Neįprasti visureigiai stebina vairuotojus
Detroito salone pasirodžius eksperimentiniam visureigiui „Jeep Hurricane“, vėl atgijo susidomėjimas technika su visais varančiaisiais ir valdomais ratais. „Hurricane“ privertė prisiminti, kad tokių mašinų būta ir anksčiau – Didžiojoje Britanijoje, Rusijoje, Prancūzijoje, Japonijoje ir net Brazilijoje.
„Jeep Hurricane“ - atviras pusiau bagis, pusiau visureigis, kurio vairuotojas gali valdyti kiekvieno rato posūkį. Nuo įprasto visureigio „Hurricane“ skiriasi tuo, kad rato sukimo momentas eina ne per tiltus, bet kiekvienam ratui atskirai (per kampinius reduktorius). Tai leidžia neįprastam „džipui“ suktis vietoje net ant ledo, todėl jis tampa manevringiausias JAV. Mašinos prošvaisa – 363 mm, įvažiavimo kampas – 64 laipsniai, išvažiavimo – 87 laipsniai. Pagerėjo visureigio pravažumas, nors tai pareikalavo sudėtingesnių ir todėl brangesnių nepriklausomų pakabų.
„Hurricane“ turi du (!) 5,7 l tūrio 345 AG „Hemi“ tipo V8 kraislerio variklius. Mašinoje du transmisijos valdymo selektoriai. Prie kiekvienos pozicijos skyde nurodyta, kas atsitiks mašinai atleidus stabdžių pedalą. Norint išmokti valdyti neįprastą pakabą, reikia kelias valandas važinėti. (Kalbama, kad mašinos valdymo mokslą iškart įvaldydavo „džiperiai“.)
Konkuruojančių firmų konstruktoriai, be privalumų, įžvelgė ir „džipo“ trūkumų. Norint sukomponuoti sudėtingą pakabos mazgą, teko pakabos svirtis sukabinėti palei pagrindą, jas gudriai išlenkti. Visa tai „surijo“ naudingąjį mašinos tūrį. Tokia schema apsunkino transmisijos, pakabos ir vairo mechanizmo suderinimą. „Hurricane“ kūrimui išleista apie 120 mln. dolerių – jeigu toks visureigis būtų gaminamas, jis kainuotų ne mažiau kaip 0,3 mln. dolerių.
Ar tokia mašina turi praktinę paskirtį, išskyrus atrakciono publikai vilioti? Pasak „Chrysler“ viceprezidento Trevoro Krido, tai – ne tik kompanijos konstruktorių galimybių demonstravimas, bet ir mašina ekstremalams. Tiesa, T. Kridas nesakė, jog daugelis JAV kompanijų dalyvauja Pentagono paskelbtame robotizuotos mašinos konkurse.
1996 metais kariškių užsakymu Rusijoje buvo sukurtas neįprastas „ZIL 3906-10“ su nepriklausoma pakaba ir visais valdomais ratais. Mašina buvo ne tokia grakšti kaip „Jeep Hurricane“, bet paprastesnė ir pigesnė. Tokie ZIL pagal specialų užsakymą nedidelėmis partijomis gaminami kariškiams ir tundroje dirbantiems naftininkams. Neįprastas sunkvežimis kainuoja apie 250 tūkst. Lt.
Tarp serijinių lengvųjų automobilių visų valdomų ratų sistemą dažniausiai naudojo „Honda“ konstruktoriai. „Honda Prelude“ automobiliuose kaip papildoma įranga buvo montuojama 4WS sistema, leidžianti pasukti galinius ratus, tiesa, ne po vieną. Tokia sistema kainuoja maždaug 2 000-3 000 Lt.
Įdomi mašina - „Trekol“.Tai – triašis visureigis su itin minkštomis padangomis, leidžiantis tundra važinėti nepažeidžiant trapios dirvos. Esama versijos su visais valdomais ratais. Atsarginio rato mašina neturi, nes, pradūrus padangą, ratą nesunku nuimti nuo vidurinės ašies.
Naujausi komentarai