- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Prieš pokyčius: šiandieninė Vakarų Baltijos laivų statykla užfiksuota dar 2000 m. su senąja „Baltijos“ emblema.
-
Dėmesys: muziejaus eksponatus pristato Lietuvos laivų statytojų ir remontininkų asociacijos vykdantysis direktorius Viktoras Čepys.
-
Vieta: laivų statytojų ir remontininkų muziejaus erdvėse.
-
Eksponatas: taip pristatomas Klaipėdos pramonės gigantas – „Baltijos“ laivų statykla.
-
Vieta: laivų statytojų ir remontininkų muziejaus erdvėse.
Kartais Klaipėdos miesto veiklos atskirose srityse jubiliejai atveria netikėtus klodus, apie kuriuos iki šiol žinojo tik nedaugelis.
Nuo burlaivių iki motorlaivių
Panašiai atsitiko su Vakarų Baltijos laivų statyklos muziejumi. Jis įkurtas buvusiame "Baltijos" laivų statyklos pagrindiniame kontoros pastate. Dabar šiame klaipėdiečiams nuo tarybinių laikų žinomame pastate su laikrodžiu įsikūrę daugybė nedidelių bendrovių, įstaigų. Čia yra ir privatus laivų statytojų muziejus.
Plačiau šis muziejus buvo pristatytas 1919 m., kai Klaipėdos laivų remontininkų ir statytojų bendruomenė minėjo Pauliaus Vilio Lindenau laivų statyklos įkūrimo šimtmetį.
Priminsime, kad 1919 m. Klaipėdoje pradėjo veikti laivų statykla "Schiffswerft Memel Lindenau&Cie., Eizen-und Holzschiffbau, Maschinenfabrik und Giesserei" ("Klaipėdos laivų statykla Lindenau&Cie – Geležinių ir medinių laivų statyba, mašinų fabrikas ir liejykla").
Ją įkūrė laivų statytojas ir inžinierius P.V. Lindenau, į Klaipėdą atvykęs iš Hamburgo.
Kartu turėtume prisiminti, kad laivų statyba buvusiame Mėmelyje prasidėjo jau seniau. XIX a. buvo ypač žinomas burlaivių statytojas Behrendtas Pieperis (1800–1877), kuris statė barkus, brigus, kitokius burinius laivus. Jis nuo 1829 m. iki savo mirties 1877 m. pastatė 144 laivus.
Nuo XIX a. pabaigos Klaipėdoje pradėti statyti ir garlaiviai. 1887 m. Klaipėdoje atsirado mažų garlaivių statybos fabrikas "Kroll und Eulert" (Maschinen-Schiffbau, Giesserei und Kesselschmiede Kroll und Eulert). Jis 1893–1899 m. nuleido į vandenį apie 40 įvairios paskirties laivų (19 sraigtinių ir 5 ratinius garlaivius, 6 transporto laivus Vokietijos kariniam laivynui, 5 garinius barkasus.
1897 m. buvo įkurta "Klaipėdos laivų statykla ir mašinų fabrikas R.Šnaideris ir Ko" (Memeler Schiffswerft und Maschinenfabrik R.Schneider & Co). Jis statė vilkikus, baržas. Iki 1897 m. pastatęs 6 garlaivius, vėliau jis pastatė dar 7 laivus.
Dėmesys: muziejaus eksponatus pristato Lietuvos laivų statytojų ir remontininkų asociacijos vykdantysis direktorius Viktoras Čepys. Vidmanto Matučio nuotr.
Atspindi pramonės istoriją
Vakarų Baltijos laivų statyklos muziejus daugiausia dėmesio skiria šiuolaikinių laivų statybos pradininke Klaipėdoje laikomai P.V. Lindenau laivų statyklai. Ji Klaipėdoje pradėjo statyti motorinius laivus, kurie statomi ir dabar, tik kur kas didesni.
Vakarų Baltijos laivų statyklos muziejus atspindi šiuolaikinės, lietuviškos Klaipėdos laivų statybos pramonės istoriją.
Šį muziejų 1919 m. puikiai pristatė lankytojus į ekskursijas kvietusi Klaipėdos gidė Agnė Abromavičienė.
Muziejus yra nedidelis, bet informatyvus. Jame patraukliai išdėstyti eksponatai. Muziejuje yra daug didesnių ar mažesnių laivų, kurie buvo pastatyti Klaipėdoje prieškaryje ir jau mūsų dienomis, modeliai.
Nuosekliai pristatoma ir tai, kaip kūrėsi P.V. Lindenau laivų statykla. Ypatingas eksponatas – Didysis laivų statyklos elingas. Jis buvo statomas 1942–1944 m. ir ne visai baigtas, nes 1944 m., artėjant Sovietų Sąjungos kariuomenei, laivų statykla iš Klaipėdos iš dalies buvo evakuota – perkelta į Kylį.
Iš P.V.Lindenau laikų tarp muziejaus eksponatų galima pamatyti 1922 m. pastatytą pirmąjį laivą "Cattaro". Ypač reikšmingas 1938–1939 m. pastatytas didžiausias laivas, 2 947 BRT talpos "Helgoland".
