Pereiti į pagrindinį turinį

Protestai degalų kainos nesumažins

2010-05-14 07:00
Fenomenas: paklaustas, kodėl degalinių valdytojai degalus brangina, vos ima augti didmeninė jų kaina, tačiau neskuba piginti, kai didmeninė kaina ima ristis žemyn, G.Bandzevičius tiesaus...
Fenomenas: paklaustas, kodėl degalinių valdytojai degalus brangina, vos ima augti didmeninė jų kaina, tačiau neskuba piginti, kai didmeninė kaina ima ristis žemyn, G.Bandzevičius tiesaus...

Nei kritęs degalų sunaudojimas, nei nuostoliai, nei vairuotojų protesto akcijos negali priversti mažėti skaičių degalinių švieslentėse. Gal laikas patikėti prekybininkų pasiteisinimais, kad degalų kaina priklauso ne nuo jų?

Nubyra tik centai

Bendrovės "Lietuva Statoil" Pardavimo ir tiekimo departamento direktorius Giedrius Bandzevičius tikina, kad daugiau nei 90 proc. benzino kainos sudaro didmeninė jo kaina, akcizas ir pridėtinės vertės mokestis. Degalinių valdytojas pasiima vos 7 proc. nuo kiekvieno benzino litro. Iš šios menkutės dalies padengiamos visos degalinių išlaikymo ir veiklos sąnaudos, į šį procentą įeina ir degalinių valdytojų marža. Tiesa, "Lietuvos Statoil" vadovai atsisakė paviešinti informaciją, kiek iš tų 7 proc. sudaro pelnas.

"Lietuva Statoil" skaičiuodama, kaip pasikeitė benzino kaina nuo 2008 m. liepos iki šių metų balandžio, nepamiršo pasigirti, kad savo sąnaudas sumažino net 30 proc. Esą prieš porą metų mažmenininkų antkainis sudarė apie 10 proc. benzino kainos, o dabar – 3 proc. mažiau.

Per minėtą laikotarpį naftos kaina krito nuo rekordinių, gerokai perkopusių 100 JAV dolerių, aukštumų, iki 80 JAV dolerių, tačiau benzinas šiuo metu yra 3 proc. brangesnis. G.Bandzevičiaus teigimu, labiausiai benzino kainą šokdino 34 proc. išaugęs akcizas. Šiuo metu benzino akcizas gerokai didesnis nei to reikalaujama iš Lietuvos ir nei ES siūloma žemiausia riba, t. y. beveik 1,5 lito litrui vietoj atitinkamai 1,11 ar 1,23 lito litrui. Akcizas su pridėtinės vertės mokesčiu (PVM) sudaro apie 40 proc. benzino kainos. Pagal šiuo metu taikomą benzino akcizą Lietuva lenkia savo kaimynes Latviją, Lenkiją ir Estiją.

Visai kita padėtis dyzelino kainų fronte. Nuo 2009 m. pradžios buvo nustatytas aukštesnis nei reikalaujama dyzelino akcizas – 1,14 lito litrui. Tačiau praėjusių metų vasarą jis buvo sumažintas iki minimalios leistinos Lietuvai ribos, t. y. iki 0,94 lito. Taigi šiuo metu Lietuvoje, palyginti su šalimis kaimynėmis, taikomas mažiausias dyzelino akcizas. Tačiau ir šis džiaugsmas netrukus baigsis – nuo kitų metų akcizas turi augti iki 1,04, o nuo 2013 m. – iki 1,14 lito litrui.

"Lietuvoje keitėsi ir PVM tarifas. 2008 m. buvo taikomas 18 proc. tarifas, o dabar mes turime 21 proc. Taigi viename benzino litre PVM dalis nuo 54 centų išaugo iki 66 centų", – degalų brangumo paslaptis aiškino "Lietuvos Statoil" atstovas.

Pigių degalų atsargų nebūna

Tarsi viskas būtų ir aišku, ir degalinės atrodytų ne tokios blogos, jei ne praktika, kuri skiriasi nuo gražių grafikų ir lentelių paišymo. Labai dažnai tenka stebėti, kaip vos pasaulinėse rinkose naftos kaina šokteli į viršų, vos didmeninę degalų kainą kilsteli jų gamintoja "Orlen Lietuva", Lietuvos degalinių švieslentėse įsižiebia nauja aukštesnė degalų kaina. Įspūdis toks, tarsi degalinės su naftos perdirbimo gamykla būtų susietos tiesioginiu produktotiekiu. Ir visai kitą padėtį tenka stebėti, kai nafta ima pigti, o įkandin jos ir didmeninė degalų kaina smukteli žemyn. Tuomet degalinių valdytojai jau ne taip spasčiai sumažina degalų kainas.

Tradiciškai degalinių valdytojai sako: "Turime sukaupę brangių degalų atsargų, todėl praeis kelios dienos, kol jas parduosime ir kaina degalinėse sumažės." Tačiau kodėl, kai staiga ima augti didmeninė degalų kaina, iš degalinių neišgirstame: "Turime sukaupę pigių degalų atsargų, todėl kol jas parduosime, kelias dienas degalų kaina dar neaugs."

