„Varguolis Čiurlionis ir po mirties toks liko. Tai ne kokia Kulytė ar kita „Olia-lia“ pupytė, kuri Italijoje triumfuoja savomis „grožybėmis“, – rašo skaitytojai
Taip vienas interneto komentatorių reagavo į žinią apie tai, kad Mikalojaus Konstantino Čiurlionio kūrybos paroda Venecijoje gali neįvykti. M.K.Čiurlionio šlovę jis palygino su "Olia-lia" pupyčių ir Rasos Kulytės, siejamos su Italijos premjero Silvio Berlusconi merginomis, kontroversiška šlove. Į tai Nacionalinio M.K.Čiurlionio dailės muziejaus direktorius Osvaldas Daugelis atsakė: "Tai - nepalyginai dalykai".
Jau savaitė kaip 137 Mikalojaus Konstantino Čiurlionio kūriniai yra supakuoti ir paruošti kelionei iš Milano. Kur jie pasuks – atgal į Kauną, ar į Veneciją, kur planuota surengti dar vieną parodą – tebelieka neaišku. M.K.Čiurlionio kūrybos paroda Venecijoje, prestižinėje Modernaus ir Rytų meno galerijoje Ca‘Pesaro, turėjo prasidėti kovo 1 d. ir tęstis iki gegužės 30 d.
„Būtų buvę nuostabu, jei paroda būtų vykusi Romoje, bet dabar mes džiaugsimės, jei ji įvyks Venecijoje“, – prisipažino O.Daugelis.
– Kaip jūs pakomentuotumėte tokią interneto komentatoriaus nuomonę: „Varguolis Čiurlionis ir po mirties toks liko. Tai ne kokia Kulytė ar kita „Olia-lia“ pupytė, kuri Italijoje triumfuoja savomis „grožybėmis“. Kaip Jūs pakomentuotumėte tokį palyginimą?
– Dėl varguolio – ar M.K.Čiurlionio kūryba keliaus į Veneciją, ar ne, bet kokiu atveju, ji grįš po parodos Karališkų rūmų muziejuje Milane. Jis – ne varguolis, jei grįžta iš Karališkų rūmų? Tai yra tikrasis triumfas. O dėl pupyčių – tai yra absoliučiai nelygintini dalykai. Bet, kalbant pupyčių lygio kalba, nežinau, koks čia triumfas seniuko pensininko Silvio Berlusconi hareme.
Kalbant rimtai, M.K.Čiurlionio paroda Milane prisidėjo prie pasaulinės mūsų genijaus šlovės, kuri metai iš metų auga, jo kūrybai keliaujant po pasaulį. Būtų buvę nuostabu, jei paroda būtų vykusi Romoje, bet dabar mes džiaugsimės, jei ji įvyks Venecijoje. Mes žiūrime iš praktinės pusės: viliamės, kad tiek kelio sukorę paveikslai, kiti kūriniai taptų prieinami kuo didesniam žiūrovų ratui.
– Kaip vertinate tai, kad M.K.Čiurlionio kūryba yra įstrigusi Milane, ir jau antra savaitė esame nežinioje, įvyks paroda Venecijoje ar ne?
– Nepavadinčiau to nežinia. Iš Milano M.K.Čiurlionio kūryba galėjo ramiai sau keliauti tiesiai atgal į Kauną. Turėjome šansą surengti parodą ir Venecijoje, ir mes buvome linkę tai padaryti. Tačiau dabar situacija yra tokia, kokia yra. Deja, mums pamaišė V.Sgarbi atstatydinimas iš užimamų pareigų. Čia tikra likimo ironija: pritrūko vos dviejų dienų, kad būtų pasirašytas susitarimas dėl parodos pervežimo į Veneciją.
Jei M.K.Čiurlionio kūryba tuo metu, kai buvo atstatydintas V.Sgarbi, jau būtų buvusi Venecijoje, nebūtų kilę klausimų, rengti parodą ar ne. Rytoj (trečiadienį – aut. past.) iš Venecijos turi ateiti galutinis atsakymas. Ilgiau negalime laukti, kūriniai turi iškeliauti viena arba kita kryptimi. Jie negali neterminuotai stovėti paruošti kelionei „Palazzo Reale“ Milane. Pagaliau, ir apdrausti jie yra pakankamai ribotam laikui. Nors tokiais atvejais keliaujantys vertingi kūriniai visuomet draudžiami pora savaičių ar mėnesiu ilgesniam laikui, nei iš anksto planuojama, kad kūriniai grįš namo. Su paroda Venecijoje kūrinių draudimas turėjo būti pratęstas.
– Jūsų akimis, ar situacija, kai dėl parodos laukiama vieno valdininko malonės, nėra smūgis tiek Lietuvos, tiek M.K.Čiurlionio vardo prestižui?
– Ne. Šie organizaciniai nesklandumai iškilo netikėtai. Be to, parodos organizavimo klausimus sprendė Lietuvos ambasada Italijoje, todėl reikėtų klausti ambasados darbuotojų.
– Vadinasi, asmeniškai Jūs nebandėte tarpininkauti sprendžiant parodos Venecijoje klausimą?
– Mes čia, Kaune, turime ir kitų darbų, susijusių su M.K.Čiurlionio jubiliejumi. Kodėl turėčiau atimti darbą ambasados darbuotojų? Jie yra arčiau, Romoje, dirba savo darbą ir už tai gauna nemažą atlyginimą. Kodėl turėčiau dubliuoti kultūros atašė darbą?
– Kelionės vertingiems kūriniams nėra į sveikatą?
– Šiais laikais vertingi meno kūriniai keliauja labai rimtai apsaugoti, tačiau tam tikro rizikos laipsnio kelyje išvengti negali. O juk keliauja išimti iš nuolatos veikiančių ekspozicijų. Be to, parodą sukomplektuoti, išvežti nėra kasdienis darbas.
– M.K.Čiurlionio kūryba į Milaną iškeliavo lapkričio mėnesį. Ar paveikslams nepakenks tai, kad jie taip ilgai yra kelionėje?
– Ne. Kol kas jie stovi dėžėse, paruošti kelionei. Nukabinti nuo muziejų sienų paveikslai niekada nekeliauja tą pačią dieną – jie turi susigulėti. Jautriausia kelionėms tapybos technika yra pastelė: nuo vibracijos dažas gali lengvai nubyrėti nuo kūrinio paviršiaus. Tačiau šie kūriniai yra ir labiausiai saugomi: pastelės keliauja horizontalioje padėtyje. Ir M.K.Čiurlionio pastelės keliauja labai retai, tik išimties tvarka. Ir į Milaną išvažiavo vos keletas pastelių.
Naujausi komentarai