Primena ir "Baltijos" laikus
Tarp eksponatų ir tie laivai, kuriuos tarybiniais metais statė "Baltijos" laivų statykla. Tarp jų ir senųjų Smiltynės keltų ("Baltijos)" modeliai. Pristatyti laivai ir kartu su senaisiais Klaipėdos uosto dokais, Daugeliui vyresnės kartos žmonių plaukiant keltu į Smiltynę prie "Laivitės" krantinių įsiminė dokas su anglišku užrašu "Lėta eiga".
Tarp muziejaus eksponatų yra pirmojo lietuviško laivo "Vytautas" modelis. Šio laivo reikšmė didelė. Po Sovietų Sąjungos žlugimo Maskvai pavaldi "Baltijos" laivų statykla neturėjo užsakymų. Gelbėti bendrovę ėmėsi Lietuvos jūrų laivininkystė, 1994–1996 m. pateikdama užsakymą pastatyti krovinių gabenimo laivus "Vytautas" ir "Gediminas".
1952 m. įkurta "Baltijos" laivų statykla dabar priklauso Estijos kapitalo "BLRT Grupp" valdomai Vakarų laivų gamyklai.
"Baltijos" laivų statykla, o dabar Vakarų Baltijos laivų statykla šiemet mini veiklos 70-metį. Per tą laiką ji yra pastačiusi beveik 500 įvairaus tipo laivų, dokų, neskaitant daugybės laivų korpusų, antstatų.
Publikacija parengta įgyvendinant Klaipėdos miesto savivaldybės iš dalies finansuojamą 2022 m. kultūros ir meno sričių projektą "Klaipėdos prijungimo prie Lietuvos 100-metis – atverti jūrų vartai į pasaulį ", skirtą Klaipėdos krašto prijungimo prie Lietuvos 100-mečiui.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Kretingos taryba – prieš „European Energy“ žaliojo kuro gamyklos statybą2
Kretingos valdžia nepritarė Danijos atsinaujinančios energetikos kompanijos „European Energy“ planams rajone statyti žaliojo kuro gamyklą. ...
-
Kelionė iš Klaipėdos į Rygą – tik su persėdimais1
Pernai pradėjęs kursuoti traukinys Vilnius–Ryga stojo Šiauliuose, o jau nuo balandžio sustos dar dviejuose Lietuvos miestuose. Uostamiesčio gyventojams iš Klaipėdos tiesiogiai pasiekti Latvijos sostinę traukiniu dar nepavyks, bet, pas...
-
Vietoj griuvenos Liepojos gatvėje – prekybos centras5
Liepojos gatvės pradžioje pokyčiai stebina ir tempu, ir mastais – metų pradžioje pagaliau nugriautas apleistas baltų plytų statinys ir greta jo veikusi parduotuvė. Dabar milžiniškoje statybų aikštelėje verda darbas. ...
-
Ant Dangės upės kranto – benamių „sanatorija“
Prie Dangės upės klaipėdiečiai aptiko nelegaliai suręstą namelį. Jie įtaria, kad buveinę sumeistravo benamiai. Artėjant sutemoms čia susirenka lėbautojų būrys, kuris neduoda ramybės kitapus upės gyvenantiems žmonėms. ...
-
A. Vaitkus: noras prijungti Vaikų ligoninę prie darinio, turinčio milžinišką nuostolį – nesuvokiamas10
Didelių finansinių problemų turinčioje naujojoje Klaipėdos universiteto ligoninėje situaciją būtų galima pataisyti prie jos prijungus pelningai dirbančią Vaikų ligoninę ir pardavus miesto centre esančius jos pastatus. Tokia idėja pasigirdo po Se...
-
Klaipėdoje įsigaliojo nauja tvarka: po išvykų teks teikti ataskaitas3
Įsigaliojus naujai Klaipėdos savivaldybės ir jai pavaldžių įstaigų darbuotojų komandiruočių į užsienį tvarkai, visi grįžusieji po darbo kelionių Komandiruočių į užsienį tikslingumui nustatyti komisijai privalės pateikti ataskaitas ne tik ...
-
Netektis KU bendruomenėje: mirė L. Z. Ruseckienė1
Eidama 90-uosius metus, mirė viena ryškiausių Lietuvos literatūros pedagogikos tyrėjų, ilgametė Klaipėdos universiteto dėstytoja, profesorė Liuda Zinaida Ruseckienė. ...
-
A. Vaitkus: Klaipėdos vaikų ligoninės prijungimas prie KU ligoninės – nesvarstytinas5
Seimo Sveikatos reikalų komitetui protokoliniu sprendimu pasiūlius Klaipėdos vaikų ligoninę prijungti prie Klaipėdos universiteto ligoninės, uostamiesčio meras Arvydas Vaitkus tvirtina, kad toks klausimas nesvarstytinas. ...
-
Kaimynų džiaugsmui – fejerverkas ankstų rytą8
Savaitgalį dešimtys šeimų liko be miego. Nežinia ką šventę kaimynai savo kieme nusprendė į dangų driokstelėti fejerverkų salvę. Tačiau šitokia linksmybių kulminacija šeštadienį pusę šešių ...
-
Švęsti Velykų – į Palangą: džiaugiasi, kad kainos dar – ne vasarinės8
Kai kurie į Palangą atvyksta trumpam – pavasario saulės išvilioti. Kiti kurorte ilsisi ir ten žada net margučius ridenti. Palangiškiai neabejoja, kad per Velykas kurortas ūš, teigia, kad taip būna kasmet, ypač po pandemijos. ...