Atsitokėja po trijų mėnesių
Gamintojai vienu balsu tikina, kad kuo daugiau papildomų funkcijų turi automobilis, tuo lengviau, patogiau ir saugiau jį valdyti. Perkant naują transporto priemonę pirkėjų akys dažniausiai būna didelės, sveiką protą užgožia emocijos. Juk kam nesinori vis moderniau atrodančių salonų, didesnių ekranų, daugiau technologijų!
Vis dėlto automobilių žinovai perspėja, kad, perteklinėmis technologijomis pasinaudojus ilgesnį laiką, neretai įspūdis gali ir pasikeisti.
JAV automobilių pramonės analitikai ištyrė vairuotojų pasitenkinimo technologijomis, inovacijomis statistiką ir inovacijų būtinybę naujuose automobiliuose. Jie pastebėjo įdomių tendencijų.
Viena didžiausių pasaulyje, JAV įsikūrusi automobilių pramonės duomenų ir analitikos agentūra „J.D. Power“ neseniai paskelbė Technologijų patirties indekso (TXI) studiją. Šis išsamus tyrimas parodo, kaip vairuotojai vertina technologijas savo automobiliuose po 90-ies pirmųjų eksploatacijos dienų. Manoma, kad maždaug po trijų mėnesių pirkėjai savo ratuočius ima vertinti ne vedami emocijų, o logiškai pasverdami kainos ir kokybės santykį.
Kritika: pasitenkinimas „Tesla“ technologijomis mažėja, nes dabar jas perka ne vien inovacijų gerbėjai. / „Reuters“ nuotr.
Korėjiečiai ir japonai
Išplėstinėje apklausoje dalyvavo net 81 926 respondentai, automobilius pirkę 2024 m. ir su jais važinėję bent tris mėnesius. Jie vertino savo transporto priemonių inovacijas, technologijas ir tai, kaip patogu jas naudoti.
Geriausiai iš visų prekių ženklų pasirodė prabangių automobilių gamintojas „Genesis“. Ši „Hyundai Motor“ grupės antrinė markė gavo 584 balus iš 1 000 galimų. Antroje vietoje su 535 taškais išsirikiavo „Toyota“ koncerno prabangioji atmaina – „Lexus“. Trečią vietą užėmė 528 taškus surinkęs BMW.
Nenuostabu, kad pirmąjį trejetuką sudarė novatoriškomis technologijomis pasižymintys „premium“ klasės automobiliai.
Tarp masinių prekių ženklų jau penktus metus iš eilės šioje vertinimo lentelėje geriausiu buvo pripažintas 518 taškų surinkęs korėjietiškasis „Hyundai“. Antroje vietoje taip pat korėjiečių automobilis – „Kia“ su 499 taškais, trečioje – GMC su 439 taškais. GMC markės Europoje nėra, tad, adaptuojant geriausiųjų trejetuką prie Senojo žemyno rinkos, šią poziciją galima atiduoti 436 taškus pelniusiam „Toyota“ prekių ženklui.
Maždaug po trijų mėnesių pirkėjai savo ratuočius ima vertinti ne vedami emocijų, o logiškai pasverdami kainos ir kokybės santykį.
Atrakina telefonu
„J.D. Power“ tyrinėtojai pastebėjo, kad aktualiausia naujovė, patikusi vairuotojams, – dirbtiniu intelektu papildytos technologijos. Tai, kad su automobiliu galima pasikalbėti ir jis, suprasdamas kalbą, gali ne tik pareguliuoti tam tikras savo parinktis, bet ir surasti kelionės tikslą – vienareikšmiškai naudinga.
Kitas geros inovacijos masinių modelių rinkoje pavyzdys – skaitmeninis raktas, kuris įrašomas į išmanųjį telefoną ir veikia artimo lauko ryšio (NFC) technologijos principu, kaip ir bekontakčiai mokėjimai. Jis patogus, nes nereikia nešiotis raktelio, ir toks pat saugus kaip ir bankų kortelės telefone, nes iš didesnio nuotolio negalima nuskaityti duomenų. Norint atrakinti automobilį, tereikia priglausti telefoną prie rankenėlės.
Tačiau veido atpažinimo ar valdymo gestais technologijos, taip pat pirštų atspaudų skaitytuvai daugumai vairuotojų pasirodė tarsi neegzistuojančių problemų sprendimas.
Poreikiai: lietuviams ir kitiems šiauresnių kraštų gyventojams aktualiausia galimybė nuotoliniu būdu pašildyti automobilio saloną. / „Scanpix“ nuotr.
Ekranų – per daug
Tyrimas taip pat atskleidė, kad pagalbinės vairuotojų sistemos, kurių moderniuose automobiliuose skaičiuojama dešimtimis, šiais laikais taip pat labai aktualios, tačiau vairuotojai jas vertina dviprasmiškai.
Žmonėms patinka sistemos, kurios padeda konkrečiais atvejais: aklosios zonos aptikimo ar perspėjimo apie iš šono artėjančią transporto priemonę, pavyzdžiui, išvažiuojant atbulomis iš stovėjimo vietos. Tačiau sistemos, kurios kišasi į vairavimą, pavyzdžiui, laiko automobilį tarp eismo juostų ar prašo vairuotojo laikyti rankas ant vairo, daugumą erzina.
Viena naujausių automobilių pramonės tendencijų – ekranizacija. Gamintojai montuoja vis daugiau ekranų į transporto priemones ne tik vairuotojui, bet ir keleiviams. „J.D. Power“ respondentai teigė, kad ekranai keleiviams nebūtini, dažniausiai jie nenaudojami, nes arba vairuotojai važiuoja vieni, arba tų ekranų funkcionalumas būna ribotas.
„Turėjome ekranų bangą, deja, dauguma gamintojų nusiekranizavo, visas parinktis perkėlė į jutiklinius ekranus, o tai prieštarauja esminiam technologijų dalykui – jos turi būti draugiškos žmogui, – aiškino apžvalgininkas Justas Lengvinas. – Mums svarbiausia pareguliuoti garsą, pakeisti temperatūrą, įjungti kruizo kontrolę. Technologijos gerai tuomet, kai mums pavyksta kažką pareguliuoti, nenuleidus akių nuo kelio, per ištiestą ranką.“
„Tesla“ vertinimai prastėja
Pašnekovo nuomone, dideli ekranai ir greitai veikiančios multimedijos automobiliuose nebestebina, o progresas vyksta evoliuciškai.
Štai „Volkswagen“ po sunkaus starto sukūrė gana neblogą programinę įrangą naujiems modeliams. Tačiau vokiškuose automobiliuose viskas valdoma spaudinėjant liečiamąjį ekraną, taigi nori nenori bet koks veiksmas reikalauja nusukti akis nuo kelio.
Vis dėlto ši markė, kuri Lietuvoje labai populiari, minėtame tyrime liko tik 21-a iš 32 įvertintų. Korėjiečiai liko ištikimi fiziniams valdikliams, skirtiems svarbiausioms funkcijoms atlikti, juos derina su multimedija ir dėl to pelno vairuotojų simpatijas.
Įdomus yra ir vairuotojų požiūris į vieną novatoriškiausių automobilių ženklų – „Tesla“, kuri nebuvo įtraukta į bendrą vertinimą. „J. D. Power“ ekspertai pastebėjo, kad pasitenkinimas šio elektromobilių gamintojo technologijomis mažėja, ir tai aiškina tiesiog besiplečiančiu vairuotojų būriu. Mat anksčiau „Tesla“ automobilius pirkdavo daugiausia technologijų mėgėjai, o dabar į šiuos amerikietiškus bolidus persėda vis daugiau paprastų vairuotojų. Jiems pradeda kliūti nemaža dalis gamintojo sprendimų, kuriais pirmieji pirkėjai džiaugėsi.
Pažanga: anksčiau žmonės mokėdavo daug pinigų, kad sumontuotų sekimo sistemas, o dabar ją galima turėti net ir bazinėje „Škodoje“. / Gamintojo nuotr.
Prie arklių nebegrįšime
Išmanieji įrenginiai taip pakeitė gyvenimą, kad žmogui pakanka turėti vienintelį daiktą – telefoną, ir jis savo rankose laikys visą savo gyvenimą. Neatsilikdami nuo tendencijų į šią sritį suka ir automobilių gamintojai.
Tačiau kaip jie integruoja išmaniuosius telefonus į automobilių valdymą? Transporto gamintojai vieną po kitos kepa, tobulina mobiliąsias programėles ir jų galimybes. Vienos įmonės, visai neseniai sukūrusios programėles, telefone siūlo stebėti automobilio būklę, degalų likutį, kitos technologijomis ir inovacijomis garsėjančios bendrovės, pavyzdžiui, „Tesla“, siūlo telefoną paversti tiesiog automobilio raktu.
Sistemos, kurios kišasi į vairavimą, pavyzdžiui, laiko automobilį tarp eismo juostų ar prašo vairuotojo laikyti rankas ant vairo, daugumą erzina.
„Ar tos mobiliosios pogramėlės labai reikalingos? Klausimas. Tačiau ar patys automobiliai labai reikalingi? Juk kažkada žmonės keliavo ir su arkliais, tad gal galime ir toliau jais jodinėti“, – ironizavo portalo Autoplius.lt komunikacijos specialistas Gintenis Dauparas.
Jo žodžiais, technologijos tobulėja visapusiškai, todėl tobulėja ir transporto priemonių sąsaja su išmaniaisiais įrenginiais. Dabar galime į tai nekreipti dėmesio, bet po kurio laiko sunkiai įsivaizduosime gyvenimą be jų.
Sekimas – ir „Škodoje“
G. Dauparo nuomone, nors šiuo metu daugelis vis dar yra įpratę automobiliais naudotis be jokių programėlių, jos gali suteikti daugiau komforto. Nereikia žvalgytis vien tik į prabangius „premium“ prekės ženklus.
Lietuviams ir kitiems šiauresnių kraštų gyventojams aktualiausia galimybė nuotoliniu būdu pašildyti automobilio saloną, kad šaltą rytą kelionė į darbą prasidėtų komfortiškai. Pravartu ir vasarą, prieš sėdant į ilgai saulėkaitoje stovėjusį automobilį, turėti galimybę jį nuotoliniu būdu atvėsinti kondicionieriumi.
„Esame pratę gyventi be daugumos tų funkcijų, bet pašildyti automobilį, kad šaltą rytą įsėstum į pašilusį saloną, – puikus dalykas. Naudojau šią funkciją ne kartą ir džiaugiausi. Ji labai naudinga mūsų klimato sąlygomis“, – pritarė ir J. Lengvinas.
Automobilių ekspertas pridūrė, kad labai pravarti yra ir tikslios automobilio buvimo vietos funkcija. Anksčiau žmonės mokėdavo daug pinigų, kad į brangias transporto priemones sumontuotų sekimo sistemas, o dabar ją galima turėti net ir bazinėje „Škodoje“.
(be temos)