„Permainų muzika“ klaipėdiečius panardins į meditaciją

  • Teksto dydis:

Festivalis „Permainų muzika“ kitą savaitę pateiks ypatingą patiekalą šiuolaikinės muzikos smaguriams – narkotinę haliucinaciją primenantį, beveik pusantros valandos trunkantį Mortono Feldmano kūrinį „Pažeista simetrija“/ „Crippled Symmetry“.

Pasikliovė vien savo instinktais

Klaipėdos koncertų salėje jį atliks kamerinės muzikos ansamblis „Het Collectief“ (Beligija): Thomas Dieltjensas (fortepijonas, čelesta), Toonas Fretas (fleita) ir Tomas De Cockas (vibrafonas, varpeliai), o Klaasas Verpoestas muziką palydės vaizdo projekcija.

Šiandien M.Feldmanas daugelio vertinamas kaip vienas svarbiausių radikalios JAV meno tradicijos kūrėjų, priklausančių eksperimentinės muzikos srovei, prasidėjusiai nuo Edgardo Varese’o ir Charleso Iveso. M.Feldmanas nuolatos ieškojo garso grynumo ir siekė atlikimo lankstumo. Jam daug įtakos turėjo didysis amerikiečių eksperimentatorius Johnas Cage’as, kurio paskatintas M.Feldmanas pasikliovė vien savo instinktais ir ėmė kurti absoliučiai intuityvias kompozicijas. Kurdamas jis niekada nenaudojo jokių formalizuotų sistemų, dirbo nuo vieno momento iki kito, nuo vieno garso iki kito. Jis nemažai eksperimentavo su grafinės muzikos notacijomis, atlikėjui suteikiančiomis laisvę ir įvairovę.

Į kitą sąmoningumo lygį

Taip M.Feldmanas tapo viena spalvingiausių XX a. 7-ojo dešimtmečio amerikietiškojo avangardo figūrų. Jis sukūrė originalų ir sykiu atpažįstamą stilių, kurio svarbiausias bruožas yra nepaprastai lėtas, ištęstas judėjimas nuo vieno atsitiktine seka pasirinkto, minimaliomis priemonėmis organizuoto muzikinio įvykio iki kito. Tokia muzika pakylėja klausytojus į kitą sąmoningumo lygį, kur tokios nepastebimos objektyvios tikrovės duotybės kaip laikas ir erdvė tampa kone apčiuopiamos.

Kūrinyje „Pažeista simetrija“ M.Feldmanui pavyko sukurti mikrovisatą, kurioje trys atlikėjai groja kruopščiai išrašytą partitūrą tuo pačiu tempu, laikydamiesi kompozitoriaus nurodymo nesinchronizuoti savo partijų. Šiame eksperimentiniame garsovaizdyje – nežinia, ar atsitiktinai, ar planuotai – visiškai susilieja skirtingų instrumentų, tokių kaip fleita, čelesta, fortepijonas, vibrafonas ir metalofonas, tembrai.

Belgų „Het Collectief“

Kamerinės muzikos ansamblis „Het Collectief“ susibūrė 1998 m. Briuselyje. Jo repertuaro pagrindą sudaro Vienos naujosios mokyklos kompozitorių kūryba – pačios modernizmo ištakos. Atsispirdami nuo šio tvirto pagrindo, kolektyvo nariai į savo interpretacijų lauką įtraukia iškiliausius XX a. kūrinius ir naujausias eksperimentinės muzikos kryptis. Savo programose drąsiai derindamas šiuolaikinės ir klasikinės muzikos repertuarą, taip pat įtraukdamas ir senosios muzikos adaptacijas, ansamblis dažnai sulaukia kritikų ir publikos liaupsių.

Nuolat rengdamas koncertus daugelyje Belgijos koncertų salių, „Het Collectief“ dažnai gastroliuoja ir užsienyje – Nyderlanduose, Prancūziijoje, Jungtinėje Karalystėje, Šveicarijoje, Vokietijoje, Lenkijoje, Austrijoje, Ispanijoje, Maltoje, Kipre, Lietuvoje, Latvijoje, Ukrainoje, Pietų Amerikoje (Peru ir Brazilijoje) ir Azijoje (Honkonge).

„Het Collectief“ suformavo savitą, dėmesį patraukiantį skambesį ir dėl savo netipinės sudėties, kuri įvairuoja priklausomai nuo programos. M.Feldmano kūrinį gros trys muzikantai, o prieš porą metų festivalyje „Permainų muzika“ jie koncertavo penkiese. Tąkart belgų kolektyvas atliko provokuojančią amerikiečių autorių programą „Blogi vaikinai“, kurioje pristatė J.Cage’o, George’o Crumbo, George’o Antheilio, Steve’o Reicho, Ch.Iveso ir Frederico Rzewskio kūrinius.

M.Feldmanas – taip pat amerikietis, bet jis kitoks, jo stilius ryškiai skiriasi nuo „Blogų vaikinų“. Koks jis yra, bus galima išgirsti ir pajausti į meditaciją panardinančioje programoje „Pažeista simetrija“ rugsėjo 28 d. 18.30 val.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių