Trys dialogai apie intymumą

Menininkių Agnės Jonkutės, Zahra Hassanabadi, Judith Lesur parodoje "Trys keliai vienai temai" paliečiama subtili tema – intymumas. Ir nors įprastą šį žodį apgaubti erotiškumo skraiste, šioje parodoje intymumas atskleidžiamas per individualius pasakojimus apie vidinius išgyvenimus, ilgesį, atmintį.

Kelias į save

Prancūzų režisierės, rašytojos J.Lesur vaizdo kūriniuose "Mano dalys/aš dalimis" – fiksuojamos moters pėdos, žengiančios įvairiais paviršiais: akmenimis, vandeniu, pieva. Šiuose kūriniuose juntama kelionės dvasia. Pėdos žengia skirtingais keliais, eina į tikslą, kuris žiūrovui nėra numanomas, tačiau šiuos darbus galima suvokti kaip aliuziją į kiekvieno žmogaus gyvenimo kelią, kupiną pakilimų, paklydimų, kritimų, atradimų...

Trečiajame vaizdo kūrinyje pačios autorės figūra vaizduojama natūralios gamtos fone. Moters galvą dengia žalialapės augmenijos šalmas. Nuoga figūra susilieja su tolumoje stūksančiais medžiais, laukais, žeme, dangumi – lyg sugrįžusi į namus – neaprėpiamai didelius ir drauge mažus. Žvelgdamas į šį kūrinį žiūrovas jautriai išgyvena momentą, kai, stebėdamas moterį-būtybę, suvokia, kad kiekvienas gyvas sutvėrimas yra gamtos dalis, ieškantis prieglobsčio ir saugumo. Neretai išsikerojantis ego apriboja kiekvieną gyvą būtybę, tarsi uždaro rate, kuris vis sukdamasis atskiria ją nuo visumos.

Per kūno atvaizdus atskleidžiamas menininkės požiūris į tai, kad intymumas nėra skaidomas į pavienes dalis, o patiriamas tada, kuomet visos dalys susitelkia į visumą.

Visagalė atmintis

Tapytoja A.Jonkutė intymumo temą atskleidžia per asmeninius daiktus ir jų istorijas. Drobėse menininkė vaizduoja močiutės megztas kumštines pirštines, šiaurines meškas, kurios lyg atklydusios iš animacinių filmų ar pageltusių knygos puslapių, nežymiais šviesos virpesiais paliestas sunkias juodas užuolaidas, uždengiančias tai, kas matoma, nuo nematomo, dvi rudų plaukų sruogas (priklausiusias kitai močiutei).

Prieblandos apgaubtose drobėse vaizduojamas motyvas labiau nujaučiamas, nei pamatomas realiai. Tačiau žiūrovą menininkė įtraukia į intymų pašnekesį apie brangius, svarbius dalykus, lydinčius nuo vaikystės. Apie prisiminimus, kurie saugomi giliai viduje. Paslaptis, kurios sujungia.

Ne tik koncepcija, bet ir vizualine raiška jautrūs kūriniai plėtoja atminties/atsiminimų temą, kuri yra neatsiejama kiekvieno žmogaus dalis, tačiau dažnai nutylima, neatveriama iki galo. A.Jonkutė kūriniuose atsiveria, skatindama žiūrovą atmintyje paieškoti, tai, kas jam jautru.

Blizganti išorė ir ilgesys

Iranui ir Vokietijai atstovaujanti eksperimentinių filmų kūrėja Z.Hassanabadi per meninius objektus, kuriamus iš drabužių etikečių, panaudotų telefono kortelių, laiškų, kalba ilgesio, vienatvės temomis.

Jos kūrinių serija "Konsummanie" (liet. "Vartojimo manija") kūrėja kritikuoja vartotojiškumą. Prekiniai ženklai šiuolaikinėje visuomenėje lemia aukštą ar žemą "poziciją" joje užims asmuo, ar jis bus vertinamas, gerbiamas ar stumiamas į paribį. Objektai kuriami iš viršutinių rūbų (švarko, trumpų šortų), kurie padengiami galybe etikečių (su nurodytomis kainomis). Iš toli žiūrint ryškiaspalviai drabužiai rodosi patrauklūs ir geidžiami, tačiau priartėjus ir pamačius popierinį jų paviršių, suvokiamas netikras jų blizgesys.

Serijoje "Nostalgija" Z.Hassanabadi eksponuoja kilimus, kurie rišti panaudojant telefono korteles, kurias menininkė sukaupė būdama toli nuo artimųjų, su kuriais turėjo galimybę tik kalbėtis telefonu. Atvirai skausmingi kūriniai liečia emigracijos temą. Išvykimas į kitą šalį – perspektyva šviesios ateities link, tačiau emociniame žmogaus pasaulyje tai – kelias į nuolatinį ilgesį, vienišumą, nerimą.

Trečiojoje kūrinių serijoje "Senelė" autorė susiuvo laiškus, rašytus senelei, su šios siuvinėtomis staltiesėmis – šeimos, nuo kurios menininkei teko prievarta atsiskirti, paveldo objektu. Kūrinys, kuriame susijungia skirtingos kartos, atspindi amžinąsias vertybes.

Menininkės nutolsta nuo banalaus intymumo suvokimo ir priartėja prie gilaus, jausmingo, atviro požiūrio į šį daugialypį jausmą, kuriame asmeniniai išgyvenimai susipina su šiuolaikinio, skubančio, paviršutiniško pasaulio refleksijomis.


Kas? Paroda "Trys keliai vienai temai"

Kur? Galerijoje "Meno Parkas".

Kada? Veikia iki lapkričio 17 d.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Sekso perdozavimas

Sekso perdozavimas portretas
visiškai sunaikino kūrybines galias.

visai

visai portretas
nupuso
VISI KOMENTARAI 2

Galerijos

Daugiau straipsnių