Prieš įžengiant į kabinetą
Kaip ir dera garbingiems jubiliejams, šventė prasidėjo Nacionalinio M.K.Čiurlionio dailės muziejaus direktorės pavaduotojos parodoms ir ekspozicijoms, kuratorės Eglės Komkaitės-Baltušnikienės įžanginiu žodžiu apie prieš 21-us metus atidarytą "Fluxus" kabinetą. Prieš dvejus metus jis buvo atnaujintas pagal tvaraus muziejaus idėją ir principus, papildytas naujais J.Mačiūno, Geoffrey Hendrickso ir Jono Meko kūriniais taip pat Yoko Ono knyga, Johno Lennono dienoraščiu, George'o Brechto ir Beno Vautier atvirukais, Jameso Riddle‘o žaidimu, nematytais AY–O vaivorykštinės serijos kūriniais (tarp kurių ir garsusis J.Mačiūno portretas), Takako Saito darbais ir spaudiniais, o lietuviška "Fluxus" dalis ekspozicijoje iliustruota Kęstučio Grigaliūno, Redo Diržio, Naglio Baltušniko ir "Post Ars" grupės kūriniais.
Antrąjį kartą atidaryto "Fluxus" kabineto renginį lydėjo konservų akcija-atrakcija, kuri ne tik priminė apie (deja, nesėkmingą) J.Mačiūno verslo planą – surinkti Europos konservų gamintojų produkcijos pavyzdžius ir juos pasiūlyti Amerikos rinkai, bet ir tapo prasmingu bendradarbiavimo su "Maisto banko" Kauno padaliniu projektu.
Lengvumas: fluksiško J. Mačiūno gimtadienio šventės akimirkos. / Justinos Lasauskaitės nuotr.
Renginio metu surinkti konservai buvo pažymėti Paveikslų galerijos lipduku, "Fluxus" kabineto antspaudu ir perduoti "Maisto bankui". Konservų gavę žmonės turėjo galimybę su tuščia dėžute ateiti į Kauno paveikslų galeriją ir apžiūrėti visas ekspozicijas nemokamai.
J.Mačiūno dėsnis
Susipažinus su atnaujinto "Fluxus" kabineto istorija, tapytoja, muziejaus edukatorė Eglė Velaniškytė pakvietė šventės dalyvius į ypatingai progai skirtą edukacinę programą. "Pagalvokite apie tai, kad yra visatoje toks fizikinis dėsnis, kurio mokslininkai dar neatrado. Būtent taip nutiko su "Fluxus". Jis buvo visada tik J.Mačiūnas, kaip koks geras fizikas, jį atrado ir įvardijo", – edukaciją pradėjo E.Velaniškytė ir pažymėjo, kad1961-aisiais atsiradęs "Fluxus" turėjo būti žurnalu, bet J.Mačiūnas pasižymėjo beribe fantazija ir turėjo diktatoriškų savybių, todėl žurnale "Fluxus" nepakako vietos ir jis tapo avangardinio meno judėjimu, paremtu principais, kad meną gali kurti visi ir menas neturi išliekamosios vertės.
Lengvumas: fluksiško J. Mačiūno gimtadienio šventės akimirkos. / Justinos Lasauskaitės nuotr.
„Fluxus“ tapo laisvės forma žaisti meną kasdien, o ne matyti jį tik parodų salėse.
"J.Mačiūno kūrybą sudarė performansai, hepeningai (angl. happening), kuriuos jis vadino event‘ais (liet. įvykiais) ir dėžutės, kartais pavadinamos mažyčiais muziejais. Motinos įsčios yra dėžutė, gyvename mes dėžutėse, gyvenimą baigiame irgi dėžutėje", – šmaikščiai pasakojo E.Velaniškytė.
J.Mačiūnui buvo svarbu, kad menas turėtų ryšį su gyvenimu, su šia diena, kad jis nebūtų muziejinis eksponatas, todėl kūrėjas pabrėždavo bendruomeniškumo ir visuomeniškumo svarbą. "Tačiau tai nereiškia, kad "Fluxus" judėjimo šalininkai neigė klasikinį meną. "Fluxus" darbuose paisoma klasikinio meno struktūros taisyklių: idėjos, kompozicijos, formos", – pabrėžė edukatorė. Nelaužydamas šių taisyklių, bet praplėsdamas jas, "Fluxus" tapo laisvės forma žaisti meną kasdien, o ne matyti jį tik parodų salėse.
Lengvumas: fluksiško J. Mačiūno gimtadienio šventės akimirkos. / Justinos Lasauskaitės nuotr.
Gimtadienio vaišės
Iki pat iškeliavimo į kitą pasaulį J.Mačiūną į priekį stūmė idėjos. Net jo laidotuvės tapo event‘u (o praėjus kelioms savaitėms po jų – jo mamą pasiekė sūnaus siųsta telegrama). Tai tik patvirtina, kad J.Mačiūnas mėgo šventes, jam patiko ir ruošti vaišes, tačiau jo patiekalai, žinoma, buvo "fluxiški": arbata, verdama iš virvės, peršviečiami produktai ir kitokie skoniu nepasižymėję virtuvės eksperimentai.
Kad 90-ojo jubiliejaus šventė būtų ne tik smagi, įdomi, bet ir gardi, pasirūpino kavinės "Kultūra" šefai, kurie paruošė gimtadieniui skirtus barščius ir Paveikslų galerijos terasoje vaišino jais J.Mačiūno jubiliejaus svečius.
Lengvumas: fluksiško J. Mačiūno gimtadienio šventės akimirkos. / Justinos Lasauskaitės nuotr.
Su šiltų, kvepiančių barščių lėkšte ir režisieriaus Andreas Veiel filmu (kurį paskolino J.Goethe‘s institutas Vilniuje) apie J.Mačiūno bendražygį, pasaulyje pripažintą vokiečių menininką Josephą Beuysą, kuris sakė, kad menu gali būti viskas, ypač tai, kas kaupia energiją, ir kuriam šiemet būtų sukakę 100 metų, užbaigta 90-ojo Misterio Fluxus gimtadienio šventė.
Naujausi komentarai