Lietuvos gaiviųjų gėrimų rinka pernai ir šiemet gerokai smuktelėjo. Palyginti su 2007 ar 2008 m., sulčių, vaisvandenių ir gazuotų gėrimų parduodama gerokai mažiau. Tačiau karščio banga privertė gamintojus bent trumpam pasitempti.
Poreikis: rekordiškai karšta vasara vertė gyventojus gerti daugiau skysčių.
nuotr.
Rinka dar smunka
Pasak prekybininkų, Lietuvos gaiviųjų gėrimų rinka smunka antrus metus iš eilės. Vien 2009 m. sulčių, negazuotų gėrimų ir mineralinio vandens pardavimas krito apie 20 proc. ir rezultatai esą toliau prastėja.
Rinkos tyrimų bendrovės "Nielsen" ir prekybininkų duomenimis, iš maisto produktų per krizę labiausiai nukentėjo būtent sulčių, negazuotų ir gazuotų gaiviųjų gėrimų pardavimas. Šiek tiek geriau išsilaikė prekyba mineraliniu vandeniu, tačiau ir jis patenka į lengviausiai lietuvių sunkmečiu atsisakytų prekių dešimtuką.
Tai patvirtina ir Statistikos departamento duomenys. Esą gaiviųjų gėrimų ir į tarą pilstomo vandens lietuviai šiek tiek mažiau gerti pradėjo jau 2008 m., o pernai jų suvartojimas krito dramatiškai, pavyzdžiui, sulčių išgerta beveik 30 proc. mažiau, pilstomo vandens – 20 proc. mažiau, vaisvandenių – taip pat penktadaliu mažiau.
"Pačiame krizės įkarštyje buvo tikrai didelis kritimas. O sulčių pardavimas krito bene labiausiai. Daug žmonių taupydami, matyt, atsisakė sulčių. Bet sunku pasakyti, ką jie gėrė vietoj šių, gal kompotus, nes nepastebėjome, kad būtų augęs ir pigiausių produktų – sulčių gėrimų – pardavimas", – sakė prekybos tinklo "Maxima" atstovė spaudai Renata Saulytė.
Sezoninė įtaka
Tačiau, jos teigimu, gaiviųjų gėrimų pardavimas labai priklauso nuo sezono. Pavyzdžiui, sausį, palyginti su praėjusių metų sausiu, visų nealkoholinių gėrimų sektoriuje prekybininkai fiksavo net 21 proc. smukimą. Tačiau liepą, kai termometro stulpelis šoktelėjo, palyginti su 2009 m. liepa, jau buvo matomas 9 proc. augimas. Septynis šių metų mėnesius, palyginti su tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu, dar fiksuojamas maždaug 6–8 proc. kritimas.
"Žiemą kritimas buvo didžiulis, visi buvome duobėje ir nežinojome, kas toliau bus su ta rinka. Sunkmečiu žmonės pirmiausia atsisakė brangesnių gėrimų. Bet netrukus, matyt, net vandenį pradėjo gerti iš čiaupo, nes ir šio pardavimas buvo smarkiai nukritęs. Dabar smukimas jau lėtėja, rinka stabilizuojasi", – aiškino R.Saulytė.
Mėgstamiausia – gira
Anot jos, lietuviai dabar daugiausia nuperka gazuoto geriamojo vandens. Antroje vietoje pagal pardavimą yra gazuoti gėrimai, trečioje – sultys, o ketvirtoje – gira.
"Sultys grįžta. Jų pardavimas vėl po truputį kyla ir jau beveik susilygino su 2009 m. rodikliais. Žmonėms vėl svarbi tampa kokybė, į madą grįžta ekologija ir sveikos gyvensenos būdas. Pastebime, kad klientai vėl skaito etiketes ir nebenori pirkti pigiausių gaminių. Klientai pradėjo ieškoti net limonado be konservantų. Ir rinkoje netrukus turėtų toks pasirodyti",– kalbėjo R.Saulytė.
Ji taip pat pridūrė, kad nemažą dalį viso gazuotų gėrimų pardavimo sudaro gira. Tai esą rodo, kad yra labai stipri tradicija – dalis žmonių gal jaučia nostalgiją šiam gėrimui, kitiems priimtinas ir įprastas yra jos skonis. Anksčiau girą buvo aplenkę energiniai gėrimai. Tačiau dabar vienareikšmiškai ji atsikovojo apleistą poziciją gazuotų gėrimų sektoriuje.
Nuo 2009-ųjų birželio iki šių metų gegužės energinių gėrimų suvartojimas Lietuvoje krito 17,5 proc., Estijoje – 14 proc., o Latvijoje – net 24 proc. Šaltosios arbatos pardavimas mūsų rinkoje sumenko 32,5 proc., Estijoje – 20,4 proc., o Latvijoje – 35,3 proc.
Rinkos lyderis
Anot R.Saulytės, "Maximos" parduotuvių lentynose lyderio pozicijų neužleidžia "Coca-Colos" gaminiai. Jie sudaro 52 proc. visos gazuotų gėrimų apyvartos.
Nuo jos gerokai atsilieka mūsų vaisvandenių ir gazuotų gėrimų gamintoja "Selita". Ji, R.Saulytės teigimu, užima apie 22 proc. rinkos. Likusieji žaidėjai dalijasi mažesnes rinkos dalis.
"Iš mūsų gamintojų produkcijos populiariausias yra vanduo – "Neptūnas", "Rasa" ir kiti. Matyt, medikai padirbėjo sakydami: negerkite tų saldžių vaisvandenių, geriau gerkite vandenį, – svarstė prekybos centro atstovė. – Sunkiausia išsilaikyti vidurinėje nišoje, nes pigiausių ir brangiausių produktų pardavimas auga."
Didina gamybą
"Selitai ir Ko" gamybos apimtį dabar tenka gerokai padidinti, nes nepaisant krizės, dėl didelių karščių, kurie pastaruoju metu Lietuvoje jau tapo kasdienybe, vaisvandeniais atsigaivinti norinčių tik daugėja", – dienraščiui sakė bendrovės "Selita ir Ko" rinkodaros vadybininkė Lina Mickevičienė.
Anot jos, Lietuvoje populiariausi ir perkamiausi išlieka citrinų ir citrusinių vaisių skonio gazuoti gaivieji gėrimai. Pastaruoju metu itin padidėjo natūraliai raugintos giros paklausa.
Rinkos naujienos
Lietuvos gaiviųjų gėrimų gamintoja "Selita ir Ko" artimiausiu metu žada pradėti į rinką tiekti limonadą be konservantų. Šiais metais "Selita" pradėjo gaminti natūraliai raugintą kaimišką girą ir girą su tikru medumi. O artimiausiu metu parduotuvių lentynose pasirodys ekologiškų gėrimų – be sintetinių dažiklių ir konservantų. Ruošiami ir dar keli projektai. Tačiau šie, pasak "Selitos ir Ko" atstovų, dar turi likti paslaptyje.
Naujausi komentarai