Apie kokybišką automobilį svajojantiems rusams liks tik kontrabanda

Karas Ukrainoje kasdien vis labiau veikia ir pasaulinę automobilių rinką. Masiškai iš Rusijos pasitraukiantys žinomi automobilių gamintojai, dėl pavojaus darbuotojams uždaromos gamyklos agresoriaus užpultoje Ukrainoje. Akivaizdu, kad didelius nuostolių patirs visos šiuose regionuose dirbusios kompanijos. Tačiau tai tik lašas jūroje, palyginti su rusų laukiančia automobilių koma.

Nuo vasario pabaigos jau kelios dešimtys automobilių dalių gamintojų buvo priversti uždaryti savo gamyklas karo liepsnų apimtoje Ukrainoje. Nors Rusijos terorizuojama šalis negarsi savo gaminamu transportu, ji tapo laidų rinkinių, kurie naudojami automobilių elektros instaliacijai ir įvairiems komponentams sujungti, viena pagrindinių tiekėjų Europoje. Dėl įtemptos situacijos darbą Ukrainoje sustabdė žinoma Airijos laidų ir komponentų gamintoja „Aptiv Plc“, Vokietijos „Leoni AG“, Prancūzijos „Nexans SA“ ir Japonijos „Fujikura Ltd“.

Dalis bendrovių svarsto gamybą iš Ukrainos perkelti į kaimyninių šalių gamyklas. Ar tarp jų atsidurs ir Lietuva, kol kas neaišku.

Dalis bendrovių savo gamybą svarsto perkelti į Slovakijos, Rumunijos ir kitų kaimyninių šalių gamyklas. Ar tarp jų atsidurs ir Lietuva, kol kas neaišku. Bet kuriuo atveju, tam prireiks nemažai laiko, o jo nei „Volkswagen“, nei kitos jų aptarnaujamos automobilių gamintojos neturi. Dėl mikroschemų trūkumo naujų modelių pirkėjams savo užsakymo ir taip tekdavo laukti ne vieną mėnesį. Dabar tiekimo grandinė taps dar ilgesnė. Tačiau šie iššūkiai yra menkniekis, palyginti su kolapsu, ištikusiu Rusijos automobilių pramonę, ir per keletą dienų subyrėjusia pardavimų rinka.

Nuo kovo pradžios beveik visi žinomesni Europos, JAV, Japonijos, Pietų Korėjos ir kitų regionų gamintojai pareiškė paliekantys Rusiją. To padarinys – šimtai užsidarančių oficialių pardavimų salonų ir servisų, uždarytos šalyje veikusios „Toyota“, „Mercedes-Benz“, „Hyundai“, „Ford“, „Renault“ ir BMW gamyklos. Per vieną naktį Rusijoje ir eiliniai, ir prabangūs automobilių modeliai pabrango dvigubai ar net trigubai. Greta to atsivėrė milžiniškas atsarginių detalių deficitas. Ir tai – tik griūties pradžia.

„Mes Europoje visi sėdime vienoje valtyje, tad ir netektis pajausime visi. Scenarijai gali būti labai įvairūs, bet faktas, kad labiausiai kentės pati Rusija. Jos laukia visiškas krachas“, – įsitikinęs automobilių rinkos žinovas, bendrovės „Deals on Weels“ įkūrėjas Laurynas Boguševičius.

Laurynas Boguševičius. / Asmeninio archyvo nuotr.

– Galbūt iš Rusijos rinkos blokados laimės Lietuvos ir kitų europinių rinkų vartotojai, nes gaus papildomai naujų automobilių, kurių gamybos ir tiekimo grandinė pernai smarkiai buksavo dėl pasaulinio mikroschemų deficito? – paklausėme eksperto L.Boguševičiaus.

– Džiaugtis nėra ko. Manau, kad naujų automobilių tiekimas sutriks dar labiau. Viena vertus, kas gaminta Rusijos rinkai, nebūtinai tinka europinei, nes pas mus taikomi kiti techniniai standartai ir reikalavimai, tokie kaip taršos normos ir pan. Žinoma, kai kurias detales bus galima naudoti ir mūsų rinkos reikmėms, bet gamykloms prireiks laiko persiorientuoti.

– Kiek pasaulinė automobilių pramonė susijusi su Ukraina?

– Ukrainoje yra ne viena gamykla, tiekianti svarbių komponentų automobilių pramonei (elektros laidų ir kitų elektros instaliacijos komponentų). Jų veikla yra sutrikdyta. Tad, žiūrint globaliai, prie pasaulinės lustų gamybos problemos prisideda dar viena. Dabar šioje srityje yra daug nežinomybės ir to verslas nemėgsta. Mes nežinome, kiek ilgai gamyklos negalės veikti. Gal jau kitą savaitę viskas susiklostys palankiai, Rusija nutrauks agresiją ir bus pasiekta Ukrainai palanki taikos sutartis. Gal šis košmaras pereis į apkasų karo etapą, koks buvo Donbaso regione, ir tęsis mėnesių mėnesius. Tada gamintojams teks susirasti naują vietą, pastatyti naujų gamyklų ir t.t. Jei, neduokdie, karas pereitų ir į kitas šalis, tada reikės laidoti visus verslus, išskyrus karo pramonę.

Realybė: nors „Av­to­VAZ“ ir ki­ti ga­min­to­jai skel­bia­si nau­do­jan­tys nedaug už­sie­nie­tiš­kų de­ta­lių, iš tie­sų jos su­da­ro dau­giau nei pu­sę jų auto­mo­bi­lių kom­po­nen­tų. / AFP nuo­tr.

– Kaip karas gali paveikti naudotų automobilių rinką?

– Kol kas naudotų automobilių kainos turėtų nustoti augti, nes susitraukė nemaža Ukrainos rinka. Bet kaip bus toliau, niekas nežino. Šiandiena matome tendenciją, kad automobilių pardavimo salonai Lietuvoje yra savotiškai palikti nuošalyje, nes gamintojai pristabdė visas finansines paramas, todėl jie nebegali taikyti didelių nuolaidų pirkėjams, nes tiesiog nebeturi iš ko.

– Užtat Rusijos rinkoje tendencijos akivaizdžios ir ilgalaikės. Visi užsienietiški automobiliai brangsta ne procentais, o kartais.

– Ten jau nelabai yra kam brangti, nes, nebetiekiant naujų automobilių, buvusios pardavime buvo tiesiog išgraibstytos, net ir žaibiškai pabrangusios. Papildymų nenusimato, tad ir naudoti modeliai kainuos kelis kartus brangiau nei iki šiol.

Įtaka: dėl ka­ro Uk­rai­no­je au­to­mo­bi­lių ga­my­bos ir tie­ki­mo gran­di­nė ga­li dar la­biau su­lė­tė­ti. / AFP nuo­tr.

– Vietinės korporacijos, tokios kaip „AvtoVAZ“ ar „KamAZ“, kurių produkcija gaminama iš Vakarų Europos tiekiamų komponentų, variklių ir t.t., nebegaudami jų, ėmė gaivinti senas archajiškas technologijas, kad gamyba visiškai nesustotų...

– Technologine prasme Rusija per vieną naktį nusirito 50 metų atgal. Nieko normalaus jie pagaminti negali, nes savo metu pakankamai neinvestavo į savo technologijų modernizavimą.

– Kai kurių specialistų nuomone, visiškai be vakarietiškų automobilių rusai neliks. Juos kažkiek palaikys reeksportas iš Kazachstano, Armėnijos ar kitų nuo jų politiškai priklausomų aplinkinių šalių, kurioms netaikomos sankcijos. Ar tai gali tapti išsigelbėjimu?

– Gamintojai turi galimybes atsekti, kuriose šalyse važiuoja jų automobiliai. Pagal prisijungimus prie informacinių sistemų ir pan. Jei kažkuri valstybė bandys pelnytis iš sankcijų, Rusijai perparduodama savo produkcijos dalį, ji elementariai pati neteks teisių į šią produkciją. Logika paprasta: gamyklos, sąžiningai atsisakiusios savo pelno dalies, tikrai neleis šalutiniam pardavėjui pelnytis iš jų triūso ir principingumo. Aišku, teoriškai galima ES užregistruoti naują automobilį ir juo nuvažiuoti į Rusiją. Registruotam automobiliui tai nedraudžiama, nes jis nelaikomas eksportu. Lygiai taip pat automobilį galima vežtis automobilvežiu, prisidengiant, kad žadi lenktyniauti. Pavienių smulkių draudimo apėjimų tikrai bus. Tačiau automobilių kaina bus kosminė. Tarkime, rusai tokiais sukčiavimo būdais atveš kokį prabangų „Mercedes“. Prasidės aukcionas, kas pasiūlys didesnę sumą. Ir išeis, kad apie 150–200 tūkst. eurų kainuojantis modelis bus parduodamas už 0,5 mln. ar net daugiau.

Atkirtis: Ru­si­jai špy­gą pa­ro­dę ži­no­mi ga­min­to­jai ieš­kos nau­jų rin­kų. / Vil­man­to Rau­pe­lio nuo­tr

– Garsių automobilių gamintojų atstovai ir draudikai Rusijoje jau skundžiasi detalių trūkumu. Be jų jie negali vykdyti net garantinių įsipareigojimų. Matyt, jiems lieka tik kontrabanda arba bandyti ieškoti analogų Kinijoje?

– Kyla didelis klausimas, ar Kinijoje rasi tikslų detalės atitikmenį ir kokia bus jos kokybė. Jei turi brangų automobilį, norėsi originalios ir patikimos detalės. Kontrabanda visais laikais buvo ir bus. Bet vėl kalbame apie didžiulę kainą ir, svarbiausia, apie kiekį. Bent kiek didesnio klientų srauto tokiu šešėliniu tiekimu niekaip neaprūpinsi.


Šiame straipsnyje: karas Ukrainojekainų augimasautomobiliaiautomobiliai rusams

NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių