Trečiadienį uostamiestyje viešėjo aukšti šalies pareigūnai. Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto pirmininkas Artūras Paulauskas kartu su komiteto nariais, vidaus reikalų ministru Sauliumi Skverneliu, lankėsi Klaipėdos uoste ir įvertino uosto saugumo parametrus bei pasirengimą reaguoti į nenumatytus incidentus. Vizito metu konstatuota, jog vienintelis Lietuvos uostas saugus, tačiau spragų esama.
Grėsmių yra visuomet
Nuo pat trečiadienio ryto Klaipėdos uoste lankėsi Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto pirmininkas Artūras Paulauskas kartu su komiteto nariais, vidaus reikalų ministru Sauliumi Skverneliu.
Vizito metu aukšti šalies pareigūnai susitiko su Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos atstovais ir įvertino uosto saugumą, išskirtinis dėmesys skirtas ir suskystintųjų gamtinių dujų laivo-saugyklos „Independece“ apsaugai.
Seimo nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto pirmininkas patikino, jog tiek valstybinės reikšmės objektas, tiek Klaipėdos uostas – saugūs, tačiau grėsmių yra visuomet ir apsaugą stiprinti verta nuolat.
„Žiūrint visą geopolitinę situaciją bei atsižvelgiant į paskutinius Europos įvykius, norisi pasižiūrėti, kaip yra saugomi mūsų strateginiai objektai, nes čia yra transporto mazgas“, – vizito tikslą įvardijo A.Paulauskas.
Reikėtų daugiau įgaliojimų
Komiteto nariai bei S.Skvernelis siekė įvertinti ne tik išskirtinės priežiūros bei apsaugos reikalaujantį suskystintųjų gamtinių dujų terminalą, bet ir jį saugančią Viešojo saugumo tarnybą bei jau anksčiau patvirtintus uosto apsaugos planus.
„Iš tikrųjų, problemų yra“, – pripažino A.Paulauskas.
Vis dėlto jau šio komiteto posėdžio metu jos buvo atvirai iškeltos ir pateikti sprendimo būdai. Politikas pastebėjo, kad šiuo metu uostas ne visada pajėgus kontroliuoti netikėtus incidentus.
„Visiems žinomas atvejis, kai laivas nepakluso nei uosto administracijos, nei pasienio, nei muitinės reikalavimams sustoti ir tiesiog išplaukė iš akvatorijos. Paaiškėjo, kad tokiu atveju, tiesiog trūksta įgaliojimų stabdyti laivą. Tokių gali būti išplaukiančių, tačiau ir įplaukiančių laivų“, – grėsmę įvardijo komiteto pirmininkas.
Pašnekovo teigimu, siekiant apsisaugoti nuo tokių pavojų galinčių kelti įvykių, reikia keisti teisinę bazę ir atsakingoms struktūroms suteikti daugiau įgaliojimų, pasieniečiams – net ir panaudoti ginklus.
Yra pasenusios technikos
Posėdžio metu paaiškėjo, jog kai kurie ministerijų planai gali tiesiogiai pakenkti laivybos saugumui, mat šiuo metu yra nuspręsta uostą apželdinti, tačiau tai smarkiai apribotų laivų matomumą. Todėl šie planai bus koreguojami.
„Galbūt reikėtų stiprinti ir materialinę bazę. Ypač policijos reagavimo laivai yra pasenę, pasienio laivas yra pasenęs, ilgas reagavimo laikas“, – pabrėžė A.Paulauskas.
Terminalas – saugus
Tiesa, kol kas poreikio stiprinti fizinę uosto apsaugą – nėra, mat šiuo metu visi įsteigti saugančiosios institucijos etatai yra užpildyti, kol kas pajėgų pakanka, tačiau reikia stiprinti informacinę ir kibernetinę apsaugą bei pageidauta stiprinti Saugumo departamento ir uosto bendradarbiavimą priimant naujus žmones bei juos tikrinant.
Saugant suskystintųjų gamtinių dujų terminalą dirba maždaug trys dešimtys žmonių. Vis dėlto vidaus reikalų ministras S.Skvernelis pastebėjo, jog laikui bėgant šis skaičius gali išaugti ir iki pusšimčio darbuotojų.
„Nenorėčiau, kad būtų koncentruojamasi tik į fizinį saugumą, nes tai tik viena priemonė. Visos žinybos turi veikti taip, kad nekiltų grėsmė“, – pabrėžė ministras.
Posėdžio metu konstatuota, kad kol kas Viešojo saugumo tarnyba su pavesta užduotimi susitvarko be trukdžių bei yra aprūpinta moderniausia įranga ir užtikrina visapusę apsaugą.
S.Skvernelio teigimu, bendrovė „Klaipėdos nafta“ padarė viską, kad fizinė apsauga būtų pati efektyviausia. Viešojo saugumo tarnyba dirba nuo spalio 27 d.
Naujausi komentarai