"Čia iš tikrųjų nėra tikslo atspindėti tas tendencijas, yra tam tikras laikas, per kurį turi išlyginti tas kainas arba jas pakeisti", – niekaip minėto fenomeno negalėjo paaiškinti G.Bandzevičius.

Per kaimyno petį

Dar įdomiau pasidaro, kai vieną dieną kelis kartus važiuodamas pro tą pačią degalinę matai vis kitą degalų kainą.

G.Bandzevičius pripažino, kad kainos gali būti keičiamos kelis kartus per dieną. Ir tai, pasirodo, priklauso ne nuo "Platt's" (nepriklausoma agentūra Londone, kasdien skelbianti naftos produktų kainas), ne nuo mokesčių ar didmeninės "Orlen Lietuvos" degalų kainos.

"Pagrindinis kainą konkrečioje degalinėje lemiantis veiksnys yra vadinamoji mikrorinka, kuri yra aplink tą degalinę. Natūralu, kad ten yra kiti degalų tiekėjai, tam tikras vartotojų srautas. Mes reaguojame į tuos dalykus, todėl kainos dieną gali keistis kelis kartus. Matome viešą informaciją (degalų kainas – red. past.), kuri skelbiama, tai nėra paslaptis, mes matom sunaudojimą, pardavimą ir priimame kainodaros sprendimus", – aiškino "Lietuvos Statoil" atstovai.

Būtent tokiu kainų reguliavimo principu jie paaiškino praėjusią savaitę įvykusį kainų mūšį Marijampolėje. Ten "Statoil" degalinėse litras benzinas kainavo 20 centų pigiau nei kitose šio tinklo šalies degalinėse.

Konkurencijos taryba dėl tokio kainų derinimo neįžvelgia konkurencijos pažeidimų. Tačiau kas tuomet yra pažeidimas, kai tarybai bus įteiktas degalinių valdytojų vadovų parašais patvirtintas raštas apie kainų politikos derinimą?

Degalus pigins ministerija

"Lietuva Statoil" pripažįsta nuolat svarstanti galimybes degalus importuoti. Tačiau šiuo metu importuoti degalų neapsimoka dėl Lietuvoje taikomų degalų atsargų reikalavimų. Degalinių valdytojo atstovai pripažįsta, kad šiuo metu kalbamasi su Energetikos ministerija dėl atsargų reguliavimo liberalizavimo. Jei tai būtų padaryta importiniai degalai būtų apie 7 centais už litrą pigesni.

Energetikos ministerija tikina, kad šis reikalas jau sprendžiamas. Tačiau gerokai pigesnių degalų valdžia nežada.

"Praeitą savaitę išsiuntėme paklausimus į Lenkiją, Latviją ir Estiją dėl galimybės degalų atsargas kaupti pas juos. Kai gausime atsakymus, galėsime pradėti skaičiuoti. Tačiau tai degalų vis tiek labai neatpigins. Optimistinis variantas yra 5–7 centai. Tačiau manau, kad leidimas kaupti daugiau privalomųjų atsargų užsienyje kainas sumažintų vos 2–3 centais. Tai – katino ašaros. Bet jei yra toks poreikis, kodėl nepadarius visko, kad gyventojai gautų pigesnių degalų", – dienraščiui sakė energetikos ministro patarėjas viešiesiems ryšiams Kęstutis Jauniškis.

Pagal dabar galiojančią tvarką importuotojas privalomas atsargas iš esmės gali kaupti tik Lietuvoje, nes Vyriausybės nutarimas reglamentuoja, kad kitose ES valstybėse narėse laikomų atsargų negali būti daugiau kaip 10 proc. visų privalomų sukaupti ir tvarkyti atsargų.

Kainos neturėtų didėti

"Lietuva Statoil" prognozuoja, kad mažmeninės degalų kainos artimiausiomis savaitėmis turėtų išlikti panašios į dabartines.

"Jeigu pasiklausysime, ką sako analitikai ir kokios tendencijos pasaulyje šiuo metu, tai naftos kaina turėtų suktis apie 80–85 JAV dolerius už barelį, tai reiškia, kad kainos turėtų likti šiandienos lygio. Bent jau tokios artimiausios prognozės", – teigė G.Bandzevičius.

Vidutinė naftos barelio kaina balandį svyravo apie 85 JAV dolerius, o gegužės pradžioje ji laikėsi ties 81 JAV doleriu.

Pasak G.Bandzevičiaus, pastaruoju metu išaugusias degalų kainas Lietuvoje daugiausia lėmė lito atžvilgiu sustiprėjęs JAV doleris. Tarptautinėje rinkoje, į kurią orientuojamasi nustatant kainas Lietuvoje, benzino kaina skaičiuojama doleriais, o mūsų šalyje atsiskaitoma litais. "Kiekvieną sykį perkant degalus kaina apskaičiuojama doleriais, kuriuos reikia paversti į litus", – kalbėjo pašnekovas.

Visą straipsnį skaitykite dienraštyje "Vilniaus diena".

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų