Pereiti į pagrindinį turinį

Tyrimas: lietuviai nesupranta ekologiškumą žyminčių gaminių ženklų

2013-08-27 08:31
DMN inf.
Išrinktas ES ekologiško gaminio logotipas
Išrinktas ES ekologiško gaminio logotipas / AFP nuotr.

Nors beveik du trečdaliai - 66 procentai - Lietuvos gyventojų teigia, kad jiems rūpi naudoti ekologiškus gaminius, didelė dalis iš jų neatpažįsta ženklų, kuriais žymimi ekologiškos gamybos  sertifikatą  turintys pramonės gaminiai. Tai atskleidė visuomenės nuomonės tyrimų bendrovės "Spinter tyrimai" atlikto viešosios nuomonės tyrimo rezultatai. Šiuo tyrimu buvo siekta išsiaiškinti ES ekologiškos gamybos ženklo (EU Ecolabel) žinomumą Lietuvoje.

Tik 27 procentai tyrime dalyvavusių Lietuvos gyventojų pažymėjo, kad turi pakankamai informacijos, kaip atpažinti ekologiškus gaminius. 46 nuošimčiai apklaustųjų gaminio ekologiškumą patvirtinančios informacijos ieško ant gaminio pakuotės, kiti gi klausia pardavėjų patarimo ar sprendžia pagal bendrą gaminio išvaizdą.

Tyrimą atlikusios visuomenės nuomonės tyrimų bendrovės "Spinter tyrimai" vadovo Igno Zoko teigimu, tiek gaminio išvaizda, tiek ant pakuotės nurodyti ženklai gali būti apgaulingi.
"Vartotojai dažnai bet kokį žalios spalvos elementą ant gaminio pakuotės laiko ekologiškumo įrodymu, tačiau iš tiesų gaminio ekologiškumą parodo tik nacionalinių ar tarptautinių sertifikavimo įstaigų suteikti ir pripažįstami ženklai", - teigia I. Zokas.

Sumaišties vartotojams prideda ir tai, kad skirtingoms gaminių ar paslaugų kategorijoms žymėti naudojami skirtingi ženklai.

"ES ekologiškumo ženklą, kuris skirtas ekologiškai gaminamiems ne maisto gaminiams žymėti, Lietuvoje atpažįsta vos ketvirtis apklaustųjų - dažniausiai moterys, aukštąjį išsilavinimą turintys ar ar didžiuosiuose miestuose gyvenantys respondentai," - atskleidžia I. Zokas. "Vis dėlto atsakymai į kitus tyrimo klausimus liudija, kad Lietuvos gyventojai per mažai supranta apie ES ekologiškos atitikties ženklą, painioja su kitais ekologiniais ar net su ekologija nesusijusiais ženklais,  nežino, kokių kategorijų gaminiai gali būti juo žymimi."

Svarbiausios tyrimo išvados:

  • Kad perkamas gaminys atitinka aplinkosaugos reikalavimus, dažniau svarbu moterims, respondentams su aukštuoju išsilavinimu ir didžiausias pajamas gaunantiems žmonėms (daugiau nei 1500 litų per mėnesį vienam šeimos nariui).
  • Pakankamai informacijos apie tai, kaip patikrinti, ar gaminiai atitinka aplinkosaugos reikalavimus, dažniausiai turėjo vyriausi (56 metų ir vyresni) ir aukštąjį išsilavinimą turintys apklausos dalyviai.
  • Tikrindami, ar gaminys atitinka aplinkosaugos reikalavimus, sudėtį ant pakuotės dažniausiai skaito 46-55 metų apklausos dalyviai ir mažesnių miestų gyventojai. Ekologiškumo ženklų ant pakuotės paprastai ieško moterys ir 35-45 metų respondentai. Vyrai ir 26-45 metų apklausos dalyviai, spręsdami, ar gaminys atitinka aplinkosaugos reikalavimus, dažniau tiesiog pasikliauja nuojauta ar spėja  iš bendros patirties.
  • Daugiau gaminio ekologiškumą žyminčių ženklų paprastai atpažįsta moterys, aukštąjį išsilavinimą turintys, aukštesnes pajamas gaunantys apklausos dalyviai ar didžiųjų miestų gyventojai.
  • Paprašyti iš įvairių ant pakuotės sutinkamų ženklų pavyzdžių išrinkti tuos, kurie naudojami ekologiškiems produktams žymėti, daugiausia klaidų darė mažiausias pajamas gaunantys apklausos dalyviai.

Apklausoje dalyvavo 1003 aštuoniolikos metų ir vyresni Lietuvos gyventojai, ją atliko visuomenės nuomonės tyrimų bendrovė "Spinter tyrimai".

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų