- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Praėjusiame amžiuje vyko lenktynės ne tik dėl pakilimo į kosmosą, bet ir dėl atominių technologijų panaudojimo.
Amerikos svajonė
Visus nustebino, bet neįtikino Jungtinės Amerikos Valstijos, kurios 1964 metais į Europos kruizą atsiuntė atominį krovininį keleivinį laivą „SS Savannah“. Taip jis buvo pavadintas Atlantą įveikusio pirmojo garlaivio garbei.
„SS Savannah“ apsilankė Roterdame, Brėmene, Hamburge, Dubline ir Sautamptone. Laivą pasitiko minios žmonių. Jame lankėsi miestų vadovai, verslininkai, kad pamatytų laivą iš vidaus.
„SS Savannah“ kelionė į Europą turėjo paskatinti europiečius statytis atominius laivus.
Utilizuotas: Vokietijos atominis laivas „Otto Hann“ jau supjaustytas. / Hapad-lloyd.com nuotr.
180 metrų ilgio baltai ir raudonai dažytas laivas „SS Savannah“ buvo to meto Amerikos svajonė.
Laivo statyba kainavo 46,9 mln. JAV dolerių. Vien jo branduolinio reaktoriaus kaina siekė 28,3 mln. JAV dolerių. 1950 metais, kai buvo pradėtas statyti šis laivas, tai buvo dideli pinigai. Jo statybą finansavo JAV vyriausybinės agentūros.
„SS Savannah“ buvo „užkurtas“ 1959 metais, eksploatuotas nuo 1964 metų. Čia amerikiečius aplenkė sovietai. Pirmąjį atominį laivą ledlaužį „Lenin“ jie pasistatė 1957 metais.
Iš keturių liko vienas
„SS Savannah“ po pasaulį rodydamas savo galią plaukiojo visus metus. Iš esmės jis buvo pastatytas tam, kad demonstruotų atominės energetikos galimybes laivų statyboje.
Tačiau nei Europai, nei pasauliui „SS Savannah“ neįkvėpė didesnio noro statyti atominius prekybinius laivus.
Eksponatas: iš „Otto Hann“ likęs vienintelis prisiminimas – jo dalis Brėmenhafeno muziejuje. / Redakcijos archyvo nuotr.
Iš viso pasaulyje buvo pastatyti tik keturi prekybiniai laivai, įskaitant ir „SS Savannah“. Vokiečiai pastatė prekybinį laivą „Otto Hann“, japonai krovininį laivą „Mutsu“, sovietai – atominį ledlaužį konteinervežį „Sevmorput“.
Šiuo metu 260 metrų ilgio „Sevmorput“ yra išlikęs vienintelis eksploatuojamas atominis krovininis laivas.
„SS Savannah“ buvo naudojamas iki 1972 metų. Išjungus ato-minį variklį jis kurį laiką buvo naudojamas kaip muziejus. Šiuo metu laivas stovi Baltimorėje. Jame vis dar yra atominis reaktorius. Išimti jį ir utilizuoti planuojama 2031 metais.
„Otto Hann“ buvo pastatytas 1964 m. Kylyje, tačiau pradėtas eksploatuoti tik 1968 metais kaip mokslinis tiriamasis laivas.
Nesėkmė: japonų nevykėlis „Mutsu“. / Redakcijos archyvo nuotr.
Kaip atominis laivas jis naudotas iki 1972 m. Tada iš jo buvo išimtas reaktorius ir utilizuotas. Pats laivas pertvarkytas, į jį įdėti dyzeliniai varikliai.
Ne kartą keitęs pavadinimus ir vėliavas, perdirbtas į konteinervežį laivas naudotas iki 2009 metų, o tada supjaustytas į metalo laužą.
Pamokanti japonų istorija
Kodėl atominiai laivai neprigijo krovininėje laivyboje. Bene geriausiai į klausimą atsako 130 metrų ilgio japonų krovininio laivo „Mutsu“ istorija.
Jis buvo pastatytas 1964 metais. Tačiau ilgą laiką taip ir neišplaukė.
Kai 1974 metais išplaukė į pirmą bandomąjį reisą, iš jo pradėjo tekėti radioaktyvios medžiagos. Laivas vėl buvo remontuojamas, vyko jo bandymai. 1990 m. buvo pranešta, kad laivas atlikęs visus bandymus ir yra paruoštas eksploatuoti. Prieš jo pasirodymą sukilo Japonijos žvejai. 1995 metais „Mutsu“ buvo nurašytas taip ir neatlikęs nė vieno komercinio reiso.
