Grupė Seimo narių užsimojo nepatyrusiems vairuotojams uždrausti vairuoti galingus automobilius, tačiau specialistai politikų iniciatyvą vertina skeptiškai – suvaržymų netoleruos Europos Komisija (EK), ir avarijų kaltininkė yra ne mašinos galia, o vairuotojas.
Paskatino avarija
Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisų pagrindinis iniciatorius – Gintaras Tamošiūnas. Jis siūlo, kad pradedantiems vairuotojams būtų draudžiama vairuoti B kategorijos transporto priemones, kurių "galios ir masės be krovinio santykis didesnis kaip 0,06 kW/kg". Tokio apribojimo neįveiktų ne tik galingi BMW ar kitos markės automobiliai, bet ir prie sportiškų mašinų nepriskiriamas "VW Golf" hečbekas su 77 kW galios varikliu.
"Pastaruoju metu įvyksta gana daug rezonansinių eismo įvykių, kurių dalyviai – jaunuoliai su galingais automobiliais. Mintis, kad jaunimui reikia riboti automobilių galingumą šovė seniai, dar nebūnant Seimo nariu. Vilniaus mieste yra vieta, kur renkasi jaunimas su automobiliais – matosi, kad jie vairavimo praktikos turi nedaug, o automobiliai galingi. Ar žmogus turi pistoletą, ar Kalašnikovo automatą, ar važinėja galingu automobiliu, tai yra ginklai, pavojingi visuomenei. Paskutinis dramatiškas įvykis Vilniuje tą puikiai patvrtino, kai jaunuolio vairuojamas BMW įsirėžė į viešojo transporto keleivių stotelę", – "Kauno dienai" sakė G.Tamošiūnas.
Pirmas blynas prisvilo
Panašią įstatymo pataisą G.Tamošiūnas buvo inicijavęs ir šių metų pavasarį. Jei ji būtų buvusi priimta, nepatyrusiems vairuotojams būtų neleista vairuoti automobilių, kurių didžiausioji leidžiamoji masė – ne didesnė kaip 3 500 kg, jie skirti bei suprojektuoti vežti ne daugiau kaip aštuonis keleivius, neįskaitant vairuotojo, o galia ne didesnė kaip 100 kW. Taip pat pažymėta, kad galios ir svorio santykis turėtų būti ne didesnis kaip 0,05 kW/kg. Taigi šįkart politikas reikalavimus jaunimui sušvelnino iki 0,01 kW/kg.
Pavasarinėse įstatymo pataisose taip pat buvo numatoma nauja, B2 vairuotojų kategorija – 18 metų asmuo, įgijęs teisę vairuoti B kategorijos motorinę transporto priemonę ir turintis vairavimo stažą iki dvejų metų.
"Ši pataisa buvo atmesta, kadangi prieštaravo EK direktyvoms – ES nėra nei tokių automobilių, nei vairuotojų kategorijų", – nesėkmės priežastis įvardijo G.Tamošiūnas. Jo manymu, naujoji siūloma pataisa europiniams įstatymams neturėtų prieštarauti.
Siūlo diskutuoti
Susisiekimo ministras Rimantas Sinkevičius teigia, kad draudimas nepatyrusiems vairuoti galingus automobilius gali būti diskriminacinis.
"Aš nežinau, kaip tai derėtų žmogaus teisių požiūriu apriboti automobilių pirkimą, kaip įsigijimą sieti su patirtimi. Sunku pasakyti, aš nesakau vienareikšmiškai, kad ne, bet negalėčiau pasakyti ir kad taip. Reikėtų platesnės diskusijos tam, kad įvertintume visus aspektus", – BNS cituoja susisiekimo ministrą. Jo teigimu, galingi automobiliai kartais gali padėti ir išvengti avarijos.
"Kai kada papildoma automobilio galia, pvz., lenkiant gali padėti išvengti avarijos. O kai kada kaip tik gali įvykti eismo nelaimė", – svarstė R.Sinkevičius.
Įžvelgia diskriminaciją
Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis "Kauno dienai" sakė, kad ir šis Seimo nario siūlymas riboti jauniems vairuotojams automobilių galingumą vargu ar sulauks žalios šviesos.
"Visų pirma, įstatymo pataisos vėl prieštarauja europinėms direktyvoms – veikiančiuose teisės aktuose neminima, kad būtų galima riboti pradedantiems vairuotojams riboti automobilių galingumą. Įsivaizduokime, jei pataisa būtų priimta, įstatymas diskriminuotų vairuotojus: vokiečiui Vokietijoje galima važinėti su galingu automobiliu, Lietuvoje – ne", – sakė V.Pumputis.
Pašnekovo manymu, ne automobilis kaltas dėl avarijos, o jo vairuotojas. "Ne dėl automobilio galingumo ar įgūdžių stokos įvyksta skaudžios avarijos, o dėl vairuotojo savimonės. Juk ir ne alkoholis kaltas dėl padaryto eismo įvykio, o vairuotojas, neatsispyręs taurelei", – tikino V.Pumputis.
Susisiekimo ministerijos atstovo teigimu, EK Lietuvai siūlo pradedantiems vairuotojams nustatyti griežtesnius reikalavimus dėl greičio, alkoholio vartojimo, ieškoti kitų būdų, kaip sutramdyti galingus automobilius vairuojančius naujokus. O jeigu Seimo dauguma pritartų minėtoms pataisoms, EK pareikalautų jas atšaukti, kitaip Lietuvos lauktų ekonominės sankcijos.
G.Tamošiūnas dienraščiui prisipažino nesidomėjęs, ar kurioje nors ES valstybėje pradedantiems vairuotojams ribojama automobilių galia.
Pardavimui įtakos neturės
BMW automobiliais prekiaujančios bendrovės "Krasta Auto" Kauno padalinio vadovas Vaidotas Nortkus sakė manantis, kad galimi įstatymo pakeitimai naujų automobilių pardavimui neatsilieptų.
"Visų pirma, jaunuoliai, pradedantys vairuoti, automobilius perka turguose, garažuose juos paremontuoja, neretai padidina ir galingumą. Naujų automobilių salonuose jaunimui per brangu. Tačiau yra ne vienas atvejis, kai turtingesni tėvai atžaloms perka brangius automobilius iš salono. Kad ir kaip būtų keista, tokiu atveju automobiliai tikrai nebūna galingi. Taigi manyčiau, vargu ar įstatymo pataisos kaip nors atsilieps naujų automobilių pardavimui", – kalbėjo V.Nortkus.
Pašnekovas sakė neprisimenantis fakto, kad būtų tekę remontuoti salone pirktą į avariją dėl jauno vairuotojo kaltės pakliuvusį automobilį.
Pataisos negąsdina ir kai kurių pardavėjų, prekiaujančių nenaujais automobiliais. "Pavyzdžiui, aš beveik neturiu mašinų, kurios domintų jaunuolius. Jie ieško mašinų už 1–2 tūkst. eurų", – kalbėjo didelę automobilių pardavimų patirtį sukaupęs Audrius Urbietis. Kaunietis sakė pataisoms pritariantis, nes būtina imtis naujų priemonių, kurios padėtų sumažinti pavojų keliuose. "Tegul nesupyksta provincijos gyventojai, bet aš matau, kad į Kauną iš jos atvažiuoja daug jaunuolių, kurie nepažįsta nei šviesoforų, nei perėjų", – sakė vyras.
Neįžvelgia naudos
"Lexus" markės automobilių Kaune pardavimų vadovas Mindaugas Kraujutis atkreipė dėmesį į tai, kad ne visada galios ir masės be krovinio santykis nulemia automobilio galingumą.
"Daugelio hibridinių automobilių minėtas santykis – 0,07 kW/kg, tačiau šie automobiliai neturi tokios galios, kuri leistų išvystyti itin didelį greitį mieste", – teigė pašnekovas.
"Be to, šis įstatymas iškelia kitą dilemą – jeigu šeimoje yra vienas automobilis, o dažniausiai šeimos automobiliai būna galingesni nei nurodytas apribojimas, tai vaikai, gavę vairuotojo pažymėjimą, negalės jo vairuoti – taip skatinama pasidėti vairuotojo pažymėjimą į stalčių dvejiems metams, ir į gatves išvažiuoti pasibaigus apribojimams. Problema išspręsta nebus, o sunkumų sukels", – pridūrė M.Kraujutis.
Naujausi komentarai