Pereiti į pagrindinį turinį

Žemų kainų iliuzija greitai prasisklaidė

2017-09-25 02:00

Visuomenišką poziciją dažnas išreiškia per savo skaudulius. Vienas filmuoja gatvėje dirbančius policininkus ir tariamas jų klaidas viešina, kiti siekia užfiksuoti bukiausius Lietuvos vairuotojus, kiti gi kainų rinkodaros pastebėjimais žongliruoja it kamuoliukais.

Elijaus Kniežausko nuotr.

Nepateisinti lūkesčiai

"Mane mulkina ir man tai nepatinka", – pareiškė dienraščio skaitytojas Vidmantas ir prie redakcijai atsiųsto laiško pridėjo du pirkimo čekius ir kelias nuotraukas. Pirkimo čekiuose – tie patys maisto produktai pirkti to paties prekybos tinklo skirtingose parduotuvėse. Produktų kainos akivaizdžiai skyrėsi.

Mane mulkina ir man tai nepatinka.

Jis tikino specialiai atlikęs eksperimentą "Norfos" prekybos centruose. Pirkimo čekiuose užfiksuotas laikas skyrėsi 2 min., nes vyrui talkino žmona. Šeima pasirinko pieną, grietinę ir fermentinį sūrį. Neapsiriko, ankstesni  Vidmanto pastebėjimai dėl kainų skirtumo "Norfos" parduotuvėse pasitvirtino.

"Nebūčiau užsiėmęs šituo, bet pasijutau mulkinamas. Viena "Norfos" parduotuvė yra netoli mano darbovietės. Per pietų pertrauką neretai užsuku ir užmetu akį į akcijas, kainas. Eidamas namo užsuku į prie namų esančią "Norfą", vildamasis tokių pačių kainų, kurias mačiau dieną "Norfoje" prie darbo. O čia, brolyti, staigmena. Jei prie darbo fermentinis sūris kainuoja 1,79 euro, prie namų jau 30 centų daugiau. Tai normalu?" – svarstė Vidmantas.

Vyras tikino, kad žemesne kaina pirkti pieno produktai nebuvo pažymėti akcijos ženklais. Esą gal net būtų keista, jei vienoje "Norfoje" tam tikriems produktams taikoma akcija, o kitoje tiems patiems negaliotų. Tačiau abiejose parduotuvėse jokių akcijos požymių.

Vidmantas juokėsi nesantis nuolatinis kainų prekybos centruose stebėtojas, tačiau nesmagiai pasijutęs vyras aiškina ir savo kaip pirkėjo lūkesčius.

Dar vienas dalykas, pastūmėjęs poną Vidmantą kreiptis į redakciją, buvo tai, kad viešai skelbiamuose kainų ekspertų tyrimuose "Norfa" pristatoma kaip mažų kainų lyderis. "Ir štai "Norfos" lyderystė – ne be aferos šešėlio. Kuri didesnė ar mažesnė "Norfos" sūrio kaina buvo tiriama", – abejonėmis dalijosi Vidmantas.

Prieš įstatymą švarūs

"Norfos" atstovas tokioje kainų politikoje neįžvelgė jokio mulkinimo. "Tie patys produktai skirtinguose "Norfos" prekybos centruose (net kai nėra akcijų, ar kokių nors kitokių nukainojimų) gali šiek tiek skirtis dėl parduotuvės lygio. Prekybos centrų lygiai gali skirtis šalies rajonuose, miestuose, ar net to paties miesto skirtinguose mikrorajonuose. Tai priklauso nuo konkrečios vietovės gyventojų perkamosios galios, konkurencijos ir kitų veiksnių", – aiškino "Norfos" atstovas spaudai Darius Ryliškis.

Jis tikino, kad siūlomas žemas kainas patvirtina pirkėjų lojalumas "Norfos" prekybos sistemai, taip pat nepriklausomi tyrimai.

Pagal pastaruosius slapto pirkėjo tyrimų agentūros "SeeNext" ir racionalaus pirkimo ir kainų palyginimo portalo Pricer.lt duomenis, mažų kainų lyderių trejetuke vieni kitiems ant kulnų lipa trys prekybos tinklai: "Norfa", "Lidl" ir "Maxima". Ar trejetuke išsilaikytų "Norfa", jei kainų statistikos rinkėjai būtų užėję į parduotuvę, kur fermentinis sūris brangesnis?

"Mūsų tyrimas nepretenduoja į absoliučią tiesą. Neįmanoma 100 proc. ištirti visas Lietuvoje esančias parduotuves ir pateikti jų reitingus", – aiškino portalo Pricer.lt įkūrėjas Arūnas Vizickas.

Jo nenustebino dienraščio skaitytojo pastebėjimai. "Žinau šią situaciją. Pagal įstatymą jie tai daro visiškai teisėtai ir niekas jiems nedraudžia skirtingose parduotuvėse nustatyti skirtingas kainas. Tačiau jei paskelbė kažkokią kainą reklamoje ir nurodė, kad ji galioja visam prekybos tinklui, tai tada jau pažeidimas ir galėtų gauti baudą", – aiškino A.Vizickas.

