- „Kauno dienos“, Aplinkos apsaugos instituto inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
„Supirkėjai žada dosniai sumokėti ir patys išsivežti netinkamą naudoti automobilį. Tačiau reikia būti atidiems, ar paslaugas siūlo legalūs atliekų tvarkytojai“, – tvirtino Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos (ENTPTA) vadovas Vladimiras Jankoitas.
Įsisenėjusi problema
Netinkamai tvarkomos eksploatuoti netinkamos transporto priemonės (ENTP) – įsisenėjusi problema, kelianti iššūkių tiek socialiniu, tiek aplinkosaugos požiūriu.
Likimo valiai kiemuose palikti nebevažiuojantys automobiliai užima vietą, gadina vaizdą, iš jų į aplinką gali pasklisti pavojingų medžiagų. Nors dalis transporto priemonių savininkų žino, kaip atsikratyti ENTP, aplinkosaugos specialistai įspėja, kad kita dalis gali tapti pažeidėjais visiškai netyčia.
Legaliai veikiančios įmonės ENTP sutvarkys pagal visus aplinkosaugos reikalavimus.
„Regitros“ duomenimis, pernai Lietuvoje buvo išregistruoti 172 728 M1 klasės automobiliai. Iš jų daugiau nei 25 tūkst. išregistruoti baigus eksploatavimą ir pranešus apie sunaikinimą, ir tai didžiausia dėl šios priežasties išregistruotų automobilių dalis per pastaruosius kelerius metus.
Pasak ENTPTA vadovo V. Jankoito, gyventojų sąmoningumas auga, todėl vis daugiau vairuotojų su savo transporto priemonėmis atsisveikina taip, kaip ir priklauso, – perduoda jas teisėtiems atliekų tvarkytojams ir gauna pažymėjimą apie transporto priemonės sunaikinimą. Tačiau V. Jankoitas įspėjo: kartais ir sąmoningi gyventojai gali apsigauti.
„Populiariuose portaluose matyti daugybė skelbimų apie superkamus senus automobilius. Tačiau pirmiausia pravartu įsitikinti, kad automobilį pasiims teisėti atliekų tvarkytojai. Legaliai veikiančios įmonės ENTP sutvarkys pagal visus aplinkosaugos reikalavimus. Nelegalai atsirinks tik vertingas dalis, o beverčių ir tų, už kurių atidavimą reikia sumokėti, likimas neaiškus. Jos gali atsidurti pamiškėje, gali būti neteisėtai sudegintos“, – teigė V. Jankoitas.
Reikalaukime dokumentų
Vasario mėnesį Aplinkos apsaugos instituto užsakymu „Vilmorus“ atlikta apklausa parodė, kad 75 proc. gyventojų teigia žinantys jų savivaldybėje legaliai veikiančius atliekų tvarkytojus, kuriems gali atiduoti statybines, automobilių remonto, elektronikos, baterijų, cheminių medžiagų atliekas.
Tačiau paklausti, ar žino, kaip įvertinti, ar paslaugas teikiantis šių atliekų tvarkytojas veikia legaliai, daugiau nei pusė (51,5 proc.) apklaustųjų prisipažino to nežinantys.
„Jeigu atliekų tvarkytojas skelbime nurodo tik savo telefono numerį, prašo atsiskaityti tik grynaisiais pinigais, vengia atliekų surinkimą patvirtinančių dokumentų, galima įtarti, kad toks subjektas veikia neteisėtai arba savo veiklos apimtį slepia. Jeigu turite automobilį, kuris tikrai nebetinkamas eksploatuoti, visada iš supirkėjų reikalaukite dokumento apie sunaikinimą – tik taip būsite tikri, kad transporto priemonė nebus išardyta, parduota dalimis, o likusios atliekos nenuguls kur nors pamiškėje“, – reziumavo V. Jankoitas.
ENTP ardymu gali verstis tik šios veiklos leidimus turintys fiziniai ir juridiniai asmenys, o pagal ES direktyvą, kuri galioja ir Lietuvai, beveik visos ENTP atliekos turi būti panaudotos pakartotinai, panaudotos ir perdirbtos, nes teisėtai pašalinti galima vos 5 proc. šių atliekų.
Kur rasti informacijos?
„Transporto priemonių atliekų perdirbimas yra itin svarbus procesas. Netinkamai tvarkomos jos gali sukelti rimtų aplinkosaugos problemų. Tereikia 1 l panaudotos ir netinkamai pašalintos automobilių alyvos, kad būtų užterštas 1 mln. l vandens. Toksiški ir nebenaudojami akumuliatoriai, nes jų sudėtyje yra sunkiųjų metalų ir korozinių medžiagų“, – teigė Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) atstovė Vitalija Sičiūnienė.