Kita priežastis, kad atominiai laivai turėjo labai dideles įgulas. „SS Savannah“ įgula buvo net 124 žmonės.
Išliko: vienintelis eksploatuojamas atominis krovininis „Sevmorput“. / Redakcijos archyvo nuotr.
Atrodytų, kad laivo su tokia įgula eksploatacija būtų pernelyg brangi, tačiau atominis kuras yra pigesnis nei dyzelinis. Rusija iki šiol naudoja atominius ledlaužius, kur įgulos dar didesnės – nuo 150 iki 240 žmonių.
Dar viena priežastis – pernelyg didelės atominių laivų statybos išlaidos.
Iš „SS Savannah“ pavyzdžio galima matyti, kad atominis reaktorius yra brangesnis už paties laivo statybą. O kiek dar kainuoja jo ir atominio kuro laikymas bei utilizavimas?
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Palangoje – pokyčiai dėl vietinės rinkliavos už automobilių statymą
Ketvirtadienį Palangos savivaldybės taryba apsisprendė dėl vietinės rinkliavos už automobilių statymą nustatytose apmokestinamose kurorto vietose pokyčių. Jie priimti Palangos rinkliavų centro siūlymu. ...
-
Po rietenų dėl automobiliais užgrūstų kiemų – atsakas: lopšelis-darželis aikštelės neatvers
Baltijos prospekte daugiabučių gyventojai piktinasi, esą šalia esantis lopšelis-darželis turi didelę stovėjimo aikštelę, tačiau draudžia joje vaikų tėvams statyti mašinas. Automobiliai paliekami daugiabučių kiemuose, o ...
-
Dėl gaisro Kretingoje galima oro tarša bei draudžiamas automobilių eismas Klaipėdos gatvėje2
Dėl kilusio gaisro UAB „Imedeksa“ Kretingoje, galima oro tarša bei draudžiamas automobilių eismas Klaipėdos gatvėje. Apie tai savo feisbuko paskyroje paskelbė Kretingos rajono meras Antanas Kalnius. ...
-
A. Vaitkus: politikuoti nereikėtų13
Klaipėdos savivaldybė rengiasi steigti naują Paliatyviosios pagalbos dienos centrą vaikams. Tokį centrą numatoma įkurti J. Karoso gatvėje, šalia Vaikų ligoninės, pritaikant buvusį konsultacinės poliklinikos pastatą. Kūdikių namai, kuriuos...
-
Būna ir taip: gandras jau kelis pavasarius mėgina susisukti lizdą ant „Laisvės“ paminklo7
Švėkšnos „Saulės“ gimnazijos kieme stovintis „Laisvės“ paminklas taip patiko vienam gandrui iš Švėkšnos, kad jis jau kelis pavasarius mėgina susisukti lizdą ant šio paminklo. Tačiau vieti...
-
Netoli Kaštonų gatvės gyventojai vis veisia šiukšlynus3
Netoli Kaštonų gatvės atsirado savavališkas sąvartynas, tarp šiukšlių – senos padangos ir net sofa. Atokesnėse vietose tyčia paliktas atliekas pareigingi gyventojai surenka patys, tačiau norint pašalinti stambias...
-
Kas žudo Klaipėdos senamiestį?30
Klaipėdoje jau ne vieną dešimtmetį trunka diskusijos, kaip atgaivinti senamiestį. Įvairių kadencijų politikai siūlė neįtikėtinų būdų – svajota apie tramvajų, siūlyta dalį senamiesčio uždengti kupolu, o kojas klaipantį grindin...
-
Klaipėdoje kruizinis laivas pasitiktas sningant2
Šių metų pirmąjį keleivinį laivą su prancūzų turistais Klaipėda pasitiko žiemiškai. Šiemet į mūsų uostą planuoja atvykti 53 kruiziniai laineriai – daugiau nei pernai, ketinama sulaukti iki 70 tūkst. turistų. Sugrįžt...
-
Kas balsuos referendume?12
Jau dabar prognozuojama, kad balsuojant referendume dėl dvigubos pilietybės gali būti pasiektas antirekordas. Rinkėjai nepatenkinti ne tik informacijos stoka šiuo klausimu, bet ir neregėtu prezidento rinkiminės kampanijos vangumu. Žmonės pasigen...
-
Uostamiestyje – akibrokštas: merginą nustebino pardavėjos pasiūlymas20
Kai kuriuose prekybos centruose aptarnavimas verčia linkėti permainų. Esą kai kurie parduotuvių darbuotojai su klientais bendrauja ne itin supratingai. Viename prekybos centre apsilankiusią klaipėdietę nustebino pardavėjos elgesys. Merginai papra&scar...