- Lukas Juozapaitis, ELTA
- Teksto dydis:
- Spausdinti
„Lietuvos geležinkelių grupė“ (LTG), atsižvelgdama į rizikas ir planuodama veiklos diversifikaciją, iš strateginių krypčių pašalino „Belaruskalij“ krovinius, rašoma įmonės pranešime. Toks sprendimas buvo priimtas šiemet spalį valdybai svarstant atnaujintą Grupės strategiją. Be to, lapkritį valdybai pristatytas 2022 m. Grupės biudžetas, jis suplanuotas be „Belaruskalij“ krovinių.
Trumpuoju laikotarpiu, siekiant suvaldyti kylančias rizikas, su Baltarusija susijusi situacija reguliariai buvo aptariama valdybos posėdžiuose – bendrovės vadovybė dalindavosi naujausia informacija apie įgyvendinamus žingsnius, tarp kurių ir atsakingų šalies institucijų informavimas. Situacijai išsiaiškinti buvo pasitelkti ir Lietuvos bei JAV teisininkai.
„Valdybos posėdžiuose situaciją dėl Baltarusijos vertinome kaip turinčią didelės įtakos LTG veiklai. Todėl bendrovės vadovybė reguliariai teikdavo naujausią informaciją. Rizikų vertinime ši grėsmė įvardyta kaip didžiausia jau prieš kelerius metus. Siekdama sumažinti galimą neigiamą įtaką bendrovei, jos vadovybė nagrinėjo visas įmanomas alternatyvas. Tinkamas teisinis sprendimas ieškomas kartu su akcininku. Apie tai informuosime, kai tik sprendimas bus surastas.
Tačiau dabartinė situacija nesprendžia tikrosios problemos – verslo koncentracijos vieno kliento ar rinkos rankose. Todėl veiklos diversifikavimas yra viena svarbiausių strateginių krypčių. Taigi, Lenkijoje ir Ukrainoje jau veikia antrinės LTG įmonės. Taip pat ir naujai paskirta valdyba artimiausiu metu grupės veiklą planuoja be Baltarusijos krovinių. Tai patvirtinome dar spalio mėnesį strategijos peržiūros metu.
Akcininko klausimą dėl bendrovės vadovybės įvertinimo planuojame svarstyti artimiausiame valdybos posėdyje, kuris rengiamas kitą savaitę – gruodžio 14 d.“, – pranešime cituojamas „Lietuvos geležinkelių“ valdybos pirmininkas Kęstutis Šliužas.
Posėdyje valdyba taip pat numato galutinai patvirtinti atnaujintas ilgalaikes strategines LTG Grupės veiklos kryptis.
Valdybos narių vertinimu, pasirinkta kryptis, kad strategijoje nėra numatyta pajamų iš Baltarusijos, yra teisinga.
LTG savo pranešime pateikė įmonės valdybos posėdžių chronologiją:
2021 m. spalio 19 d. valdybos posėdis
M. Bartuška informavo, kad dėl situacijos su „Belaruskalij“ Bendrovė JAV Iždo departamento Užsienio turto kontrolės biurui (OFAC) išsiuntė raštą su prašymu paaiškinti sankcijų aspektus dėl tolimesnio atsiskaitymo galimybių. Paraleliai su „Belaruskalij“ tariamasi dėl išankstinių mokėjimų galimybės.
2021 m. lapkričio 16 d. valdybos posėdis
M. Bartuška pristatė aktualijas apie situaciją su Baltarusija. Informavo, kad spalio mėn. Bendrovė išsiuntė oficialų pranešimą JAV Užsienio lėšų kontrolės biurui (OFAC) dėl „Belaruskalij“ sankcijų ir surengė konferencinį pokalbį. Pagrindinė žinia yra ta, kad OFAC taiko sankcijas tik tuo atveju, jei yra bent viena iš 3 pagrindinių sąlygų: JAV įmonių dalyvavimas, sandoris JAV doleriais ir JAV bankų dalyvavimas. Kol kas teigiamo atsakymo iš komercinių bankų negauta, nes jiems reikia raštiško OFAC patvirtinimo. Bendrovė išsiuntė raštus Lietuvos bankui, Lietuvos bankų asociacijai, Užsienio reikalų ministerijai ir pagrindiniams komerciniams bankams dėl OFAC sankcijų paaiškinimo ir pasiūlė dalyvauti LTG organizuojamame susitikime. Lygiagrečiai Bendrovė palaiko ryšius su įvairiomis fintech įmonėmis ir neobankais, siekdama rasti sprendimą, kaip gauti „Belaruskalij“ mokėjimus po gruodžio 8 d.
M. Bartuška informavo, kad Bendrovė pasirašė „Belaruskalij“ sutarties pakeitimą dėl avansinių mokėjimo sąlygų. Iki šiol „Belaruskalij“ sumokėjo avansinius mokėjimus už visą lapkritį, gruodį ir pusę sausio mėnesio.
Valdybos nariai pabrėžė, kad atsižvelgiant į tai, jog santykiai su Baltarusija yra labai jautrūs, siekiant valdyti rizikas, Bendrovė turėtų informuoti aukščiausio lygio valstybės institucijas, ministrę pirmininkę, ministrus, Seimo narius apie savo veiksmus dėl tolimesnių santykių su „Belaruskalij“.
Šiame posėdyje taip pat pristatytas 2022 m. Grupės biudžetas, jis suplanuotas be „Belaruskalij“ krovinių.
2021 m. gruodžio 7 d. valdybos posėdis
Valdybos posėdyje svarstytas klausimas dėl iš „Belaruskalij“ gautų patvirtintų avansinių mokėjimų grąžinimo.
Vadovaujantis Bendrovės įstatais ir atsižvelgiant į valdybai pateiktą informaciją, nuspręsta, kad: 2021-10-21 Susitarimas dėl 2018-03-16 Vežimų organizavimo sutarties (Sutartis) pakeitimo ir papildymo numato išankstinį apmokėjimą už mėnesio laikotarpiu teiktinas paslaugas; 2021-12-08 sueina terminas, nustatytas Iždo departamento Užsienio lėšų kontrolės biuro Generalinėje licencijoje Nr. 4, po kurio JAV subjektams draudžiami sandoriai ir veiklos, susijusios su „Belaruskalij“; LTG buvo informuota bankų, veikiančių Lietuvoje, kad jie nevykdys atsiskaitymų su „Belaruskalij“ po 2021-12-08; ES ir JAV progresyviai plečia ribojamąsias priemones, o naujas priemonių paketas greičiausiai bus priimtas 2021 m. gruodžio mėn.; situacija ir ribojamosios priemonės Baltarusijos fiziniams ir juridiniams asmenims yra nestabilios ir progresyviai kinta.
Siekiant atitikti ES ir JAV ribojamąsias priemones Baltarusijai ir užtikrinti tinkamą Sutarties įgyvendinimą, kadangi nuo 2021 m. gruodžio 8 d. finansinės operacijos nebus įmanomos, pritarti iš „Belaruskalij“ gautų patvirtintų avansinių mokėjimų grąžinimui pagal Sutartį už vežimus po 2021-12-31;įgalioti AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinį direktorių (suteikiant teisę perįgalioti) atlikti visus veiksmus, reikalingus šio sprendimo įgyvendinimui.
„Už“ balsavo septyni valdybos nariai, „prieš“ balsavusių nebuvo.
ELTA primena, kad trečiadienį įsigaliojo JAV sankcijos baltarusiškoms trąšoms. Tačiau kol kas dėl teisinių niuansų trąšų tranzitas per Lietuvą toliau tęsiamas.
Šių metų rugpjūtį paskelbtos JAV sankcijos numato, kad iki šių metų gruodžio 8 d. visi JAV fiziniai ir juridiniai asmenys privalo užbaigti sandorius su Baltarusijos kalio trąšų gamintoja „Belaruskalij“. Po minėtos datos Lietuvoje veikiantys bankai linkę nebeaptarnauti „Belaruskalij“ atliekamų mokėjimo pavedimų.
Tuo metu „Lietuvos geležinkelių“ grupei priklausanti krovinių geležinkeliu vežimo bendrovė „LTG Cargo“ skelbia, kad gruodį teiks trąšų gabenimo paslaugas „Belaruskalij“. Pagal galiojančią sutartį Baltarusijos bendrovė už jas atsiskaitė iš anksto.
Dėl susidariusios situacijos „Lietuvos geležinkeliai“ konsultuojasi su Lietuvos, ES ir JAV institucijomis, tarp kurių – JAV iždo departamento Užsienio aktyvų kontrolės biuras (OFAC).
