Uostamiestis pajuto konteinerių deficitą Pereiti į pagrindinį turinį

Uostamiestis pajuto konteinerių deficitą

2015-06-15 11:44
Konteinerių deficitas labiau eksportuotojų problema, bet dėl to mažėjančią krovą jaučia ir uostai.
Konteinerių deficitas labiau eksportuotojų problema, bet dėl to mažėjančią krovą jaučia ir uostai. / Vidmanto Matučio nuotr.

Visame rytinės Baltijos jūros regione egzistuoja didžiulė konteinerių trūkumo problema eksportuojamoms prekėms, kuri aktuali ir Klaipėdai

Iš kur tas deficitas?

Įprasta, kad importuojant prekes konteineriais, iškrovus jas, tušti konteineriai ne grąžinami, o toliau panaudojami eksporto prekėms.

Tačiau rytinės Baltijos jūros regione ši įprasta konteinerių logistikos schema sutriko. Rusija dėl ekonomikos problemų gerokai mažiau perka konteineriais įvežamų prekių. Atsiliepė ir sutrikusi prekyba tarp Rusijos ir ES šalių. Tuo pat metu Rusija stengiasi daugiau savų prekių išgabenti į užsienį, ypač į trečiąsias šalis. Todėl ir susidarė didžiulis konteinerių deficitas. Rytų Baltijos regione buvo įprasta ir tai, kad konteineriais importuotos lengvesnės prekės, o eksportuojamos sunkesnės. Todėl į konteinerius eksportinių prekių sąlyginai būdavo kraunama mažiau pagal apimtis.

Dėl konteinerių deficito Rusijoje daroma politiką. Iš dalies kaltinamos Vakarų Europos šalys, kad dirbtinai sukuriamas konteinerių deficitas, kuris neva naikinantis Rusijos ekonomikos atsigavimo daigus dėl krovinių eksporto. Taip pat bloginamas Rusijos kompanijų įvaizdis, nes jos negali laikų pagal kontraktus pristatyti prekių.

Aiškinama, kad Rusijos transportininkai siūlę išeitį – įprastinėms prekėms eksportuoti naudoti konteinerius šaldytuvus. Neva, kai išjungiama šaldymo įranga jie gali būti naudojami kaip įprastini konteineriai. Bet tų konteinerių savininkės nesutikusios leisti jų taip naudoti.  

Įdomu yra tai, kad Vakarų Europoje konteinerių deficitas aiškinamas Rusijos ekonomikos kritimu. Tuo pat metu Rusijoje tai  aiškinama, ES valiutos euro svyravimais. Toks aiškinimas neturi pagrindo, nes atsiskaitymai pasaulinėje prekybos rinkoje pagrinde vyksta JAV doleriais.

Kroviniai sukasi vietoje                                                                                 

Dėl konteinerių deficito Baltijos jūroje netgi pradėjo plaukioti laivai su tuščiais konteineriais. Jie plukdo konteinerius iš Šiaurės Europos uostų, ko anksčiau nebūdavo. Dėl to nuo šių metų net kelis kartus jau branginti konteinerių gabenimo į rytinės Baltijos jūros šalis įkainiai.

Panaši situacija yra ne tik Baltijos, bet ir Juodosios jūros regione. Šiame regione veikia ir Ukrainos karo faktorius. Kaip ir Baltijos jūroje didžiausias deficitas susidarė dėl tuščių 20 pėdų konteinerių.

Tokia situacija ypač sunki Rusijos eksportuotojams. Jų rublio kursas krenta, o tuo pačiu ir pajamos. Tuo pat metu prekių eksportas konteineriais brangsta. Pasigirdo teiginių, kad vis daugiau Rusijos eksporto pereina iš konteinerių į automobilių transportą sunkvežimiais iš Rusijos užliejant Europos kelius.

Tačiau konteinerių deficito problema yra ne tik Europoje. Ji egzistuoja pasauliniu mastu. Pavyzdžiui, iš Kinijos į Europą įkainiai dėl konteinerių pertekliaus yra gerokai mažesni, nei gabenant prekes iš Europos į Kiniją, kur jau yra konteinerių deficitas.

Dėl konteinerių deficito Vakarų Europos regionuose susidarė įdomių tendencijų. Kai kur trumpos laivybos linijos dirba gerokai efektyviau nei tarpokeaninės linijos. Tai gali reikšti, kad daugiau pagamintos produkcijos sukasi regionuose, mažiau importuojama iš Kinijos. Ir mažiau eksportuojama į tolimus regionus, nes trūksta konteinerių.

Prognozuojama, kad toks konteinerių deficito laikotarpis bus ilgalaikis. Jis greičiausiai tęsis ir 2016 metais. Panašus konteinerių deficitas Baltijos jūros regione buvo susidaręs 2009 metais, tik prasidėjus pasaulinei recesijai.   

Problema aktuali Lietuvoje

„Klaipėdos Smeltės“ bendrovės generalinis direktorius Rimantas Juška teigė, kad krovos terminalai konteinerių deficito tiesiogiai nejaučia. Jie krauna tai kas atgabenama į terminalą. Konteinerių deficitą jaučia krovinių eksportuotojai. Jis yra ir Lietuvoje, bet gal ne toks aktualus kaip Rusijoje.

„Mes žinome, kad konteinerių deficito problema Baltijos jūros regione egzistuoja. „Klaipėdos Smeltė“ teikia konteinerių remonto paslaugas. Pas mus remontuoti gabenami konteineriai iš Lenkijos ir Suomijos. Anksčiau jų buvo daugiau, dabar kiekiai sumažėjo“, - tikino R.Juška.

„Klaipėdos konteinerių terminalo“ vadovas Vaidotas Šileika teigė, kad tuščių konteinerių trūkumas Lietuvoje yra aktualus. Ji jaučia ir pati krovos bendrovė, nes teikdavo papildomą paslaugą – krauti krovinius į konteinerius. Dabar kai kurių krovinių krovimo į konteinerius veiklos teko atsisakyti dėl konteinerių stygiaus.

„Pradžioje dar būdavo tušti konteineriai atgabenami iš Lenkijos, Šiaurės Europos uostų. Dabar jau ir didžiuosiuose Vakarų Europos uostuose susidarė konteinerių stygius“, - pastebėjo V.Šileika.

Iš dalies ir eksportui skirtų konteinerių stygiumi aiškinama šiemet pirmąjį pusmetį aptirpusi Klaipėdos uosto konteinerių krova. 

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų