Viena byla po kitos
Į keistoką situaciją yra patekusi Klaipėdoje veikianti su laivyba ir uosto veikla susijusi bendrovė „BG Shipping“.
Ji verčiama bankrutuoti dėl kelių tūkstančių eurų, kuriuos skolinga Valstybinio socialinio draudimo fondui („Sodrai“), nors dėl COVID-19 pandemijos įvairios skolos valstybės institucijoms šiemet Lietuvoje toleruojamos.
Pati „BG Shipping“ klausia, kodėl prieš ją taip nusiteikusi valstybės institucija? Iš pradžių „Sodrai“ buvo 3 203 eurų skola. Dėl jos Klaipėdos apygardos teisme birželio 8 d. vyko posėdis.
Iš karto po to birželio 10 d. „BG Shipping“ skolą „Sodrai“ sumokėjo. Birželio 11 d. bendrovė prašė atsižvelgti į Lietuvoje susiklosčiusią sunkią ekonominę padėtį ir procesą nutraukti. Su tuo sutiko ir „Sodra“. Tačiau atsirado privatus asmuo, kuriam „BG Shipping“ buvo skolinga 9 322 eurus. Šiemet rugpjūčio 12 d. bankroto byla iškelta.
Lyg ir buvo susitvarkyta, nes privataus asmens pretenzijų neliko. Tačiau pretenzijas vėl pradėjo reikšti „Sodra“.
Neseniai Lietuvos apeliacinis teismas priėmė sprendimą, kad Klaipėdos apygardos teismo sprendimas kelti „BG Shipping“ bankroto bylą buvęs pagrįstas. Privatus asmuo pretenzijų dėl 9 322 eurų nebereiškė, nes skolą perėmė kita bendrovė, kuri taip pat nekėlė pretenzijų.
Milijonas pas užsieniečius
Bet atėjusi iki Lietuvos apeliacinio teismo byla nebuvo nutraukta, ji ir toliau tęsiama. Teismas laikėsi nuostatos, kad rugpjūčio 12 d. iškėlus bankroto byla karantinas Lietuvoje jau buvo atšauktas ir bendrovė galėjusi susitvarkyti su skolomis.
Lyg ir buvo susitvarkyta, nes privataus asmens pretenzijų neliko. Tačiau pretenzijas vėl pradėjo reikšti „Sodra“. Kol vyko procesas iki apeliacinio teismo posėdžio, „BG Shipping“, nors birželį ir padengusiai vieną skolą „Sodrai“, atsirado kita.
Lietuvos apeliacinio teismo posėdžio metu jau kalbėta apie naują 1 959 eurų skolą „Sodrai“, kuri atsirado už pavėluotas įmokas nuo 2020 m. sausio iki balandžio.
„BG Shipping“ teigė mananti, kad nedidelė su darbo užmokesčiu susijusi skola nėra pagrindas bankroto bylai kelti. Ji nurodė, kad reikalauja 980 tūkst. eurų sumos iš kompanijos „OOCL Europe Ltd“, pinigų negaunanti nuo 2018 m.
Taip pat „BG Shipping“ nurodė, kad yra sudariusi laivų statybos, valdymo ir priežiūros darbų generalinės rangos sutartį. Pagal ją gaus pajamų ir su nedidelėmis skolomis atsiskaitys.
Kritiškas teismų vertinimas
Analizuojant bankroto bylą Klaipėdos teismuose „BG Shipping“ buvo nurodžiusi per 1,7 mln. eurų pelną 2020 m. balanse. Tačiau teismai tą balansą vertino kritiškai, nes jis nebuvo pasirašytas buhalterės. Lėmė ir tai, kad įmonės veikla neva buvusi sustabdyta. Kritiškai vertinta ir „BG Shipping“ galimybė gauti pinigų iš užsienio kompanijos „OOCL Europe Ltd“. Konstatuota, kad „BG Shipping“ jokio ilgalaikio turto neturinti, tik trumpalaikio už 89 tūkst. eurų. Teismas darė išvadą, kad „BG Shipping“ įsiskolinimas kreditoriams siekė per 351 tūkst. eurų. Todėl ji esanti nemoki, nes įsiskolinimai viršijantys realaus turto vertę. Pati „BG Shipping“ buvo nurodžiusi, kad jos įsiskolinimai siekia 101 tūkst. eurų.
Lietuvos apeliacinis teismas buvo linkęs palaikyti Klaipėdos apygardos teismo poziciją. Nepadėjo ir tai, kad privataus asmens 9 322 eurų skolą perėmusi „Baltijos logistikos grupė“ šių metų rugsėjį teisme atsisakė savo reikalavimo ir prašė bankroto bylą nutraukti. Teismas jos poziciją priėmė, tačiau bankroto bylos nenutraukė, nes skolos likusios „Sodrai“.
Teisme paaiškinta, kad kokio nors juridinio asmens atsisakymas nuo skolos nesudaro pagrindo naikinti pačią bylą. Nedažnas atvejis, kai rimto verslo ir žinomai bendrovei bankroto byla keliama dėl sumos, kuri palyginti labai menka.
Todėl gali būti, kad teisinis procesas nėra baigtas. Procesinis sprendimas gali būti skundžiamas.
Naujausi komentarai