Informaciją apie savo veiklą aplinkosaugai deklaravusius autoservisus galima rasti https://atliekos.lt/autoservisai/, o tinklalapyje www.autotvarkymas.lt – kur kreiptis dėl ENTP paėmimo ir pranešti apie bendro naudojimo erdvėse paliktas ENTP ir nelegalius transporto priemonių ardytojus.
GIA, siekdama paskatinti autoservisus rūšiuoti ir rinkti atliekas atskirai, jų nešalinti su kitomis atliekomis, kasmet vykdo aplinkosaugos projektus „Mes rūšiuojame autoservise“ ir „Mes rūšiuojame automobilių atliekas“. Šiais projektais taip pat siekiama šviesti ir informuoti visuomenę apie atliekų rūšiavimą ir draugišką aplinkai veiklą.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Nesąžiningų vairuotojų madai artėja galas: kokie pakeitimai laukia?46
Seimui palaiminus Rinkliavų įstatymo pakeitimus, akimirksniu bus sučiupti ir tie vairuotojai, kurie neteisėtai naudojasi net ir neįgaliems vairuotojams skiriama kortele, atveriančia galimybę į nemokamą parkavimąsi brangiausiose ar patogiausiose vieto...
-
Ekspertas – apie vairavimą neįprastomis oro salygomis: pradeda bijoti, ko nereikia bijoti3
Oro sąlygas, kurios nustebino šalies gyventojus pirmadienį, keiksnoja ne tik daržininkai ir sodininkai, bet ir vairuotojai. Vairuoti tokiomis sąlygomis ir dar su vasarinėmis padangomis gali būti tikras iššūkis, LNK reportaže pasako...
-
Klaipėdoje duris atvers unikalus senovinių automobilių muziejus21
Senojo dujų fabriko pastatuose vietą atrado unikali, daugiau nei prieš 100 metų pagamintų automobilių kolekcija. Dešimtmetį puoselėtas sumanymas „Senovinių automobilių namai-Memel Automuseum“ jau baigiamas įgyvendinti, ir mu...
-
„AutoTyrimai“: naudotų automobilių rinka per metus augo 1,2 proc.1
Lietuvoje sausį-kovą pirmą kartą įregistruota 36,9 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių – 1,2 proc. daugiau nei tuo pat laiku pernai, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis, skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
„VW Golf“ jubiliejaus proga – kelionė istoriniu automobiliu1
Laikui nepavaldus dizainas, patikimumas, praktiškumas ir laikmetį lenkiančios inovacijos – taip galima apibūdinti bet kurį „Volkswagen Golf“. Tai dar kartą patvirtino ir žurnalistas Vitoldas Milius, šio modelio 50-mečio p...
-
Sukčiavimo virusas gajus, požiūriai į tai – skirtingi7
Dėl didelių ridos klastojimo mastų Lietuvoje nukenčia ne tik naudotų automobilių pirkėjai, bet ir valstybės biudžetas. ...
-
Semsimės patirties iš ES lyderių švedų3
Lietuva toliau konsultuosis ir semsis patirties saugaus eismo srityje iš Švedijos – saugaus eismo lyderės Europoje. ...
-
Pavojus sugrįžo – ar keliuose sugyvensime draugiškai?16
Pastarosios dienos nėra palankiausios dviratėms eismo dalyvėms, bet į gatves jau sugrįžo tūkstančiai motociklininkų, dviratininkų ir paspirtukininkų. Sezono pradžioje ir automobilių vairuotojams reiktų pasikartoti Kelių eismo taisykles (KET), su...
-
Seimas spręs, ar švelninti atsakomybę taršių automobilių savininkams4
Seimas pradeda svarstymus, ar aplinkosaugininkams nustačius viršytą automobilių išmetamųjų dujų normą vietoj baudos pirmą kartą leisti skirti įspėjimą bei ilginti tokio automobilio techninės apžiūros galiojimą. ...
-
Siūlys švelninti bausmes vairuotojams už padidintą automobilių išmetamų teršalų kiekį17
Suteikus teisę aplinkosaugininkams stabdyti ir tikrinti automobilių išmetamų į aplinką teršalų kiekį, Seime atsirado dvi iniciatyvos, kuriomis siūloma švelninti baudas už tokius pažeidimus, pradedant nuo įspėjimo. ...