Skaičiuojama, kad iki šiol „LTG Cargo“ per metus vidutiniškai gabeno per 10 mln. tonų „Belaruskalij“ krovinių už maždaug 60 mln. eurų.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
V. Matijošaitis: užtruko, bet duotas žodis – ištesėtas32
Kauno miesto meras Visvaldas Matijošaitis džiaugiasi, kad „Vičiūnų grupės“ pasitraukimo iš Rusijos rinkos istorijoje pagaliau padėtas taškas. Kelis pastaruosius metus kritikos dėl įmonės veikimo Kaliningrade susilauk...
-
„Amber Grid“ vadovas: GIPL detalių keitimas gali užtrukti mažiausiai metus2
Rinkos reguliuotojui įpareigojus dujų perdavimo sistemos operatorę „Amber Grid“ pakeisti įtarimų sukėlusias galimai rusiškas jungiamąsias detales, sumontuotas Lietuvos ir Lenkijos magistraliniame dujotiekyje (GIPL), pasak bendrovės v...
-
D. Matijošaitis apie „Vičiūnų“ pasitraukimą iš Rusijos: akivaizdu, kad žaidėme ne savo žaidimą29
Kauno mero Visvaldo Matijošaičio iš dalies valdoma žuvies bei kitų maisto produktų gamybos ir prekybos „Vičiūnų grupė“ oficialiai patvirtino pardavusi Rusijos Kaliningrado srityje veikiantį fabriką ir dar 7-iose valstybėse ...
-
G. Nausėda apie parduotą „Vičiūnų grupės“ verslą Rusijoje: geriau vėliau negu niekada15
Kauno mero Visvaldo Matijošaičio iš dalies valdomai žuvies bei kitų maisto produktų gamybos ir prekybos „Vičiūnų grupei“ po dvejus metus trukusio proceso pardavus verslą Rusijoje, prezidentas Gitanas Nausėda sako, jog jis par...
-
VERT įpareigojo „Amber Grid“ pakeisti GIPL detales su rusiškomis žymėmis5
Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) įpareigojo dujų perdavimo sistemos operatorę „Amber Grid“ pakeisti įtarimų sukėlusias Lietuvos ir Lenkijos magistralinio dujotiekio (GIPL) galimai rusiškas jungiamąsias detales. ...
-
„Orlen Lietuva“ atlygino 146 tūkst. eurų į jūrą išsiliejusios naftos sukeltą žalą5
Naftos importo ir perdirbimo bendrovė „Orlen Lietuva“ teigia atlyginusi aplinkosaugininkų nustatytą 146,4 tūkst. eurų žalą, kai vasario pradžioje Baltijos jūroje ties Būtingės naftos terminalu išsiliejo beveik 2 tonų naftos. ...
-
Lietuvoje startuoja Graikijos „Aegean Airlines“ – dukart per savaitę skraidins į Atėnus1
Lietuvoje startuoja nacionalinė Graikijos oro vežėja „Aegean Airlines“ – du kartus per savaitę ji tiesiogiai skraidins iš Vilniaus į Atėnus. Tikimasi, kad keliautojai per Atėnus galės pasiekti daugiau pasaulio šalių jun...
-
„Vičiūnų grupė“ pardavė gamyklą Kaliningrade64
Kauno mero Visvaldo Matijošaičio ir jo verslo partnerio Liudo Skieraus valdoma žuvies bei kitų maisto produktų gamybos ir prekybos „Vičiūnų grupė“ Rusijos valdymo grupei „Gruppa Okean“ pardavė visą verslą Rusijoje &nda...
-
„Maxima“ kviečia dirbti: apmokome, suteikiamas transportas, apgyvendinimas bei nemokamas maitinimas10
Šalia Lentvario netrukus pradės veikti naujas „Maxima LT“ logistikos centras. Jo vadovas Modestas Virvilas jau renka savo komandą – jo kolegomis gali tapti ir patirties logistikoje neturintys kandidatai. ...
-
Svarbiausi faktai apie Lietuvoje gamyklą planuojančią statyti „Rheinmetall“3
Vokietijos gynybos pramonės milžinei „Rheinmetall“ planuojant Lietuvoje statyti 155 mm artilerijos amunicijos gamyklą, BNS pateikia pagrindinius faktus apie dar 19-ojo amžiaus pabaigoje įkurtą Vokietijos koncerną, kuris taptų vienu didžiau...