Pereiti į pagrindinį turinį

Nelegalų vežėją pasirinkęs klientas sutaupo, bet ir rizikuoja: neduok Dieve, jei įvyktų avarija

2022-09-02 02:00
DMN inf.

Socialinėje erdvėje apstu skelbimų, kviečiančių važiuoti prie jūros, į oro uostą, iš miesto į miestą. Didžioji dalis tokių vežėjų dirba nelegaliai. Apie tokius vežėjus, trukdančius legaliai dirbantiems vežėjams, pokalbis su Lietuvos nacionalinės vežėjų asociacijos „Linava“ atstovu Andriumi Burba.

Nelegalų vežėją pasirinkęs klientas sutaupo, bet ir rizikuoja: neduok Dieve, jei įvyktų avarija
Nelegalų vežėją pasirinkęs klientas sutaupo, bet ir rizikuoja: neduok Dieve, jei įvyktų avarija / T. Markelevičiaus/BNS nuotr.

– Ar įsivaizduojate, kiek tokių vežėjų egzistuoja? Ar bandėte suskaičiuoti?

– Tikrai taip. Žiūrėjome, kokia rinka, kuri nemoka mokesčių. Keli šimtai autobusų, mikroautobusų dirba šioje rinkoje, o apie lengvuosius automobilius net kalbėti neverta. Vieni dirba nelegaliai, kiti su verslo liudijimu. Nieko blogo, jei jie pavežtų nemokamai, bet jie paima pinigus – vadinasi, nesumoka mokesčių. Mes, kaip vežėjai, juos mokame ir esame skaičiavę, kad tie, kurie veža autobusais dešimtis žmonių į oro uostą ar kitą vietas, sumoka tiek mokesčių, kiek mes sumokame už vieną sėdimą vietą. Galima kalbėti, kad valstybė per metus negauna apie 100 mln. eurų. Tai dideli pinigai ir mums be galo sudėtinga su jais konkuruoti. Kai pinigai gaunami iš nelegalios veiklos, jie turi vadinamųjų juodų pinigų, kuriais gali dempinguoti tam tikrus maršrutus.

Visas LNK reportažas  – vaizdo įraše:

 

 

– Kokie maršrutai dempinguojami jau dabar?

– Pagrindiniai maršrutai – tarp didmiesčių. Tai ne tik Lietuva, bet matome ir pasienio valstybes – Lenkiją, Latviją. Deja, didžioji jų išrašytų sąskaitų dalis yra fiktyvi, bet patikrinti labai sunku. Esame kalbėję su Mokesčių inspekcija, prašėme policijos padėti, bet visiems trūksta resursų, nes reikia pamatyti pinigų perdavimo procesą. Tai sudėtinga, bet įmanoma. Mus, legalius vežėjus, nuolat tikrina ir gan dažnai, baudžia. Jų negaudo ir leidžia veiklai plėstis.

– Kaip įsivaizduojate priemones, norint pagauti nelegalius vežėjus?

– Portaluose pilna skelbimų. Būtų galima padaryti keletą akcijų, paviešinti tuos asmenis, pabūti nusikalstamo modelio dalyviais. Nesudėtinga sumokėti pinigus, užfiksuoti ir parodyti per žinias. Tokių vežėjų sumažėtų. Reikia mokėti mokesčius ir bus sąžininga.

– Jei žinote nesumokėtų mokesčių sumą, vadinasi, preliminariai žinote, kiek yra tokių vežėjų?

– Mes juos matome kiekvieną diena. Tuos pačius skelbimus, matome juos savo maršrutuose, kaip jie paima mūsų klientus. Mes mokame mokesčius, turime įsipareigojimų, o klientų skaičius nedidėja. Nelegalūs juos pasiima suviliodami vienu kitu euru pigiau.

– Sunku apeliuoti į kliento sąžinę. Jis renkasi kur pigiau ir patogiau.

– Taip, bet yra žmonių, kurie nori būti teisingi. Kai kada reikia padėti jais tapti. Tai valstybės pareiga – nesmaugti, kuris legalus, o padėti jam egzistuoti, t.y. sudaryti lygias konkurencines sąlygas.

– Ar didės bilietų kainos, kai kyla degalų kainos?

– Mes visada turime maršrutų, kurie nuostolingi ir kurie pelningi, ir taip susilyginame. Nelegalūs dažniausiai pasiima pelningiausius maršrutus ir užsidirba. Jie neturi pareigos išlaikyti tinklą. Yra daug spragų, bet tikimės, kad valstybė padės.

Vienas kartas gali būti pats skaudžiausias.

– Matėme, kad išvardijote labai daug institucijų, į kurias kreipėtės.

– Mes aiškiai pasakėme Vyriausybei ir Susisiekimo ministerijai, kad busime priversti kelti kainas, jei nebus tam tikrų priemonių – subsidijų, sutvarkytas nelegalus verslas. Taip srautas ateis pas mūsų vežėjus, galėsime išlaikyti turimus maršrutus. Ir galbūt pavyks išlaikyti kainas.

– Važiuojant su nelegaliu vežėju jis už juos neatsako.

– Visiškai teisingai. Neduok Dieve, jei įvyktų avarija, jie visiškai nuo to būtų neapsaugoti.

– Ką turėtų žinoti keleivis, ieškodamas su kuo greičiau nuvažiuoti iš taško A į tašką B?

– Kad jis ne tik palaiko šešėlinį verslą, bet ir rizikuoja savo sveikata. Vienas kartas gali būti pats skaudžiausias.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų