Laivams nebereikės hipotekos
Nuo šių metų gegužės 1 d. Lietuvoje turėtų įsigalioti nauja nuostata, kuri jūrų laivą vertins kaip kilnojamąjį turtą.
Jie galės būti tiesiogiai įkeičiami bankams, kitoms institucijoms pagal tokią pačią procedūrą, kaip yra su namu, žeme ir panašiu turtu.
Tai palengvins jūrų laivo kaip daikto naudojimą vykdant įvairius sandėrius, iš dalies padidins jūrų laivų vertę.
Iki šiol visi jūrų laivai galėjo būti įkeičiami tik per hipoteką. Tokia nuostata trukdė registruoti laivus kaip objektą, apsunkindavo jų įkeitimo procedūrą.
Procedūra atrodė ne europietiška, nes daugumos ES šalių jūrų laivai, kaip ir bet kurie kiti laivai, yra turtas, kurį jo savininkas gali užstatyti. Jei sąlygos grąžinti kreditą nevykdomos, laivą gali perimti kitas asmuo, bankas ir panašiai.
Tokią galimybę atvers pakoreguotos jūrų laivų registro nuostatos. Jas netrukus turėtų priimti Vyriausybė.
Išimtis numatoma „Independence“
Nauja nuostata siejama tiesiogiai ir su Klaipėdos suskystintų gamtinių dujų terminalo laivu „Independence“, kurį Lietuva planuoja perpirkti. Šis laivas turės statusą, kuris išskirs jį iš visų kitų jūros laivų.
„Independence“ bus laikomas nekilnojamuoju daiktu ir negalės būti lengvai įkeičiamas kaip visi kiti laivai.
Tokia šio laivo procedūra yra numatyta Suskystintų gamtinių dujų terminalo įstatyme.
Iki šiol visi jūrų laivai galėjo būti įkeičiami tik per hipoteką. Tai reiškė, kad susidarius skoloms laivas kaip objektas negalėjo būti perduotas kreditoriui. Taip pat skoloms apmokėti negalėjo būti paimamos laivo uždirbamos pajamos.
Susidarius skoloms laivą buvo galima parduoti tik viešose varžytynėse.
Pakoregavus jūrų laivų registro nuostatas, kai laivai taps kilnojamuoju turtu ir sandoriams nebereikės hipotekos, vieninteliu hipotekiniu laivu liks „Independence“.
Jam ir toliau bus taikoma išskirtinė iki šiol buvusi visiems jūrų laivams taikyta procedūra.
Išimtis: „Independence“ bus laikomas nekilnojamuoju daiktu ir negalės būti lengvai įkeičiamas kaip visi kiti laivai. V. Matučio nuotr.
Hipoteka nesaugojo nuo griūties
Griežtos laivų kaip turto saugojimo nuostatos įkeisti tik per hipoteką buvo priimtos dar 2001 m.
Tokią nuostatą galėjo lemti ir faktas, kad nuo 1995 iki 2000 m. labai lengvai buvo išparduotas Lietuvos žvejybos laivynas, kur dalis laivų prieš tai buvo užstatyti bankams.
Gali būti, kad tokia nuostata priimta ir dėl to, kad norima atsikratyti nedraugiškų šalių, kaip, tarkim, Rusija, laivų klasifikacinių bendrovių paslaugų.
Lietuvos jūrų laivininkystės laivai kaip turtas buvo išparduoti jau veikiant naujai laivų įkeitimo per hipoteką sistemai.
Laikas parodė, kad jei laivybos bendrovėje prasideda griūtis, jokia teisinė sistema, įskaitant ir griežtesnę hipoteką, neapsaugo laivų.
Atsijos klasifikacines bendroves
Planuojamos priimti naujos Lietuvos jūrų laivų registro nuostatos numatys ir tai, kad sandorius su laivais kaip kilnojamuoju turtu Lietuvoje galės vykdyti ne tik jos piliečiai, bet ir interesų Lietuvoje turintys užsieniečiai su specialiu jiems suteiktu kodu.
Dar viena naujovė, kad Lietuvos jūrų laivų registre nebeliks tokio pavadinimo kaip laivų klasifikacinė bendrovė. Jūros laivų techninę priežiūrą vykdys vadinamosios pripažintosios organizacijos. Tai reiškia, kad saugią laivybą Lietuvoje kontroliuojančios institucijos iš naujo vertins laivų klasifikacines bendroves, numatys, kiek jos atitinka „pripažintosios organizacijos“ statusą.
Gali būti, kad tokia nuostata priimta ir dėl to, kad norima atsikratyti nedraugiškų šalių, kaip, tarkim, Rusija, laivų klasifikacinių bendrovių paslaugų. Iki šiol Rusijos laivų klasifikacinės bendrovės Lietuvoje buvo gana populiarios, nes nemažai Lietuvos laivų savininkų buvo vienokiais ar kitokiais saitais susiję su Rusija.
Naujausi komentarai