"Laiko ženklai" – apie laiką ir ne tik Pereiti į pagrindinį turinį

"Laiko ženklai" – apie laiką ir ne tik

2016-04-03 14:55

Bandymas sulaikyti ar pratęsti skubantį laiką viduje pakursto laikinumo nuojautą. Nesibaigianti kaita ir nuolatinis skubėjimas skatina laiką įamžinti įvairiomis formomis tam, kad atgijęs jis imtų sąveikauti su dabartimi. Nacionalinio M.K.Čiurlionio muziejaus M.Žilinsko dailės galerijoje ir galerijos "Meno parko" erdvėse eksponuojama šiuolaikinių Lenkijos menininkų paroda "Laiko ženklai" – apie laiką ir ne tik.

Pristatymo koncepcija

Ekspozicijoje – Torunėje įsikūrusio šiuolaikinio meno centro (ŠMC) "Laiko ženklai" kolekcijos eksponatai. Dešimtį metų plėtota "Laiko ženklų" projekto idėja yra perimta iš Prancūzijos, kur meno kūriniai saugomi ne tik nacionalinėse dailės galerijose ar muziejuose, bet ir regioniniuose meno centruose. Ši koncepcija praplėtė meno geografiją, kartu dailės kūrinių kaupimo sistemą.

Nors iš planuotų dešimties tokių centrų įkurtas tik vienas, bet jo kolekcijoje jau apie 700 žymių Lenkijos vyresniosios ir jaunosios kartos menininkų kūrinių, pripažintų ir už Europos ribų. Kaune eksponuojama daugiau kaip 40 Torunės ŠMC "Laiko ženklai" kolekcijos kūrinių, kurie, pasak parodos kuratoriaus Krzysztofo Stanislawskio, geriausiai reprezentuoja centro kolekciją, bei atspindi ne tik Lenkijoje, bet ir visame pasaulyje vykstančius meno procesus.

Kaune pristatomi Lenkijos meno klasikų tapybos, grafikos, fotografijos, vaizdo meno darbai ir instaliacijos, taip pat keletas tarptautiniu mastu pripažintų menininkų ir jaunosios kūrėjų kartos kūrinių. "Darbai atrinkti taip, kad kuo tikroviškiau atspindėtų jų sukūrimo laikotarpį, atstovautų to laikotarpio modernaus, pirmiausia Lenkijos, meno kryptims. Svarbiausias aspektas, rengiant ekspoziciją, buvo atrinkti aukštos meninės vertės kūrinius, kurie vizualiai kurtų patrauklią kompoziciją, rišlią šiuolaikinio meno raidos atžvilgiu, bet nebūtinai iliustruojančią kokią nors teoriją", – aiškino kuratorius.

Naujasis Lenkijos menas

Naujasis Lenkijos menas formavosi XX a. 7– 8-ajame dešimtmečiuose. Šiam laikotarpiui parodoje atstovauja vaizdo meno pradininkas Jozefas Rabakowskis, kurio kūrinyje "Sztuka to potęga" ("Menas yra galia"), sujungiama "Maskvoje vykusio karinio parado televizijos transliacija ir fašistuojančios slovėnų roko grupės "Laibach" muzika". Nespalvotuose kadruose judanti minia vienodomis uniformomis vilkinčių karių ritmingai žengia pagal muzikos ritmą. Autorius simuliuoja vaizdais ir garsais, atpažįstamus įvaizdžius perkeldamas į kitą realybę, sukurdamas naujas jų prasmes šiuolaikiniame kontekste.

Greta eksponuojama J.Robakowskio fotografija "Kiaurasamtis II". Šis darbas išreiškia menininko užsispyrimą ieškant apčiuopiamos realybės įrodymų. Nespalvota fotografija, kurioje matyti kasdienis objektas prie galerijos sienos prikalta vinimi, tarsi tai, kas yra nuotraukos plokštumoje atgytų realybėje kaip nenuginčijamas faktas: tai, ką akys suvokia kaip plokštumą, prote sukelia sumaištį dėl atsiradusios 3D dalelės – vinies, keičiančios kūrinio suvokimo procesą.

Erotiška Natalios LL instaliacija "Natalia ist sex" ("Natalia yra seksas") ištrina ribą tarp žodinio ir vaizdinio simbolių. Kūrinyje žodžius sudarančios raidės yra dėliojamos iš fotografijų, kuriose užfiksuotas vyro ir moters (pačios autorės ir jos mylimojo – Andrzejaus Lachowicziaus) aktas. Žvelgiant į instaliaciją per atstumą, užrašas "Natalia ist sex" tėra žodžių junginys, tačiau priartėjus – žodžiai transformuojasi į labai asmeniškas, slaptas intymaus gyvenimo akimirkas, kurias menininkė perteikia kaip kasdienius ženklus, esančius aplinkoje. Tai atviras, šokiruojantis kūrinys, ne dėl pačios vizualinės formos, o dėl koncepcijos, kuri grindžiama ribų tarp autoriaus ir žiūrovo nykimu.

