Pietų pertrauka "Spyker" gamykloje tokia pat rami ir palaiminga, kaip kad jaukaus Zevoldės (Olandija) miestelio gyvenimas. Kombinezonais vilkintys jauni vyrai kemša sumuštinius su tunu, laido juokelius ir niekuo neprimena žinių laidose rodytų automobilių pramonės eilinių iš "Renault", "Peugeot", "Ford", "Nissan" ir netgi "Mercedes Benz" fabrikų. Zevoldėje niekas nekalba apie atlyginimų ir etatų karpymą, mažinamą gamybos apimtį. Priešingai – pasaulį krečianti finansų krizė ir globalinės recesijos nuojauta vienetinius aukščiausios kokybės automobilius gaminančiai nykštukinei bendrovei beveik garantuoja dar didesnį milijonierių, kolekcionuojančių ratuotus technikos stebuklus, dėmesį.
Mašinų rinkos sunkmetis
Europos automobilių gamintojų asociacija (ACEA) skelbia, jog metinis automobilių pardavimas šiemet smuko jau per 8,2 proc. palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai, o bėdų galo nematyti nė su žiburiu. Beveik visi gamintojai ruošiasi makroekonomikos specialistų pranašaujamai recesijai ir skelbia drastiškai mažinantys gamybos apimtis bei atleidžiantys darbuotojus.
"Nissan" neseniai pranešė, kad kuriam laikui stabdo modelių "Note" ir "Micra" gamybą. Barselonoje esančiame šios bendrovės padalinyje, kuriame gaminami visureigiai "Pathfinder", "Navara" ir vienatūris "Primastar", koreguojami anksčiau skelbti planai. Minėtų automobilių "tiražas" mažinamas 193–130 tūkst. vienetų. Be to, bendrovė ketina atsisakyti net 27 proc. darbuotojų.
Nuo pirmadienio savaitei dviem užsidarė penkiolikos "Renault" gamyklų vartai Prancūzijoje ir kelioms dienoms užsienyje. Prancūzai tikėjosi, kad šiemet automobilių pardavimas kils 10 proc., bet dabar pripažįstama, kad jis bus mažesnis nei pernai – per paskutinius tris šių metų mėnesius gamybos apimtį ketinama sumažinti maždaug 20 proc.
Panaši padėtis ir "Peugeot". Prekybos augimo planai krypsta neigiama linkme, beveik visos gamyklos Europoje laikinai uždaromos nuo dviejų dienų iki dviejų savaičių.
Savo planus peržiūrėjo ir "Hyundai". Iki metų pabaigos jie pagamins daugiau nei 0,5 mln. automobilių mažiau, nei buvo ketinama. Vengdami perpildyti sandėlius ir siekdami užbėgti būsimiems sunkumams už akių, korėjiečiai mažins gamybos apimtį.
Nemalonumų neišvengė net "Mercedes". Prestižinių automobilių koncerno vadovybė perspėjo, kad greičiausiai su dalimi darbuotojų teks atsisveikinti, nes pardavimas akivaizdžiai mažėja. Tokiomis nuotaikomis gyvena premium sektoriaus žaidėjai – "Jaguar", "Land Rover", "Volvo" ir daugelis kitų bendrovių.
Prabangos dimensija
Nors apžvalgininkai perspėja, kad ateinantys metais gali būti vieni juodžiausių automobilių gamintojams per visą istoriją, su dalimi įmonių tai visiškai nesusiję. Verslininkas Giedrius Bakutis, besiverčiantis išskirtinių automobilių prekyba, tikino, kad šis rinkos sektorius į krizę visiškai nereaguoja.
"Išskirtinių automobilių užsakymų tik daugėja, o ketinimų pirkti milijonus litų kainuojančias mašinas atsisakoma ypatingais atvejais, nutikus kokiai asmeninei nelaimei. Tas pats buvo ir per ankstesnes krize. Tiesiog žmonės, kolekcionuojantys tokius automobilius kaip "Rolls-Royce", "Ferrari", "Bentley", "Lamborghini", "Aston Martin" ar pan., gyvena kitokiais rūpesčiais, nei dauguma verslo vidutiniokų. Prieš porą savaičių Vokietijoje bandžiau rasti tris kabrioletus "Ferrari California", tačiau paaiškėjo, kad tai didžiulis deficitas. Šį pavasarį pristatyta "Rolls Royce Phantom Coupe" antrinėje rinkoje kainuoja brangiau, nei "Rolls-Royce" gamykloje, nes užsakymų šiuo metu itin daug", – pasakojo G.Bakutis.
Riboženkliu, skiriančiu automobilių gamintojus, šiuo metu priverstus mažinti darbuotojų skaičių ir visais įmanomais būdais taupyti, nuo nespėjančių vykdyti užsakymų, G.Bakučio teigimu galima laikyti "Porsche".
"Visureigio "Cayenne" gamybos apimtis mažinama, tačiau sportinių modelių "Carrera" ar GT2 paklausa tokia pat didžiulė, kaip ir anksčiau. Įdomu, kad pastaruosius automobilius dažnai perka ne azartiški vairuotojai, o kartą per du mėnesius į gatves išvažiuojantys kolekcininkai. T. y. žmonės, kuriems 200–500 tūkst. eurų nėra reikšminga suma", – pastebėjo verslininkas.
Panašiai kalbėjo ir bendrovės "Autotyrimai" vadovas Robertas Cickevičius. Jo žiniomis, Baltijos šalyse išskirtinių automobilių antroje šių metų pusėje padaugėjo, nors rinkos tendencija visai kitokia. Skirtingai nei Vakarų Europos automobilių kolekcininkų, mūsiškiai milijonieriai vienetinius automobilius naudoja kaip normalias transporto priemones.
"Gali būti, kad kitais metais tokių automobilių mūsų šalyje tik daugės. Be minėtų "Ferrari California" automobilių, turiu užsakymų atgabenti tris "Porsche Panameras" – t. y. keturių durų kupė, kuriuos dar tik rengiamasi pradėti gaminti", – pasakojo G.Bakutis.
"Spyker" šansas
Visus šiuos dalykus puikiai žino ir prabangių sportinių automobilių gamintojo "Spyker Cars N.V." strategai. Po nesėkmingo bandymo patekti į "Formulės-1" pasaulį, vos nepasibaigusio bankrotu (2007 m. "Spyker Cars N.V." patyrė 72,075 mln. eurų grynųjų nuostolių), sulaukusi išganingos injekcijos iš Lietuvos banko "Snoras", 133 metų istoriją turinti bendrovė pradėjo sparčiai sveikti.
Palyginus su pirmu 2007-ųjų pusmečiu, šiemet "Spyker" nuostoliai sumažėjo tris kartus, o pardavimo apimtis padidėjo net keturis kartus. Skamba kiek neįprastai, tačiau po tokio prekybos šuolio, olandai rankomis sukirto su 26 naujais klientais.
Ypač didele sėkme "Spyker Cars N.V." generalinis direktorius Viktoras R.Mulleris laiko tai, kad bendrovei pavyko atgaivinti ryšius su ankstesniais verslo partneriais, atnaujinti intensyvų automobilių detalių tiekimą ir optimizuoti gamybos procesus.
Be to, olandai sugebėjo pristatyti naują įspūdingą sportinį kupė "Spyker C8 Aileron".
Šį modelį ketinama gaminti ir su automatine pavarų dėže, o tai, specialistų skaičiavimu, klientų skaičių turėtų padidinti net keturis kartus.
Dar vienas "Spyker Cars N.V." koziris – gamybai (ji turėtų prasidėti 2009-ųjų pabaigoje) baigiamas rengti galingas sportinis visureigis "Spyker D8 Peking to Paris". Šis neįprastos išvaizdos automobilis bus komplektuojamas su 8 cilindrų, 6,2 l darbinio tūrio varikliu, leisiančiu 100 km/val. greitį pasiekti per 5,5 sek.
Naujasis monstras kuriamas naudojantis kai kuriais "Porsche Cayenne" agregatais, tačiau, kaip pastebi prabangių automobilių rinkos žinovai, techninės charakteristikos šiame sektoriuje – antraeilis dalykas.
"Turtingiausiems verslo magnatams rūpi išskirtinumas, o ne maksimalus sukimo momentas, automobilio dinamika, variklio galingumas ar panašūs dalykai. Maskvoje važinėti automobiliu "Porsche Cayenne" tam tikruose visuomenės sluoksniuose jau yra banalu, todėl neabejoju, kad "Spyker D8 Peking to Paris" turėtų sulaukti nemažai dėmesio", – prognozavo G.Bakutis.
Išskirtinumo receptai
Istorinės lietuviško kapitalo investicijos į tarptautinę automobilių pramonę autoriai iš banko "Snoras" praėjusią savaitę surengė ekskursiją į "Spyker Cars N.V." gamyklą.
Kaip ir buvo galima tikėtis, keletas valandų steriliose dirbtuvėse, dydžiu prilygstančiose "Maximos" tinklo dviejų "X" parduotuvei, pažėrė siurprizų. Pasirodo, gamykloje nėra nė vieno automatizuoto mechanizmo, o vienas "Spyker" automobilis surenkamas rankomis per maždaug 600 valandų. Žinoma, kiekvieno modelio apdaila yra individuali – šių sportinių automobilių interjere nėra nė vienos plastikinės detalės.
Tačiau siekdami įsiteikti išskirtinumo ieškantiems klientams, "Spyker" žengė dar toliau. Jie sukūrė įvairių aksesuarų kolekciją, kuri nebejotinai atkreips aplinkinių dėmesį. Pavyzdžiui, 4 kg sveriantis "Spyker Koga" dviratis už 12 tūkst. eurų, specialiai miniatiūrinei "Spyker" bagažinei pritaikyti "Louis Vuitton" krepšiai ir rankinės už 18 tūkst. eurų, ar "Spyker" laikrodis už 42 tūkst. eurų. Net kepurėlė su "Spyker" logotipu čia kainuoja 40 eurų. Nesvarbu, kad ji niekuo nesiskiria nuo tos, kuri kainuoja 4 litus, tačiau ją dėvintis gali būti visiškai ramus, jog nesutiks tokia pat pasipuošusio kito vairuotojo.
Neįprasta buvo tai, kad "Spyker" vadovai pažintį su automobiliu užsimojo baigti taip ir neleidę savarankiškai apsukti nė vieno rato specialioje bandymų trasoje netoli Zevoldės. Jų teigimu, net kvietimą porą minučių pasėdėti keleivio vietoje reikia priimti kaip Viešpaties malonę.
Naujausi komentarai