Ar miestiečiai yra pakantūs pradedantiems vairuotojams, kurių automobilius puošia žalias klevo lapas? Tai pabandė sužinoti "Kauno dienos" žurnalistai, surengę savaitės trukmės eksperimentą.
Buvo gana atlaidūs
Pradedantiesiems vairuotojams Kauno gatvės nėra labai patogios tobulinti vairavimo įgūdžius dėl didelio eismo srauto. Tačiau kiti vairuotojai buvo gana atlaidūs.
"Kauno dienos" žurnalistai savaitę važinėjo ant automobilio langų prisiklijavę pradedantiesiems vairuotojams skirtą žalio klevo lapo ženklą. Jis neseniai pakeitė ženklą "70 km/val".
Per savaitę didesnių netikėtumų nepatyrėme. Pasitaikė vos keletas nemandagių gestų iš vairuotojų pusės. Situacijos, sukėlusios vairuotojų nepasitenkinimą, stebino, nes į jas kasdien patenka ne tik pradedantys, bet ir patyrę automobilių savininkai.
Pademonstravo savo chamiškumą
Vienoje miesto sankryžų sukdamas į kairę nekantrus vairuotojas paleido automobilio garsinį signalą, priversdamas suglumti, kad kažką padariau ne taip. Tik po kelių akimirkų prisiminęs, kad ant priekinio ir galinio automobilio langų užklijuoti žalieji lipdukai, supratau, kad šioje situacijoje buvo kaltas ne mano vairavimo stilius, o patriukšmauti sumanęs vairuotojas.
Kita situacija – automobilių eilės gale stovėjęs BMW vairuotojas sumanė nelaukti, kol išsuksiu į pagrindinę gatvę ir demonstratyviai aplenkęs mano automobilį išvažiavo į priešingą eismo juostą ir į gatvę išsuko pirmas. Toks nemandagumas šiek tiek pribloškė, tačiau nurijęs nepasitenkinimo kartėlį toliau tęsiau kelionę miesto gatvėmis.
Laikėsi saugaus atstumo
Eksperimentą nusprendžiau šiek tiek paįvairinti, todėl automobiliu, pažymėtu klevo lapu, vieną ankstyvą rytą pasukau į automobilių perpildytą Varnių gatvę.
Per patį rytinį piką stabtelėjau prie vienos pėsčiųjų perėjos ir įjungiau avarinį signalą, tačiau laukto nepasitenkinimo – automobilių garsinių signalų ar vairuotojų keiksmų – taip ir neišgirdau. Visi vairuotojai kantriai apvažiavo mano automobilį,
Savaitės vairavimo įspūdžius papildė ir tai, kad, važiuojant su klevo lapu, kiti vairuotojai nuo mano automobilio laikėsi saugaus kelių metrų atstumo.
Valdas Šlepikas
Vairavimo mokyklos "ARV-Auto" vadovas "70 km/val." ženklas pradedantiesiems vairuotojams buvo morališkai pasenęs, nes porą metų galiojo 90 km/val. ženklas. Klevo lapo ženklą pasirinko valdžia. Kiek man žinoma, klevo lapo ženklas daugelyje Europos valstybių yra rekomenduojamas, o ne privalomas. Lietuvoje taisyklės dėl klevo ženklo parašytos paskubomis. Jose teigiama, kad ženklą klijuoti galima ant priekinės ir galinės automobilio dalies, vadinasi, galima klijuoti ir ant automobilio sparno ir ant durelių. Kaip naujiena šis ženklas atkreipia aplinkinių dėmesį.
Viktorija Grigaliūnienė
Psichologė
Lietuviai yra daug kam nepakantūs, ne tik jauniems vairuotojams. Pavyzdžiui, verkiančiam vaikui neapsikentę duodame per kuprą, darbe esame nepakantūs jauniems specialistams, nes jie per lėtai dirba. Šis nepakantumas aktualus ir vairuotojams. Kita problema – važiavimo kultūra, kurios lietuviai neturi ir negerbia vienas kito keliuose. Kalbame, kad reikia stabdyti karą keliuose, bet jo nesustabdysime, kol nepasikeis žmonių mentalitetas. Požiūris į moteris vairuotojas kitose valstybėse yra teigiamas, tačiau Lietuvoje jis neigiamas, nors moterys visose šalyse yra vienodos. Pas mus pakanka padaryti netinkamą manevrą ir moteris nuvertinama kaip vairuotoja. Šis požiūris sukuria nevisavertiškumo jausmą ir moterys keliuose nebesijaučia saugios. Panašiai jaučiasi ir su klevo lapais važinėjantys nepatyrę vairuotojai. Tačiau negalima sakyti, kad situacija nesikeičia. Vairuotojai padėkoja vieni kitiems, kai spūstyse yra praleidžiami į priekį, anksčiau juk to nebūdavo.
Vidmantas Pumputis
Susisiekimo ministerijos, Saugaus eismo departamento direktoriaus pavaduotojas
Europos valstybėse pradedančiųjų vairuotojų automobiliai žymimi specialiais ženklais. Daugelyje valstybių šis žymėjimas yra skirtingas, dažniausiai ant automobilių langų galima pamatyti L raidę, kilusią nuo angliško žodžio mokytis. Lietuvoje būtų netikusi nei P raidė galėjusi reikšti pradedantysis ir kuri būtų asocijavusi su stovėjimo ženklu, nei M raidė, kurią naudoja vairavimo mokyklos vairuotojams mokyti. Tam, kad nebūtų maišaties, buvo nuspręsta įteisinti neutralų ženklą. Pirmoji iš Baltijos valstybių klevo lapą įteisino Estija, apie tokią galimybę svarsto ir Latvija. Privalomas ženklas pradedantiesiems vairuotojams yra įteisintas ir tokiose valstybėse, kaip Prancūzija ir Belgija. Automobilių žymėjimas iš priekio ir galo yra reikalaujamas visose valstybėse, o reikalingas tam, kad kiti vairuotojai atkreiptų dėmesį. Be to, ženklas užklijuotas automobilio priekyje drausmina, turėdamas tokį ženklą pradedantysis vairuotojas nerizikuos važiuoti greitai, nes bus sustabdytas policijos.
Naujausi komentarai