Netikėtas menininko Lecho Majewskio vaizdo kūrinys "A Drawing from the Bruegel Suite Cycle" ("Piešinys iš Bruegelio "Svitos" ciklo"). Pieteris Bruegelis – flamandų tapytojas, kurio kūryboje jungiama tautosaka, mitai, religiniai motyvai ir kupini fantazijų XVI a. kaimo gyventojų kasdienybės vaizdiniai. L.Majewskio vaizdo darbe P.Bruegelio personažai atgyja, atlikdami kasdienius ruošos darbus: nešiodami maisto prikrautus krepšius, vilkdami sunkius maišus ar šienaudami, o visą vyksmą stebintis menininkas (vaizduojantis P.Bruegelį) baltame popieriaus lape esamu momentu eskizuoja judantį vaizdą. Menininko kūrinyje sąveikauja šiuolaikinės kompiuterinės technologijos ir tradicinės tapymo technikos. Dvi skirtingos medijos žiūrovą nukelia į labai tolimą praeitį, sukuria fikciją apie atgijusį paveikslą, kuria patikėti labai lengva.

Naujasis ekspresionizmas

Praėjusio amžiaus devintojo dešimtmečio lenkų kūrėjų koncepcijos ir meninės raiškos ieškojimai ryškiausiai atsispindi naujajam ekspresionizmui atstovaujančioje tapyboje. Parodoje "Laiko ženklai" pristatomas vienas įdomiausių Lenkijos šiuolaikinių tapytojų – Leonas Tarasewiczius. Didelio formato drobė (260 cm x 520 cm), neturinti pavadinimo, užvaldo šviesią M.Žilinsko galerijos erdvę, spalvotomis vertikalėmis kildama aukštyn, link lubų, lyg bandydama atsimušti į horizontą. Vertikalės, mirgančios melsvais, žalsvais, oranžiniais, raudonais atspalviais hipnotizuoja žiūrovo žvilgsnį, sukurdamos aplink save platų interpretacijų lauką.

 

Jaroslawo Modzelewskio ir Mareko Sobczyko drobė "Ponas Kopernikas kosmose" ironiškai ir šmaikščiai komentuoja priešiškumą tarp Lenkijos ir Vokietijos, pabrėždama ginčo absurdiškumą. Kūrinio erdvė užpildyta simboliais, nuorodomis ir aliuzijomis, kaip teigė menininkų kūrybą nagrinėjęs dr. Piotras Lisowskis, "Ponas Kopernikas kosmose" – daugiasluoksnis rebusas, skirtas intelektualiam, gerą humoro jausmą turinčiam žiūrovui.

Iš visų parodos eksponatų išsiskiria Mareko Kijewskio ir Malgorzatos Malinowskos skulptūra "We Sing Your Body Electric"("Įsielektrinę mes apdainuojame tavo kūną"). Iš LEGO detalių, dirbtinio kailio, kaulų, brangakmenių ir aukso sukurtas kūrinys primena totemo simbolį, skirtą suvienyti aplink besiburiančius žmones, įtikint jo galiomis ir jį garbinant. Kūrinyje menininkai sujungė dvasinį pasaulį su materialiuoju. Toks sugretinimas atspindi šiuolaikinio pasaulio prieštaringumą.

Amžių sandūroje

Fotografas, instaliacijų ir vaizdo kūrinių autorius Zbigniewas Libera pristato kūrinius "Ezra Pound" ir "Che Guevara". Tai realistiniai, grafitu atlikti piešiniai. Kūriniai, žvelgiant iš perspektyvos, atrodo kaip fotografijos, ir tik priėjus visai arti matyti smulkūs pieštuko štrichai. Piešiniai tik iš pirmo žvilgsnio rodosi paprasti, demonstruojantys autoriaus meistriškumą.

Greta pripažintų Lenkijos meno autorių, parodoje savo kūrinius pristato kelios jaunosios kartos atstovės: Agnieszka Polska, Basia Banda ir Katarzyna Tretyn-Zečevic. A.Polskos vaizdo kūrinį "Kalendorius" sudaro nuotraukos, publikuotos Vokietijos spaudoje apie 1930-aisiais. Idiliški vaizdai, spinduliuojantys kaimo ramybę ir gamtos grožį, nuteikia jausmingiems pamąstymams apie šiltas vasaros dienas: ramiai tekančias, leidžiančias neskubėti, pasinerti į svajones. Tačiau tai tik pirmas įspūdis. Mažas judesys, regimas viena kitą keičiančių fotografijų paviršiuje – lyg tyla prieš audrą, persmelkianti katastrofos nuojauta. Katastrofos, kuri pakeitė pasaulio istoriją.

Parodą "Laiko ženklai" papildo keleto užsienio autorių: Heinzo Cibulkos, Hermanno Nitscho, Thomo Bayrlio, Susanos Philipsz kūriniai.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų