Rytoj Vilniaus valdžios dangoraižyje daug kam gali nusileisti saulė. Jei sostinės taryba ryšis pradėti drastišką reorganizaciją, iš 900 savivaldybės administracijos darbuotojų be darbo liks 300.
Teikia tuščią dokumentą
Artimiausiame tarybos posėdyje trečiadienį savivaldybės Saulėlydžio komisijos pirmininkas Vidas Urbonavičius ketina pristatyti naują savivaldybės struktūrą. Iš viso ketinama atleisti apie 300 tarnautojų ir taip sutaupyti apie 20 mln. litų miesto lėšų. Tiesa, iš jų teks 9 mln. litų atriekti išeitinėms kompensacijoms.
Reorganizacija vykdoma slapta. Net tarybos nariams pateiktoje medžiagoje nenurodyta, kiek bendrai etatų po pertvarkos liks savivaldybės administracijoje, kiek darbuotojų bus kiekviename departamente, skyriuje, kokios bus jų funkcijos. Šių skaičių vietose įrašyti daugtaškiai. Tepateikta struktūros lentelė su departamentų skaičiumi, jų pavadinimais ir pavaldžiais skyriais.
Kirtis Miesto ūkio padaliniui
Iš "Vilniaus dienos" turimos konkretesnės medžiagos aiškėja, kad didžiausios permainos numatomos Kultūros ir ugdymo bei Miesto ūkio departamentuose.
Spėjama, kad pirmas valdžios darbas bus atleisti šių departamentų vadovus. Mat šie imti spausti vos atėjus naujai valdžiai. Miesto ūkio departamento direktoriui Juozui Gedvilui jau skirta drausminė nuobauda už tai, kad šis laiku neatsakė į interesantų laišką. Kultūros ir ugdymo departamento vadovei Lijanai Kairienei nuobauda bus skirta iškart, kai tik ši po vaiko ligos grįš į darbą.
Keisis ne tik Miesto ūkio departamento vadovas, bet ir paties padalinio pavadinimas. Po reorganizacijos šis turėtų vadintis Komunalinio ūkio departamentu. Padalinio darbuotojai jau dabar juokauja, kad naujasis pavadinimas primena sovietmetį. Tačiau juokas nutyla, kai prabylama apie departamento valymą. Iš 144 tarnautojų padalinyje ketinta palikti tik 31 darbuotoją. Kiti būtų išsklaidyti po savivaldybės bendroves, seniūnijas arba pasiųsti į Darbo biržą.
"(Atleidžiamų departamento darbuotojų – red. past.) išeitinėms kompensacijoms ir už nepanaudotas atostogas – 3,2 mln. litų. Sutaupome 600 tūkst. litų. Atsipirkimas – po penkių šešių mėnesių. Metinės (departamento – red. past.) sąnaudos sumažės apie 3 mln. litų", – suskaičiavo Saulėlydžio komisija.
Tiesa, per diskusijas departamentų vadovams Saulėlydžio komisiją pavyko įtikinti nesiimti tokių drastiškų atleidimų. Susitarta, kad Komunalinio ūkio departamente liktų dirbti 88 tarnautojai. Atleidžiant likusius esą būtų sutaupyta apie 1 mln. litų per metus.
Skyla Kultūros departamentas
Nemenkos permainos laukia Kultūros ir ugdymo departamento. Šis skeliamas į du padalinius: Švietimo departamentą bei Kultūros, sporto ir turizmo departamentą. Taip iš vienos sukuriamos dvi vadovų kėdės. Neatmetama galimybė, kad jas užims naujajai valdžiai lojalūs asmenys.
Iš 83 darbuotojų per abu departamentus greičiausiai liktų 25 tarnautojai. Kitų išeitinėms kompensacijoms ir už nepanaudotas atostogas savivaldybei tektų atriekti 1,6 mln. litų.
Likusiems gerokai didinamas darbo krūvis. Mat atskirai sričiai kuruoti skiriama vos po vieną žmogų, iki šiol šias funkcijas atliko po 2–5 tarnautojus. Pavyzdžiui, po vieną atsakingą tarnautoją ketinama palikti teatrų veiklai kuruoti, galerijų ir muziejų veiklai koordinuoti, rūpintis tautinių bendrijų ir pagyvenusių žmonių užimtumu. Paliekama po vieną žmogų, atsakingą už sporto mokyklas, už Dainų švenčių organizavimą ir dvimiesčio kultūrinį bendradarbiavimą, už visų Vilniaus bibliotekų veiklos koordinavimą.
Didindami darbo krūvį komisijos nariai nesvarsto galimybės pakelti tarnautojų atlygį.
Kitiems pasisekė labiau
Mažiausiai pokyčių, kartu – ir atleidžiamų darbuotojų, numatyta Miesto plėtros, Socialinių reikalų, Teisės, Viešosios tvarkos departamentuose.
Miesto plėtros departamente iš 131 darbuotojo atleisti ketinama 33 tarnautojus. Iš Socialinių reikalų padalinio, virsiančio Socialinių ir sveikatos reikalų departamentu, ketinama atleisti 46 tarnautojus. Šiuo metu jame dirba 110 žmonių. Teisės ir Viešosios tvarkos departamentai darbuotojų atžvilgiu beveik nejudinami.
Reorganizuojamame Finansų departamente, kitaip nei kituose, ketinama padidinti tarnautojų skaičių nuo 51 iki 65. Šiuo metu tris skyrius turinčiame padalinyje ketinama įsteigi dar keturis papildomus: Apskaitos, Investicinių projektų, Apskaitos ir finansų valdymo metodologijos bei ES projektų koordinavimo skyrius. Keičiantis struktūrai keičiamas ir pats Finansų padalinio pavadinimas. Po reorganizacijos jis vadinsis Finansų valdymo ir apskaitos departamentu.
Personalo departamentas apskritai naikinamas, jis taps administracijos direktoriui pavaldžiu skyriumi. Jame iš 65 tarnautojų liktų tik 14 darbuotojų. Tačiau naujoji valdžia sumanė įkurti visiškai naują padalinį, kuris vadintųsi Bendrųjų reikalų departamentu. Jo tarnautojai būtų atsakingi už interesantų aptarnavimą, darbuotojų aprūpinimą, informacines technologijas ir dokumentų archyvą. Iš viso jame darbuotųsi apie 50 tarnautojų.
Tikrins pačios save
Įdomu tai, kad numatytas taupymo būdas kertasi su viešuoju interesu. Iki šiol savivaldybės turėta kontrolės funkcija pavedama paslaugas teikiančioms savivaldybės bendrovėms.
Pavyzdžiui, pagal pirminį planą Miesto ūkio departamente ketinama panaikinti už viešąjį transportą atsakingą Kontrolės poskyrį, jo funkcijos bus perleistos savivaldybės įmonei "Susisiekimo paslaugos". Su statinių priežiūra susijusias funkcijas ketinama perleisti kitai bendrovei – "Vilniaus kapitalinei statybai". Bendrovė "Grinda" po reorganizacijos ne tik rūpinsis gatvių tvarkymu, bet ir paslaugos kontrole.
Kitaip tariant, bendrovės, kurios iki šiol rūpinosi tik paslaugos tiekimu, po reorganizacijos pačios save tikrins, ar kokybišką paslaugą teikia gyventojams. Opozicijai kyla įtarimų, kad dėl tokios tvarkos teikiamų paslaugų kokybė turėtų pastebimai suprastėti, o miesto išlaidos – dar ir išaugti. Mat šiuo metu savivaldybė perka tik paslaugas, o po reorganizacijos ji savoms bendrovėms dar turėtų sumokėti ir už jų savikontrolę.
Savivaldybės administracijos kaita per pastaruosius dešimt metų
2000–2007 m. departamentai | 2007–2009 m. departamentai | 2009–? m.departamentai |
Teisės | Teisės | Teisės |
Ekonomikos | Finansų | Finansų valdymo ir apskaitos |
Sveikatos ir socialinės apsaugos | Socialinių reikalų | Socialinių ir sveikatos reikalų |
Energetikos ir ūkio | Miesto ūkio | Komunalinio ūkio |
Miesto plėtros | Miesto plėtros | Miesto plėtros |
Kultūros, švietimo ir sporto | Kultūros ir ugdymo | Švietimo + Kultūros sporto ir turizmo |
– | Turto | Turto valdymo ir priežiūros |
– | Viešosios tvarkos | Civilinės saugos ir viešosios tvarkos |
– | Personalo | – |
– | – | Bendrųjų reikalų |
Vidas Urbonavičius, Savivaldybės Saulėlydžio komisijos pirmininkas
Šios reorganizacijos planas nuo pirminio nepasikeitė. Esmė lieka ta pati – naikinti besidubliuojančias funkcijas, jas perleidžiant savivaldybių bendrovėms ir seniūnijoms. Daug kas kritikuoja, kad bendrovės nuo šiol pačios save kontroliuos. Nieko panašaus. Jos ir dabar atlieka kontroliuojamą vaidmenį. Ten, kur savivaldybės kontrolė buvo fiktyvi, mes ją naikiname.
Tačiau yra keletas pokyčių: išsiplėtė Bendrųjų reikalų departamentas, atskyrėme Kultūros ir ugdymo departamentą į Švietimo ir Kultūros, sporto ir turizmo departamentus. Šitie du padaliniai buvo dirbtinai sulipdyti, jų funkcijos visiškai skirtingos, bet jiems numatytas bendras finansavimas.
Dėl šitų pokyčių tik labai nedaug pasikoregavo atleidžiamų darbuotojų skaičius – suapvalinus vis vien lieka 300 darbuotojų. Atlyginimų likusiems kelti neketiname. Nuo Juozo Imbraso laikų buvo nuostata, kad jeigu žmogus ateina į darbą, jis turi gauti algą, o jeigu dar ir dirba – jam už tai priedai mokami. Išeitų, kad savivaldybės tarnautojai yra šventos karvės, kuriems dirbti nereikia. Mes šitą praktiką naikiname.
Dėl reorganizacijos išlaidų turėsime, tačiau dabar sunku pasakyti tikslią sumą. Didelių išlaidų nebus. Čia demagogija, kad keičiant struktūrą teks mokėti už naujų antspaudų pagaminimą ir panašiai. Kiekvienas departamentas neprivalo turėti antspaudo, ant dokumento užtenka vadovo parašo ir savivaldybės bendro antspaudo.
Darius Šaluga, Savivaldybės darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas
Mes prašome politikų, kad profesinei sąjungai leistų tarybos posėdyje pasisakyti reorganizacijos klausimais. Taip pat visiems tarybos nariams išplatinome argumentuotą prieštaravimą dėl tarybai pateiktos medžiagos. Nuoširdžiai šnekant, nedaug tokių analogų yra buvę, kai tarybos nariams teikiama tuščia medžiaga, kurioje nėra nei funkcijų, nei etatų skaičiaus, absoliučiai nieko.
Be to, ši optimizavimo programa nepadės savivaldybei sutaupyti 20 mln. litų. Niekas neskaičiavo, kiek savivaldybė neteks lėšų dėl to, kad tie atleisti žmonės nesumokės mokesčių ir dar prašys socialinių pašalpų, kompensacijų už komunalines paslaugas. Niekas neskaičiavo, kiek savivaldybei kainuos tų bendrovių, kurioms perleidžiamos funkcijos, paslaugos. Geriausiu atveju nesutaupysime nieko, o gal dar išeis ir brangiau.
Bet kokiu atveju mes eisime iki galo. Jeigu pateikus klausimą bus pritarta, stengsimės pakliūti į komitetus, kuriuose jis bus detaliau svarstomas, ir stengsimės įtikinti politikus, kad jie už tokį planą nebalsuotų. Jeigu nepavyks, kreipsimės į teismą. Jeigu ir ten nepavyks, imsimės kitų teisėtų priemonių, tokių kaip piketai, streikai.
Naujausi komentarai