Katalizatorius – brangi detalė
Prieš važiuodami į techninės apžiūros centrą, vairuotojai taiso automobilių gedimus – pasirūpina, kad jie būtų techniškai tvarkingi. Tačiau atsiranda bandančių gudrauti – atveža automobilį be vieno brangaus elemento, katalizatoriaus.
„Reikėtų padaryti takoskyrą tarp automobilių, kurie gali atskirai neturėti katalizatorių, t. y. tie visi, kurie buvo pagaminti be katalizatorių arba kurie iki 2013 metų Lietuvoje buvo užregistruoti. Iš jų net nėra reikalaujama, kad jie turėtų katalizatorius“, – sakė techninės apžiūros įmonių asociacijos atstovas Renaldas Gabartas.
Taigi, jei jūsų automobilis privalo turėti katalizatorių, tačiau jo nėra, į techninės apžiūros centrą galite net nevažiuoti: automobilis neatitiks keliamų reikalavimų. Tačiau atsiranda tūkstančiai, kuriems reikalavimai – nė motais.
„Apie du procentai jų arba neturi, arba yra aiškūs požymiai, kad jis buvo išpjautas ar kažkokios darytos manipuliacijos su juo“, – pasakojo R. Gabartas.
Kiekvieno automobilio katalizatoriai skirtingi. Štai „Maserati“ turi net du. Specialistai katalizatorių ieško tiesiog apžiūrėdami. Sako, į vidų – neįlįsi, tad tikriems auksarankiams gali pavykti praslysti.
„Tikrai gali pavykti apgauti“, – teigė R. Gabartas.
Gali kilti klausimas, kodėl savo automobilį gadinti? Pasirodo, tai bene vienintelė automobilio detalė, kuri net ir senstant automobiliui išlieka tokia pat vertinga. Susisiekus su katalizatorių supirkėjais, šie sako, kad už katalizatorių sumoka net iki 800 eurų. Vertė jo tokia dėl tauriųjų metalų – platinos, paladžio ir erodžio. Autoservise parodė, kuriose vietose būna nupjaunamas katalizatorius.
„Yra pjaunamas vamzdis už katalizatoriaus ir prieš katalizatorių. Ir išimama ta visa detalė. Pats žmogus vargu ar tai pasidarys, turbūt važiuoja į servisą“, – sakė „Martono“ direktoriaus pavaduotojas Dainius Dambrauskas.
Dainius Dambrauskas / Stop kadras
Kadangi katalizatorius brangus, pasitaiko ir jo vagysčių. Ypač vagiami brangūs „Toyota Prius“ katalizatoriai. Kiti, nusipirkę automobilį, skuba jį pakeisti pigesniu.
„Būdavo netgi taip, kad kiti nusipirkdavo automobilį, išpjaudavo katalizatorių, katalizatorių parduodavo, priduodavo ir taip susimažindavo automobilio pirkimo savikainą. Tačiau dabar jau gamina katalizatorių analogus, ne tik originalai yra. Jau nekalbant apie tai, kad ir gyvenimas gerėja“, – kalbėjo D. Dambrauskas.
Nauji draudimai
Anot serviso direktoriaus pavaduotojo, anksčiau ir pasitaikydavo klientų, prašančių išpjauti katalizatorių, bet pastaraisiais metais tokių prašymų nebesulaukia. Tačiau Aplinkos ministerija nusitaikė būtent į autoservisus. Išpjauti katalizatorius, įmontuoti valdiklius, kurie pakeistų automobilio taršos charakteristiką, bus draudžiama.
„Atsakomybę perkeliame automobilių servisams, nes iki šiol techninių apžiūrų metu buvo tikrinama, ar egzistuoja tokios sistemos kaip katalizatoriai ir filtrai. Šiuo atveju, servisai neturės teisės patys savavališkai išpjauti katalizatorius ir filtrus, taip pat net ir paprašius patiems klientams“, – sakė Aplinkos ministerijos patarėjas Paulius Žvirblis.
Servisai neturės teisės patys savavališkai išpjauti katalizatorius ir filtrus, taip pat net ir paprašius patiems klientams.
Bauda autoservisams už katalizatorių išpjovimą siektų beveik pusantro tūkstančio eurų. Vis dėlto supirkėjai pastebi, kad katalizatorius dažnai atveža automobilių perpardavėjai, kurie, išpjovę katalizatorių, vietoje jo įstato muliažą ir parduoda automobilius lyg niekur nieko. Taigi, autoservisų pagalba čia nebūtinai reikalinga.
Tačiau verta nepamiršti, kad katalizatoriai neamžini – juos reikėtų keisti kas dešimt tūkstančių kilometrų.
„Priklausomai nuo modelio, gali kainuoti, turbūt, virš tūkstančio eurų. Kai kuriais atvejais, automobilio vertė, ko gero, yra mažesnė už naują katalizatorių, kuris ten turėtų būti“, – teigė R. Gabartas.
Tačiau serviso atstovas ramino, kad yra ir pigesnių alternatyvų.
„Kai kurie kainuoja nuo šimto iki trijų šimtų eurų“, – sakė D. Dambrauskas.
Per metus superkama apie 70 tonų katalizatorių.
Naujausi komentarai