vieną kartą per aštuonis mėnesius.
Pernai gruodį ir šiemet gegužę CAA konstatavo, kad bendrovės "Star1 Airlines" finansinė padėtis neprastėja, nors šį faktą pagrindžiančių dokumentų ministerija negavo. Paaiškėjo, kad CAA inspektoriai tikrindami nevertina finansinių ataskaitų ir kitų dokumentų, nes neturi šios srities žinių.
"Jokių komentarų"
Susisiekimo ministerijos komisija paskelbė negavusi įrodymų, kad CAA skrydžių bendrovės "Star1 Airlines" finansinę padėtį vertino realiai ir tinkamai.
"Įmonės finansinė būklė gali būti tiesiogiai susijusi su galimais skrydžių saugos pažeidimais, gali signalizuoti, būti kriterijus sprendžiant dėl įmonės patikrinimų dažnio, siekiant išvengti skrydžių saugos pažeidimų", – rašoma komisijos sprendime.
Iki šiol gana aktyviai su žiniasklaida bendravęs K.Auryla vakar neatsiliepė nei laidiniu, nei mobiliojo ryšio telefonu. Jo pavaldiniai teigė, kad vadovas visą dieną posėdžiauja.
"Jokių komentarų šiuo klausimu nebus", – į kalbas nesileido CAA Informacijos ir informatikos skyriaus vedėja Jolanta Bartkaitienė.
Nepriklausomo audito nebus
CAA darbuotojai prieš dvi savaites stojo ginti įstaigos vadovo įrodinėdami, kad auditas buvo atliktas tendencingai ir neobjektyviai. Atliekant auditą esą nebuvo atsižvelgta į ES reikalavimus bei jų ryšį ir santykį su atitinkamais mūsų šalies teisės aktais.
"Civilinės aviacijos vežėjų priežiūra yra ne tik CAA, bet ir Susisiekimo ministerijos funkcija. Susiklosčiusi situacija yra tokia, kad skrydžių bendrovės "Star1 Airlines" priežiūros klausimus gali objektyviai įvertinti tik nepriklausomas auditas", – įrodinėjo administracijos darbuotojai.
Tačiau Susisiekimo ministerijos komisija atrėmė, kad visi reikalavimai įtvirtinti Lietuvos teisės aktuose ir tai neprieštarauja ES teisės aktams.
"Samdyti nepriklausomus auditorius nematome priežasčių, nes komisijos atliktas tyrimas buvo objektyvus. CAA vadovas negalėjo užginčyti, kad padarė teisės aktų pažeidimus", – tvirtino susisiekimo ministro patarėjas Martynas Čerkauskas.
Iškelta baudžiamoji byla
Generalinė prokuratūra Susisiekimo ministerijos prašymu spalio 18 d. pradėjo ikiteisminį tyrimą dėl "Star1 Airlines" veiklos. Ministerijos Licencijavimo komisijai kilo abejonių, ar patikimos skrydžių bendrovės teiktos finansinės ataskaitos, pagal kurias įmonė šiemet dirbo pelningai.
Baudžiamoji byla dėl galbūt apgaulingo pareiškimo apie juridinio asmens veiklą persiųsta Vilniaus apygardos prokuratūrai. Jeigu paaiškės, kad asmenys, pateikę apgaulingus duomenis apie įmonės veiklą ir turtą, suklaidino valstybės instituciją ar kitą asmenį, kuris dėl to patyrė didelę turtinę žalą, jiems gali grėsti laisvės atėmimas iki dvejų metų arba bauda. Pareigūnai neatmeta tikimybės, kad atliekant tyrimą gali paaiškėti ir kitų nusikalstamų veikų požymių.
"Star1 Airlines" vadovas Martynas Laivys neigė valstybinių institucijų įtarimus, esą joms teikė neteisingus finansinius duomenis: "Visos įmonių finansinės ataskaitos kontroliuojančioms institucijoms buvo teikiamos įstatymų nustatyta tvarka. Griežtai neigiu informaciją apie bet kokius nesąžiningus veiksmus."
Dėl nutrauktos "Star1 Airlines" veiklos nukentėjo 15 924 bilietus įsigiję keleiviai, jie bendrovei sumokėjo 3,5 mln. litų. Iš viso 1286 klientai buvo įsigijęs kelionių iš bendrovės "Star Holidays" ir prarado 1,7 mln. litų. Bankrutuojančios bendrovės "Star1 Airlines" ir "Star Holidays" iš viso paliko apie 15 mln. litų.
Susirūpino keleivių teisių apsauga
Atsižvelgdama į padažnėjusius oro transporto keleivių teisių pažeidimus, Susisiekimo ministerija užsimojo griežtinti keleivių teisių apsaugą ir inicijuoja atitinkamus Administracinių teisės pažeidimų kodekso pakeitimus.
Susisiekimo ministerija siūlo didinti baudą už Kompensavimo ir pagalbos keleiviams taisyklių pažeidimus nuo 3 iki 10 tūkst. litų, už pakartotinį pažeidimą bausti nuo 10 iki 20 tūkst. litų. Už Keleivių, bagažo, pašto ir krovinių vežimo orlaiviais taisyklių pažeidimus siūloma nustatyti 1–3 tūkst. litų baudą, už pakartotinį – 3–5 tūkst. litų baudą. Be to, tokios baudos būtų skiriamos ne įmonės vadovui, o pažeidimą padariusiems darbuotojams, kurie įmonės vadovo buvo įgalioti atstovauti oro vežėjui ir buvo asmeniškai atsakingi už padarytus pažeidimus.
Siūlomi pakeitimai artimiausiu metu bus teikiami svarstyti Vyriausybei.
Naujausi komentarai