Po žūties – ašarų pakalnė

Nors po iš mokyklos pavėžėto vaiko žūties praėjo jau keleri metai, teismai vis dar aiškinasi, kas kaltas dėl tragedijos: mažametį partrenkusio automobilio vairuotoja ar geltonąjį autobusiuką vairavęs vyras? Ši istorija primena: visiems eismo dalyviams tenka didelė atsakomybė už kiekvieną kasdien į mokyklą ir iš jos vežamą mokinį.

Išbėgo į gatvę ir žuvo

Greičiausiai reaguojama ir kardinaliausi pokyčiai paprastai vyksta po skaudžių nelaimių. Viena tokių vis dar aptarinėjama ir vertinama Lietuvos teismų.

Nors sprendimas žuvusio vaiko neprikels ir nenumaldys mažamečio tėvų skausmo, formuojama teismų praktika galbūt pavyktų užtikrinti tūkstančių kitų vaikų saugumą, keliaujant iš mokyklos namo geltonaisiais autobusiukais.

Prieš ketverius metus, gegužės 4-osios vidurdienį, mokyklinis autobusiukas sustojo Šilalės rajone, ties Negėrų kaimu.

Šioje vietoje iš autobuso išlipo vaikas. Skubėjęs namo pradinukas aplenkė avariniais žibintais mirksėjusį autobusiuką ir išbėgo į gatvę.

Tuo metu keliu važiavo moters vairuojamas lengvasis automobilis. Vairuotoja nespėjo sustabdyti mašinos, ir partrenktas vaikas mirė.

Nelaimė sukrėtė visus.

Nuteisė moterį

Po to prasidėjo kaltųjų paieškos. Nors nuo mokinuko žūties praėjo daugiau nei ketveri metai, šios paieškos vis dar tęsiasi, teismai vis dar narplioja ir ieško kaltųjų.

Pirmuoju teismo nuosprendžiu nuteista vaiką partrenkusi ir mirtinai traumavusi lengvojo automobilio vairuotoja.

Jai skirtos trejų metų laisvės atėmimo bausmės vykdymas atidėtas metams ir šešiems mėnesiams. Vieneriems metams iš moters atimtas vairuotojo pažymėjimas.

Nuspręsta, kad moteris turi atlyginti žuvusio vaiko tėvų patirtą neturtinę žalą, kurios piniginė išraiška – po 9,5 tūkst. eurų kiekvienam.

Sprendimas buvo apskųstas.

Teismas įsigilino į skundo argumentus ir bylą grąžino prokurorams, kuriems nurodyta įvertinti mokyklinio autobuso vairuotojo veiksmus.

Esą būtent vaikus vežusio vairuotojo veiksmų vertinimas gali turėti įtakos bylos baigčiai.

Klaipėdos apygardos prokuratūros, Tauragės rajono apylinkės prokurorai prieštaravo tokiam veiksmui ir paprašė teismą iš naujo nagrinėti bylą.

Turėjo pervesti per gatvę

Prokurorai įsitikinę, kad vairuotoja, kurios mašina tiesiogiai traumavo vaiką, turi būti teisiama, o autobuso vairuotojo veiksmai buvo įvertinti ikiteisminio tyrimo metu, tada atsisakyta jį bausti, nes jis neįvykdė nusikaltimo.

Prokurorai tikino teismą, kad vairuotojas viso labo pažeidė Kelių eismo taisykles, kuriose kalbama apie mokyklinio autobuso vairuotojo prievoles.

Vairuotojas privalėjo išlipusį iš autobuso vaiką pervesti per gatvę.

Prokurorai taip pat tvirtino, kad pažeidęs šias taisykles vairuotojas nelėmė nelaimės, todėl ikiteisminis tyrimas jo atžvilgiu nebuvo pradėtas.

Tiesa, vairuotojas neliko be nuobaudos, jam skirta administracinė nuobauda.

Generalinės prokuratūros Baudžiamojo persekiojimo prokuroras teismui taip pat atsiuntė atsiliepimą ir pažymėjo, kad kartą nubausto žmogaus antrą kartą už tą patį bausti neleidžia ne tik Lietuvos, bet ir Europos Žmogaus Teisių Teismas.

