Priešrinkiminės šiukšlių kainos vilniečiams nebegalioja – brangs

Atliekų tvarkymas Vilniuje tampa itin prabangia paslauga. Ko vertos priešrinkiminės sostinės valdžios pagyros, esą nauja atliekų vežimo tvarka sumažino šios paslaugos kainą gyventojams 30 proc., kai vos po pusantrų metų savivaldybė sutiko vežėjams mokėti 100 proc. daugiau?

Kaina auga dvigubai

Birželio 14 d. Vilniaus savivaldybė pagaliau pasirašė sutartį dėl mišrių komunalinių atliekų vežimo iš centro ir senamiesčio zonų. Kitose trijose miesto zonose naujas konkursas baigėsi ir laimėtojai išrinkti dar balandį, ir dviejose iš jų, kur mišrių komunalinių atliekų vežėjai nesikeitė, dvigubai didesnės paslaugos kainos galioja jau nuo birželio pradžios. Gyventojai, sumokėję rinkliavą už visus 2019 m., lieka jiems skolingi, tačiau ta skola nebus išieškoma – ji bus įskaičiuota į kitų metų atliekų vežimo rinkliavos pastoviąją dalį.

Naują konkursą Vilniaus savivaldybė buvo priversta skelbti, kai 2 iš 3 atliekų vežėjų, laimėjusių viešąjį pirkimą 2017 m., vienašališkai nutraukė sutartis. Dabar miestą pasidalijo 2 įmonės – "Ecoservice" ir "Econovus". Pastaroji, pasiūliusi žemesnes kainas, perėmė 2 zonas: Žirmūnų ir Verkių iš "Ecoservice", centro ir senamiesčio – iš "VSA Vilnius". Ši bendrovė, likusi už borto, perkančiosios organizacijos pasirinkimą apskundė teismui, tačiau teismas netaikė laikinųjų apsaugos priemonių ir neuždraudė sudaryti sutarties su "Econovus".

Naujųjų sutarčių finansinės apimtys apie 2,5 karto didesnės, nei buvo nustatytos 2017 m. sutartyse. Tuomet numatyta preliminari kaina už atliekų vežimą visose miesto zonose siekė beveik 27 mln. eurų, o dabar viršija 71 mln. eurų. Tiesa, ankstesnės sutartys numatė paslaugų teikimą 5 metams, o naujosios – 7 metams, t. y., iki 2026 m. spalio, centrinėje miesto zonoje iki 2026 m. gruodžio. Be to, dviejose zonose, kur keičiasi vežėjai, numatyti 4 mėn. pasirengimo etapai.

Atlikę elementarius matematinius veiksmus, labai akivaizdžiai galime palyginti metinę atliekų vežimo kainą, kuri, palyginti su 2017 m., išaugo maždaug du kartus. Pavyzdžiui, Pašilaičių ir  Lazdynų zonoje, kur UAB "Ecoservice" laimėjo ir 2017, ir 2019 m. konkursus, metinė paslaugų kaina padidėjo nuo 1,2 mln. eurų iki 2,3 mln. eurų. O štai centrinėje miesto dalyje ir senamiestyje 2017 m. UAB "VSA Vilnius" buvo sutikusi paslaugas teikti už maždaug 1,4 mln. eurų per metus (bet paskui nutraukė sutartį – red. past.), o naujojo konkurso laimėtoja bendrovė "Econovus" užsitikrino apie 2,8 mln. metines pajamas už paslaugas. Naujininkų ir Panerių zonoje ta pati bendrovė ir toliau atliekas veš pagal 2017 m. sutartį už 0,73 mln. eurų per metus.

Gerokai sušvelnėjusios ir naujųjų sutarčių sąlygos. Pavyzdžiui, bauda atliekų vežėjui už laiku neištuštintą vieną individualų ar bendrą konteinerį, anksčiau siekusi 60 eurų, dabar sumažinta iki 20 eurų.

Kaltina miesto valdžią

Vilniaus miesto tarybos narį Žilviną Šilgalį, jau trečią kadenciją dirbantį Aplinkos ir energetikos komitete, labiausiai šokiravo komitetui pateikta informacija apie būsimą 1 tonos mišrių komunalinių atliekų vežimo kainą – 41 euras. Jis nė kiek neabejoja, kad ši kaina smarkiai išpūsta ir atspindi akivaizdžią konkurencijos stoką.

"Pagal 2017 m. viešųjų pirkimų konkursų rezultatus tonos atliekų išvežimo kaina tesiekė 16 eurų, ir miesto valdžia gyrėsi rinkėjams sumažinusi šiam tikslui skirtas jų išlaidas apie 30 proc. Tuo metu vyko normalus konkursas su konkurencingomis kainomis, be jokių šešėlinių susitarimų. Tačiau netrukus du iš trijų vežėjų nusprendė nutraukti sutartis, nes neva apsiskaičiavo, ir vežti atliekas už savo pačių pasiūlytas kainas jiems pasirodė nuostolinga. Ką daro savivaldybė, žinodama, kad sutartis nutraukę vežėjai privalo dar metus atidirbti? Užuot kuo skubiau skelbusi naują konkursą, tų pačių vežėjų spaudžiama, pasirašo su jais papildomus susitarimus, ir tonos kaina išauga 50 procentų – iki 24 eurų, – piktinosi Ž.Šilgalis. – Atrodytų, ši kaina jau turėjo tenkinti vežėjus, bet ne – jiems to buvo negana. Dar sutikčiau, jeigu ši kaina būtų ūgtelėjusi kokius 20 proc., bet jau tikrai ne du kartus! Kaip tokiame sektoriuje įmanoma taip smarkiai apsiskaičiuoti? Ir kaip tie vežėjai nebankrutavo, gaudami po 16 eurų už tonos atliekų išvežimą? Gal stebuklų jie ir neuždirbo, bet pelnus tikrai turėjo. O paskui tiesiog pajuto, kad savivaldybė "lenkiasi" prieš jų grasinimus, tai ir "lenkė", kiek tik galėjo."

Naujųjų atliekų išvežimo sutarčių finansinės apimtys apie 2,5 karto didesnės, nei buvo nustatytos 2017 m. sutartyse.

Politikas pateikė priešingą Latvijos pavyzdį: anksčiau ir ten atliekas vežė privačios įmonės, bet kai jų finansiniai apetitai ėmė sparčiai kilti ir sukėlė didžiulį gyventojų pasipiktinimą, Latvija pakeitė įstatymus ir sudarė galimybę šios paslaugos teikimą perimti savivaldybių įmonėms. Tuomet, pasak Ž.Šilgalio, ir kainos krito, ir atsirado daugiau tvarkos.

"Pas mus atliekų vežėjai kažkodėl pasirodė labai galingi. Jų tikslas – sukurti kuo daugiau naudos savo akcininkams nėra smerktinas, bet savo darbo ginti vilniečių interesus neatlieka savivaldybė, kuri keliaklupsčiauja prieš verslą ir tenkina jo žvėriškus apetitus", – konstatavo miesto tarybos opozicijoje esantis politikas. – Bet kokia reforma turi prasmę, jei galima paslaugą padaryti pigesnę ir geresnę. Jeigu po reformos netvarka tik didėja, o kainos išauga, tai tokios reformos prasmė labai miglota. Šiuo atveju atrodo, kad savivaldybė yra pakėlusi rankas, bet įtariu, kad tai nėra už "ačiū", ir kažkas iš to gali turėti asmeninės naudos. Sakau tai drąsiai ir atvirai, nes manau, kad toks milžiniškas kainų augimas yra tikrai nesąžiningas vilniečių atžvilgiu ir kažkas, užsimerkdamas prieš tokį faktą, neatlieka savo darbo arba jį atlieka blogai."

Šaukštai popiet

Savivaldybės administracija žada naujus atliekų tvarkymo rinkliavos dydžius gyventojams ir atliekų tvarkymo taisyklių pakeitimus pristatyti liepos 10 d. miesto tarybos posėdyje. Tačiau, Ž.Šilgalio įsitikinimu, kai su vežėjais sutartys jau pasirašytos ir jų reikalautos kainos patvirtintos, rinkliavos dydžių derinimas iš esmės nieko nereiškia – vis tiek juos teks tvirtinti tokius, kad padengtų su vežėjais suderintas jų pajamas, be to, nuo kitų metų pradžios vilniečiams teks padengti dar ir nuo 2018 m. gegužės nesurinktas rinkliavos lėšas už atliekų vežimą bei nuo 2015 m. savivaldybės įsteigto tarpininko – Vilniaus atliekų sistemos administratoriaus (VASA) – išlaikymo sąnaudas. Mat visus VASA įsiskolinimus vežėjams ir pačios įmonės išlaidas Vilniaus savivaldybė padengė iš miesto biudžeto, suteikusi jai milijonines dotacijas. Tai "Vilniaus dienai" patvirtino ir sostinės vicemeras Valdas Benkunskas.

Ž.Šilgalio manymu, tai buvo finansinis nusižengimas, nes VASA negali būti dotuojamas iš savivaldybės biudžeto: "Atliekų sistemos administratoriaus veiklos sąnaudos turi būti padengiamos iš rinkliavos. Deja, savivaldybė neturėjo kito pasirinkimo. O tokia beviltiška situacija susidarė dėl to, kad miesto valdžia laiku nepriėmė reikalingų sprendimų, meras iki rinkimų apskritai stengėsi ignoruoti šią problemą ir ją slėpė."



NAUJAUSI KOMENTARAI

Italas

Italas portretas
Yra teisės aktas konkurencija, bet geriau nurekti žmones, kaip TS - LKD tėvas susiveržti diržus

r

r portretas
nu dar ta savivaldybe tarpininke,dar jai uz tarpininkavima kruvas babkiu moket reike, reike tiesiogiai vezejams moket uz paslauga,juk tada pigiau kainuos!

Šimašiaus valdymas

Šimašiaus valdymas portretas
Šimašiaus valdymas: makaronai, makaronai ir dar kartą makaronai. Su šiukšlių tema teko susidurti ir patirti, kad iš tikro "VASA" neįdomu skatinti žmones rūšiuoti ir kovoti su "atliekų migracija". Neatmesčiau tikimybės, kad "Ecoservice" ir "Econovus" bus stambūs Šimašiaus su Armonaite ir Poderskiu įkurtos "Laisvės"(libertarų) partijos rėmėjais.
VISI KOMENTARAI 5

Galerijos

Daugiau straipsnių