Jis sutiko, kad vartotojo akimis tokia situacija atrodo moraliai neteisinga, tad čia reikia būti budriam ir analizuoti kainas.

Skirtingi žaidimai

Pricer.lt įkūrėjas neatmetė galimybės, kad kai kuriose parduotuvėse kainos didinamos, kai aplink yra mažesnė konkurencija. "Kodėl gi neuždirbus. Jei prie "Norfos" nėra "Lidl", galima taikyti ir didesnes kainas", – hipotetiškai svarstė A.Vizickas.

Visi prekybos tinklai taiko skirtingą kainų rinkodarą ir žaidžia skirtingus konkurencinius žaidimus.

Pasak A.Vizicko, paskutiniais tyrimais pastebėta, kad sparčiausiai kainos auga prekybos tinkle "Lidl". "Kažkurį laiką pozicionuoji, laikai žemesnes kainas, o pasiektas įdirbis veikia gerokai ilgesnį laiką. Po įvaizdžio sukūrimo pradedama rinkodara, kuria siekiama maksimizuoti pelną", – pastebėjo A.Vizickas.

Prekybos tinklų konkurencijos skaidrumo tyrėjai nesiėmė komentuoti, kokia dar galėtų būti "Norfos" parduotuvėse esančių kainų skirtumo, galbūt nukreipto konkurentams įgelti ar nepelnytai siekiant užsitikrinti mažiausios kainos lyderio vardą, priežastis.

"Visi prekybos tinklai taiko skirtingą kainų rinkodarą ir žaidžia skirtingus konkurencinius žaidimus", – nesureikšmino tyrėjas.

Laimėtojas aiškus

Vis dėlto viename teiginyje vieningi buvo praktiškai visų prekybos tinklų atstovai – jų tarpusavio konkurencinėje kovoje laimi pirkėjas. Prekybos tinklo "Maxima" skelbiama "Mažų kainų garantija" įpareigoja sumažinti kainas, jei pas konkurentus pastebėjo tuos pačius produktus mažesne kaina. Teigiama, kad du kartus per mėnesį nepriklausomi ekspertai analizuoja, surenka informaciją apie kainas pas konkurentus.

Kokią įtaką "Maximos" tinklui galėtų turėtų, tarkime "Norfos" manipuliacijos skirtingomis kainomis skirtingose parduotuvėse, "Maximos" atstovai nutylėjo. "Konkurentų veiksmų nekomentuojame", – atsakė Komunikacijos ir korporacinių reikalų departamento direktorius Jaunius Špakauskas. Jis priminė, kad viešai skelbiami "Mažos kainos garantijos" prekių, taip pat "Patikrinta Lenkijoje" produktų sąrašai.

"Lidl" atstovai paaiškino, kad jų prekybos tinklo veiklą skirtingose šalyse vykdo skirtingos bendrovės. Todėl jie į kainas Lenkijoje nesiorientuoja. Tinklų veikla priklauso nuo kiekvienos valstybės konkurencinės, mokesčių aplinkos ir rinkos dydžio bei kitų ypatybių.

"Visose "Lidl" parduotuvėse Lietuvoje tų pačių prekių kainos buvo ir yra vienodos. Tokia mūsų prekybos sistemos ypatybė", – aiškino "Lidl" Korporatyvinių reikalų ir komunikacijos departamento atstovė Valerija Lebedeva.

Laukia naujovių

"Skelbdami tyrimus mes pranešame, kurią dieną, kuriame prekybos tinkle, kuriame mieste daryta, nes nebūtinai kitą dieną kitame mieste bus ta kaina, kurią mes užfiksavome. Reitingus skelbiame ir lenteles sudarome pagal kasos čekyje nurodomas kainas ir nekreipiame dėmesio, ar jos akcinės, ar ne", – pastebėjo A.Vizickis.

Slapto pirkėjo tyrimų agentūra "SeeNext" nurodo, kad reitingų lenteles sudaro atmesdami akcijos taikomas nuolaidas. Skelbiama, kad pastebimi atvejai, kai prekės kaina lentynoje skiriasi nuo kainos kasos čekyje arba viename prekybos centre skelbiama akcinė kaina praktiškai nesiskiria nuo tos pačios prekės neakcinės kainos kitame prekybos centre.

"Žmonės mėgsta sakyti, kad pasitiki. Na ne, negalima", – sutikdamas su populiaraus serialo "Daktaras Hausas" pagrindiniu herojumi, mėgusiu sakyti, kad meluoja visi, būti budriems patarė A.Vizickas.

Tyrėjai prognozuoja, kad netrukus turėtų populiarėti tokia sistema, kai nuolaida bus taikoma asmeniškai tai prekei, kuriai pirkėjas yra jautrus. Ta pati prekė kitiems liktų įprastine kaina.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų