Naikinama sena tvarka
Klaipėdos uoste naikinama nuo 2000 metų specialiomis taisyklėmis buvusi įteisinta laivų švartavimo tvarka. Nauja tvarka įsigalios nuo 2017 metų lapkričio 17 dienos.
Iki šiol visos laivų švartavimo operacijos iki smulkmenų yra apibrėžtos laivų švartavimo Klaipėdos uoste taisyklėmis. Netgi buvo nurodyta kur ir kaip turi stovėti švartuotojai, kokias signalines priemones naudoti.
Buvo apibrėžta ir tai kiek prie kokio dydžio laivo turi būti švartuotojų. Pavyzdžiui, švartuojant ilgesnį nei 200 metrų laivą prie jo turi būti ne mažiau kaip 8 švartuotojai – po keturis laivo priekyje ir laivagalyje.
„Niekas geriau nei uosto bendrovė nežino švartavimo subtilybių prie konkrečių krantinių“, – kalbėjo Lietuvos jūrų krovos kompanijų asociacijos vadovas Vaidotas Šileika.
Dabar priimtas susisiekimo ministro sprendimas tas taisykles naikinti. Vietoje jų įsigalios laivų švartuotojų mokymo, teorinių ir praktinių žinių tikrinimo bei atestavimo reikalavimų tvarką.
Švartuotojų atestavimo tvarka bus įgyvendinta per Lietuvos saugios laivybos administracijos patvirtintas mokymo bendroves.
Manoma, kad mokymai ir kas penkis metus vykdoma atestavimo tvarka padės profesionaliau uoste atlikti laivų švartavimo paslaugas.
Pokyčių prašė uostininkai
„Pirminis bazinis mokymas švartuotojams reikalingas licencijuotose įstaigose. Tai tas pats, kaip vairuotojui išlaikyti teises. Tačiau nereikėtų sureikšminti švartuotojų nuolat vykdant jų žinių patikrinimą. Toks dėmesys švartuotojams yra perteklinis“, – pastebėjo „Klaipėdos Smeltės“ generalinis direktorius Rimantas Juška prieš teikiant pasiūlymą Susisiekimo ministerijai keisti tvarką.
Vykstant švartuotojų mokymams jiems bus suteiktos platesnės žinios ne tik apie laivų švartavimo niuansus, bet ir apie Klaipėdos uosto laivybos ir naudojimo taisykles, vilkikų veiklą uoste, laivo įgulos, locmanų ir švartuotojų teises ir pareigas.
Švartuotojai privalės įsigilinti į švartavimo įrenginių konstrukciją laive ir krantinėje, švartavimo bei metamo lynų konstrukcijas, švartavimui naudojamus jūrinius mazgus ir jų pritaikymą. Taip pat jūrinėje praktikoje naudojamus signalus-komandas, standartines frazes ir bendravimą, įskaitant rankomis rodomus ženklus, garsinius signalus ir radijo ryšio priemones, gaisrinę saugą švartuojant laivus, elgesį susidarius avarinei situacijai, įvykus nelaimingam atsitikimui, sugedus švartavimo mechanizmams ar susiklosčius kitoms nenumatytoms aplinkybėms.
Ne mažiau svarbu suvokti ir tai, kaip tinkamai atlikti švartavimo operacijas keičiantis oro ir vandens lygio uoste sąlygoms. Švartuotojai taip pat turės įgyti praktinių gebėjimų valdyti švartavimo mechanizmus, rišti jūrinius mazgus, saugiai atlikti visas laivų švartavimo operacijas, naudotis asmeninėmis apsaugos ir gelbėjimosi, gaisro gesinimo priemones.
Incidentų beveik nėra
Iki 2017 metų lapkričio dar galiosiančiose Laivų švartavimo Klaipėdos uoste taisyklėse itin detaliai yra apibūdinta darbų sauga švartuojant laivus prie krantinių.
Netgi nurodytas toks punktas, kad švartuotojui „draudžiama nešvarias rankas valyti skiedikliais, acetonu, naftos produktais ir kitomis ne prausimuisi skirtomis medžiagomis“.
Laivų švartuotojo darbas nėra jau toks paprastas. Švartuotojas gali nukristi nuo krantinės į vandenį, gauti per galvą, kai iš laivo paduodamas metamasis lynas. Jį gali sužaloti elektros gervė arba lynas vyniojant lyną.
„Jei švartavimo lynai geri pavojaus lyg ir nėra. Bet kartais lynai būna blogos kokybės, nusidėvėję, gali trūkti ir staiga atsilaisvinę nuo įtempimo perpjauti žmogų. Švartavimo darbas vykdomas pavojingoje zonoje, todėl jo saugumas yra ypač svarbus“, - dėstė uosto kapitonas Adomas Alekna.
Todėl taisyklėse buvo nustatytos aiškios nuostatos, kaip saugiau atlikti laivų švartavimą.
Klaipėdos uosto švartuotojai iki šiol elgdavosi pakankamai profesionaliai.
Tačiau realiai laivų švartavimas laikomas viena iš mažiau pavojingų specialybių uoste. Klaipėdos konteinerių terminalo darbų saugos specialistas Kazimieras Norvaišas teigė, kad per dvidešimt vienerius metus jų bendrovėje tik vienas darbuotojas timptelėjęs švartavimo lyną išsilaužė pirštą. Kokių nors skaudžių švartavimo pasekmių nebuvo ir kitose uosto bendrovėse.
Naujausi komentarai