Rublio kurso kritimas Rusijoje, aštrėjantys santykiai, "riebūs" pasisakymai ir noras nubausti išsišokėles Baltijos šalis gali atsiliepti jų uostų veiklai.
Rusiškų krovinių mažėja
Sprendžiant iš žiniasklaidos publikacijų, Rusija bandys nutraukti krovinių eksportą ir importą per Baltijos šalis, pirmiausiai – Lietuvą. Rusija sieks įrodyti, kad mūsų aštrialiežuviai politikai klampina šalį į ekonominių sunkumų raistą.
Kol kas nėra tikslių duomenų, kiek ES ekonominės sankcijos ir Rusijos embargas sumažino krovinių kiekius Klaipėdos uoste. Sprendžiant iš bendrų krovos rezultatų ir rekordinį spalio mėnesį, krovinių kiekiai ne tik nesumažėjo, bet ir gerokai augo.
Tačiau tiesiogiai su Rusija susijusių krovinių – jūrų keltais gabenamų ir šaldytų produktų krovos segmentuose fiksuojamas kritimas.
Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos rinkodaros ir bendrųjų reikalų direktorius Artūras Drungilas pateikė duomenų, kad šiais metais, palyginti su 2013-aisiais, tiesiogiai į Rusiją keliaujančių krovinių kiekis mažėjo. 2013 metais Rusijos tranzito dalis Klaipėdos uoste buvo 7,9 proc. nuo bendros krovos, o šiemet ji siekia apie 6,5 proc.
Neabejojama, kad krovininio transporto laikymai prie Rusijos sienos dar mažins tą procentą, nes dalis sunkvežimių, su kroviniais stringančių Rusijos pasienyje, keliauja ir per Klaipėdos uostą.
Kokia blokada žalinga?
Rusijoje jau pasigirdo raginimų ne tik nutraukti diplomatinius santykius su Lietuva, bet ir visiškai užkirsti Rusijos krovinių gabenimą per mūsų šalį.
Jei Rusija visiškai blokuotų krovinių gabenimą per Klaipėdos uostą, šis, ekspertų vertinimu, per metus netektų apie 40 mln. litų pajamų. Iš jų – apie 10 mln. litų Uosto direkcija, o likusios sumos – uosto kompanijos. Į šią sumą neįskaitytos pajamos, kurių netektų „Lietuvos geležinkeliai“ ir kurių jau dabar netenka vežėjai vilkikais.
Milijonų netektys šalies ekonomikai būtų svarbios. Tačiau bet kuriuo atveju jos nėra lemiamos. Netgi visiška Rusijos blokada Klaipėdos uostui didesnės žalos negalėtų atnešti. Bus ar nebus visiška blokada, šiemet Klaipėdos uostas vis tiek planuoja krauti per 36 mln. tonų krovinių. Nuo jų direkcijos pajamos sieks apie 150 mln. litų. Uosto kompanijų apyvarta dėl tokio krovinių kiekio yra 3–4 kartus didesnė.
Žymiai didesnės netektys Klaipėdos uosto lauktų, jei Rusija įtikintų Baltarusijos kompanijas nutraukti krovos sutartis su Klaipėdos uostu. Tokia tikimybė, bent teorinė, tikrai egzistuoja, nes Baltarusija su Rusija yra toje pačioje muitų sąjungoje. Iš esmės jos turi vieną ir tą pačią sieną, prie kurios ir stringa sunkvežimiai su kroviniais iš Lietuvos.
Taip pat gali iškilti pavojus ir Lietuvos perspektyvai. Įvairūs politikai, uostų vadovai yra ne kartą lankęsi Kazachstane, Kinijoje ir konstatavę, kad galėtų daugėti krovinių iš tų šalių, kurie būtų gabenami į Skandinavijos regionus ir Didžiąją Britaniją. Tiek iš Kinijos, tiek iš Kazachstano tiesiausias kelias į Klaipėdos uostą –per Rusiją. Jei Rusija imtųsi Klaipėdos uosto blokados, gali būti blokuojami ir tos pačios muitų zonos trečiųjų šalių kroviniai.
Kaimynai – pragmatiškesni
Jei Klaipėdos uostas lyg ir nebijo tiesioginės Rusijos krovinių blokados, tai Latvijos ir Estijos uostams ji būtų pražūtinga. Neatsitiktinai tos šalys Rusijos atžvilgiu užima gerokai minkštesnę ir lankstesnę arba pragmatiškesnę poziciją nei Lietuva.
Kai kurie Latvijos transporto ekspertai netgi teigia, kad Lietuva dėl pernelyg drąsių pasisakymų gali nukentėti labiau nei ji tikisi tuo atveju, jei visiškai prarastų rusiškus krovinius.
Būti pragmatiškesnius estus ir latvius verčia didesnė priklausomybė nuo Rusijos. Talino uoste apie 60, o Rygos – apie 70, o Venstpilio – iki 80 proc. krovinių sudaro Rusijos tranzitas, iš esmės – naftos produktai ir anglys.
Nors Latvijos ir Estijos politikai elgiasi pragmatiškiau nei Lietuvos, visišką Rusijos krovinių blokadą Rusija linkusi taikyti ne tik Lietuvai, bet ir Latvijai bei Estijai.
Tačiau gali atsitikti ir taip, kad Rusija, kaip artimesnę Ukrainos sąjungininkę, labiau norės nubausti Lietuvą. Ir blokuos ji tik mūsų šalies uostą, nes tai padaryti lengviau. Toks scenarijus galbūt jau ir vyksta - Lietuvos sunkvežimiai prie sienos jau blokuojami.
Naujausi komentarai