Valstybė turi kaupti naftos produktų ir naftos atsargas, kurios galėtų būti panaudojamos ekstremalių situacijų atvejais. LEA yra atsakinga už šių atsargų kaupimą ir sukauptų atsargų administravimą.
„LEA, jau eilę metų, pasinaudojant tik ekstremalioms situacijoms suteikta išimtimi, neatsižvelgdama į reikalavimą vidaus rinkoje realizuoti tik dyzeliną, kurio sudėtyje yra biokomponentai, sudaro išimtines sąlygas vienam rinkos dalyviui prekiauti visai kitų kokybės reikalavimų dyzelinu, nemaišant jo su biopriedais, taip iškreipdama ir konkurenciją rinkoje“, – teigė Biodegalų asociacijos prezidentas Mindaugas Palijanskas.
2022 m. rugpjūčio 16 d. LEA paskelbė viešąjį pirkimą, kurio sąlygose nustatyta, kad ketina įsigyti beveik 30 tūkst. tonų kelių transporto dyzelino keitimo paslaugas. Susipažinus su šio pirkimo sąlygomis, matyti, jog LEA, net neįvertinusi šiuo metu atsargose esančio dyzelino kokybės, iš karto ketina suteikti galimybę pirkimo laimėtojui, šį dyzeliną realizuoti neįterpiant į jį biokomponentų.
Tokiu būdu vienam rinkos dalyviui bus sukurtos išskirtinės sąlygos bei bus iškreipta konkurencija degalų rinkoje, diskriminuojant kitus tiekėjus.
Nors formaliai yra nustatomas reikalavimas, kad pirkimo laimėtojas turės atlikti kokybės tyrimus, juos pateikti LEA, ir gauti Energetikos ministerijos leidimą, neįterpti į dyzeliną biokomponentų, tačiau labai tikėtina, kad toks leidimas bus suteiktas. Taigi, 2022 m. paskutinį ketvirtį į vidaus rinką, kuri yra konkurencinga, bus patiektas ypatingai didelis kiekis, beveik 30 tūkst. tonų dyzelino, kurio savikaina, išvengiant prievolę įterpti biokomponentus, bus ženkliai mažesnė.
„Tokiu būdu vienam rinkos dalyviui bus sukurtos išskirtinės sąlygos bei bus iškreipta konkurencija degalų rinkoje, diskriminuojant kitus tiekėjus“, – tvirtina M. Palijanskas.
Biodegalų asociacijos vadovas nesupranta, kodėl LEA negali pati, prieš vykdydama pirkimą, įvertinti saugomo dyzelino kokybę, ir iš anksto, skaidriai atskleisti dyzelino kokybės bei techninių galimybių į jį įmaišyti biokomponentus. Jei tai būtų atlikta, tuomet visi rinkos dalyviai galėtų iš karto vertinti kokią dyzelino keitimo kainą pasiūlyti LEA, būtų sudaromos lygios galimybės konkuruoti, o valstybė patirtų ženklią ekonominę naudą.
Pasak Biodegalų asociacijos vadovo, siekiant išvengti panašių atvejų, LEA turėtų vykdyti viešas konsultacijas su rinkos dalyviais. Neabejotina, kad įvykdžius viešas konsultacijas ir gavus motyvuotus bei mokslo duomenimis pagrįstus pasiūlymus, būtų ne tik išvengiama neteisėtų pirkimo sąlygų, tačiau valstybė gautų ir ekonominę naudą, kadangi būtų sudarytos lygios sąlygos visiems rinkos dalyviams konkuruoti ir teikti kaip galima ekonomiškai naudingesnius pasiūlymus.
Naujausi komentarai