Jis tikino, kad moters, partrenkusios vaiką, atsakomybės vertinimui mokyklinio autobusiuko vairuotojo veiksmų tyrimas neturės įtakos.

Galiausiai moteris buvo pripažinta kalta dėl mirtimi pasibaigusios avarijos, nuosprendis įvykdytas.

Nuteisė ir vairuotoją

Šių metų pavasarį Šilutės teismas nuteisė ir mokyklinio autobuso vairuotoją.

Turėdamas pareigą palydėti į kitą kelio pusę jaunesnius kaip 10 metų vaikus, vairuotojas sustojo kitoje gatvės pusėje, nei buvo vaiko namai, ir leido vaikui pačiam bėgti per kelią.

Vyras teisme nepripažino kaltės. Jis paaiškino daug metų vežiojantis mokinius, žinantis prievolę pervesti jaunesnius vaikus, tačiau mokyklos vadovybė jam nedavė mokinių sąrašo, kuriame būtų nurodytas jų amžius.

Vyriškis tikino nežinojęs, kokio amžiaus buvo vaikas, kuris vėliau žuvo.

Vairuotojas bandė tikinti, kad nelaimės dieną berniuką perspėjo būti atsargų, bet vaikas jo nepaklausė.

Vairuotojui skirta vienerių metų laisvės atėmimo bausmė, ją atidedant. Žuvusio vaiko tėvui ir mamai jis, anot nuosprendžio, turėtų sumokėti po 8 tūkst. eurų.

Vyras įsitikinęs, kad buvo nuteistas nekaltai ir apskundė šį nuosprendį. Tad paskutinis taškas šioje istorijoje dar nepadėtas.

Žmonės kaltina abu

Paprasti žmonės svarsto paprasčiau – be išvedžiojimų, ir vadovaujasi gyvenimiška logika.

Jeigu vairuotojas būtų pasielgęs taip, kaip jam privalu, nelaimė nebūtų atsitikusi, tiek autobuso, tiek lengvojo automobilio vairuotojos elgesys privedė prie nelaimės.

Vaikus į mokyklą ir namo vežiojantis vairuotojas privalėjo pervesti vaiką per gatvę, jis turėjo vilkėti ryškią, šviesą atspindinčią liemenę.

Jeigu jis taip būtų pasielgęs, tikėtina, kad pro šalį važiuojančio automobilio vairuotoja būtų pamačiusi suaugusįjį su vedamu vaiku. Vyras būtų palaukęs, kol automobilis pravažiuos ir kelias bus tuščias.

Kita vertus, pamačiusi mokyklinį, ryškiai geltoną, autobusiuką lengvojo automobilio vairuotoja privalėjo sulėtinti greitį ar net sustabdyti automobilį. Tai numatoma Kelių eismo taisyklėse (KET).

Taip neatsitiko, moteris važiavo, kaip važiavusi, nesitikėdama, kad iš už autobuso galo išbėgs vaikas.

Taisyklės reikalauja lydėti

Šią rugsėjo 2-ąją savo dukrelę atvedęs į pirmąją klasę Klaipėdos apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos tarnybos viršininkas Mindaugas Džermeika vakar priminė visų vairuotojų atsakomybę saugant mokinių sveikatą ir gyvybes.

KET taisyklės labai kategoriškai ir nedviprasmiškai reikalauja, pamačius kelyje mokyklinį autobusą, pristabdyti ar net sustoti.

Mokyklinių autobusų vairuotojams keliami ypatingi reikalavimai, kur kas griežtesni nei vairuojantiesiems privačias transporto priemones.

Jis privalo užtikrinti saugų vaikų įlipimą ir išlipimą iš transporto priemonės. Jei yra galimybė, mokinius jie privalo išlaipinti ir įlaipinti stotelėse.

Labai svarbu žinoti visiems tėvams, kad mokyklinių autobusų vairuotojai ar tokiais autobusais važinėjantys lydintys asmenys jaunesnius nei 10 metų vaikus privalo palydėti į kitą kelio pusę, o būdami kelyje jie turi vilkėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais.

Tokiems vairuotojams draudžiama vežti daugiau keleivių, nei įrengta sėdimųjų vietų, vežti keleivius taip, kad jie trukdytų vairuoti ir ribotų vairuotojui matomumą.

Taisyklės nurodo, kad mokiniai tokiame autobuse negali stovėti. Kategoriškai draudžiama laipinti keleivius iš važiuojamosios kelio pusės.

Įsakymai – švelnesni

Švietimo ir mokslo ministro įsakyme dėl mokinių pavėžėjimo mokyklų autobusais reikalavimo pervesti pradinukus per gatvę nėra.

Šiame dokumente nurodoma, jog vairuotojas privalo privažiuoti ir paimti bei išleisti mokinius taip, kad vaikams nereikėtų pereiti gatvės.

Panašiai rašoma ir Susisiekimo ministerijos analogiško dokumento projekte. Jame nurodoma, kad vairuotojas privalo stebėti vežamus, įlipančius, išlipančius vaikus, priminti jiems, kad į kitą gatvės pusę galima eiti tik nuvažiavus autobusui, eiti per gatvę tik per perėją, jei jos nėra, stačiu kampu, sulaukus, kai nebus mašinų.

Kad ir ką įsako ministrai, viršiausios yra Kelių eismo taisyklės, tad pervesti vaikus per gatvę vairuotojams privalu.

Klaipėdos savivaldybės Švietimo skyriaus vyriausioji specialistė Liudmila Adiklė patikino, kad pastaruoju metu bėdų dėl uostamiesčio mokyklinių autobusų vairuotojų drausmės nebūta.

Padės ir kontroliuos

Pastaruoju metu mokyklinių autobusų nebeturi S.Dacho ir Vitės progimnazijos. Jų transportas sugedo, kol kas kitų šioms mokymo įstaigoms neskirta.

„Savivaldybės administracijos nuostata yra tokia, kad šios mokyklos skirtos pirmiausia miesto vaikams. Rajono vaikai į jas priimami tik, jeigu yra laisvų vietų. Turime pavėžėjimo kompensavimo programą. Visuomeninio transporto bilietukai kompensuojami. Pavėžėjimo autobusiukais programa labiau skirta rajonų mokyklų mokiniams. Mes Klaipėdoje stengiamės atvežti į mokyklas toliau gyvenančius rusakalbius mokinius bei sveikatos problemų turinčius vaikus“, – teigė L.Adiklė.

Klaipėdos kelių policininkai visą šią savaitę nuo 7.30 iki 8.30 val. pasitiks pirmokus prie 14 uostamiesčio mokyklų.

Pareigūnai ketina ypatingą dėmesį skirti mokyklinių autobusų vairuotojams, juos kontroliuos ir tikrins.

Vėliau ketinama tobulinti specifinius jų vairavimo įgūdžius, tikimasi, kad tai padaryti policininkams padės Klaipėdos kolegijos inžinerijos fakulteto dėstytojai.

„Orientuojamės į pirmaklasius, nes jiems sunkiausia nueiti į mokyklą ir grįžti. Vyks daug kitų policinių renginių ir reidų, kurių metu tikrinsime vairuotojus, tai gali būti ir mokytojai, ir moksleiviai, o ypač jų tėvai. Bendrausime ir su elektriniais paspirtukais važinėjančiais mokiniais“, – atviravo M.Džermeika.

Klaipėdoje šiemet mokyklinius autobusus turi

M.Gorkio progimnazija,

Litorinos mokykla,

M.Mažvydo progimnazija,

Baltijos gimnazija,

"Medeinės" mokykla.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Hana

Hana portretas
Tik vairuotoją kalta ,nes mirksejo geltoni žibintai ir ji turėjo iškart pristabdyti ,o nekelti ,kaip nuo Bubių nutrūkus ,tik ji kalta

butu

butu portretas
vedes būtų abu nudaužus

aš portretas
Raudondvaryje ši problema išspręsta, pradinukai važinėja Kautros priemiestiniais autobusais, o 9-12 klasių moksleiviai geltonuoju :D
VISI KOMENTARAI 6

Galerijos

Daugiau straipsnių