"Išėjau fotografuoti švintant ir tik grįžusi sužinojau apie tragiškus nakties įvykius. O Užpalių miestelis toks nedidelis" – pokalbį pradėjo Miglė Narbutaitė.
Vieną keisčiausių fotografuojant savo patirtų įvykių mergina pavadino "120 mm rūko". "Liepos 13-ąją, penktadienį, norėjau nufotografuoti rūke skendintį Užpalių miestelį. Grįžusi namo sužinojau, kad tą naktį ten buvo įvykdyta dviejų asmenų žmogžudystė ir susidūrė trys automobiliai. Išryškinau 120 mm negatyvą, kuriame fiksavau dvylika Užpalių peizažų. Negatyve – nė vieno vaizdo. Tuščias", – mistinius reiškinius prisiminė fotografė.
Kai 2007 m. mergina per praktikos peržiūras Vilniaus dailės akademijoje turėjo parodyti darbus, ji ant fotojuostos parašė, kas įvyko, ir atspaudė didesnę nei metro ilgio fotografiją, kuri virto peizažo interpretacija.
Rūpi globalinės ir socialinės problemos
M.Narbutaitė (g. 1985 m.) laikoma jaunosios kartos menininke, turinčią savitą fotografinį matymą. Pačiai fotografei sunku pasakyti, koks kitoks ar savitas jos matymas atrodo žiūrovui. "Kai kuriu, man viskas atrodo natūralu. Daugelis menininkų kuria viena tematika ar problematika, o mano kūryba skirtinga", – aiškino M.Narbutaitė. Ji pabrėžė, kad skiriasi ne tik atlikimo technologija, nors naudoja tik įvairių formatų juostą, bet ir koncepcija. Fotografė specialiai kuria neryškų atvaizdą ir apeliuoja į tai, kad fotografuojamos vietos čia net nebuvusių sąmonėse ir taip turi gan ryškų vaizdą būtent dėl masinės vaizdų infliacijos.
M.Narbutaitė tikino visada norinti pamatyti daugiau nei mato kiti ir perskaityti daugiau nei parašyta. "Dažnai šauna idėja bėgti fotografuoti staiga nubudus naktį", – šypsodamasi pridūrė mergina.
"Man rūpi globalinės, socialinės problemos, todėl fotografuoju skirtingus objektus. Tiek reportažas, tiek ramus įsijautimas į kraštovaizdį – man labai artima", – neslėpė Miglė.
"Pagrindinė ašis yra kelionės, nes pastaruosius šešerius metus teko daug daryti labai daug. Lietuvoje būdavau vos kelis mėnesius per metus", – pasakojo fotografė.
Fotografo patirties sėmėsi užsienyje
Fotografijos žinių sėmusis Bergeno nacionalinėje menų akademijoje (Norvegija) ir Profesionaliosios fotografijos mokykloje Reikjavike (Islandija), šiemet Miglė baigė fotografijos ir medijų meno bakalauro studijas Vilniaus dailės akademijoje.
"Užsienio ir Lietuvos mokslo įstaigos labai skiriasi, todėl jas sunku lyginti. Pirmoji mano fotografijos mokykla buvo Reikjavike, kur įgijau fotografijos pagrindus ir supratau, kad negaliu nefotografuoti", – kalbėjo mergina. Ši mokykla merginą labiausiai išmokė amato, analoginių technologijų ir įtvirtino jos kaip fotografės poziciją.
Pasak merginos, Vilniaus dailės akademijoje dirbanti dėstytojų komanda parodė, kad fotografija neapsiriboja gražiu vaizdeliu ar tinkama kompozicija. Šis menas yra daug jautresnis ir subtilesnis.
"Norvegijos menų akademija stipri, ypač dėl techninių dalykų, nes jie turi daug didesnes galimybės nei Lietuva, tačiau ten trūksta studentų ir dėstytojų ryšio", – skirtumus vardijo Miglė. Mergina atviravo, kad Dailės akademijoje visada jautėsi kaip namie, dėstytojai buvo šiltai besišypsantys kolegos. "Kad ir kaip būtų, kiekviena šalis davė labai daug ir išmokė skirtingų dalykų", – tikino jaunoji fotografė.
Sėkmingiausią parodą surengė Norvegijoje
Nuo 2005 m. ji yra surengusi nemažai personalinių ir grupinių parodų Lietuvoje bei užsienyje. Bene labiausiai mergina džiaugiasi savo asmenine paroda Bergene, Norvegijoje. Kaip teigė Miglė, vieną dieną ji netikėtai sulaukė skambučio iš galerijos savininkės, kuri pasiūlė surengti parodą jos galerijoje "Kunst I Badet" ("Meno Vonia" – norv.). "Paroda susilaukė didelės sėkmės, pasirodė straipsnis dienraštyje, buvo parduoti keli darbai", – su džiugesiu prisiminė fotografė.
Fotografijų autorei ne mažiau svarbios šiuo metu eksponuojamos trys fotografijos parodoje "Emirates Photography Competition 2010" Abu Dabyje, Jungtiniuose Arabų Emyratuose.
"Neryškių atvirlaiškių seriją padariau Amerikoje. Tai buvo mano kaip keliautojos požiūris", – aiškino Miglė. Amerika merginai yra šalis, kurioje gausu sukurtų stereotipų. "Visi žino apie Las Vegasą, Holivudą ar lempučių gausoje skendintį meilės miestą San Franciską. Susikuriant vaizdinius ryškumas nebereikalingas, užtenka pamatyti dėmę, ir vaizduotė jau išduoda objektą", – sakė fotografė. Kaip teigė pati mergina, taip gimsta ciklų idėjos: kiekviena šalis, gyvenimo etapas ar įvykis ką nors pasiūlo.
Rugpjūčio 18 d. Vilniaus fotografijos galerijoje buvo atidaryta M.Narbutaitės fotografijos paroda "Ryškumo akcentai".
Šioje parodoje eksponuojamos penkios 2007–2010 m. sukurtos M.Narbutaitės fotografijų serijos: "Bremenas", "Svajonių Amerika", "Prancūzija", "Autoportretai" ir "Kultūros ratas". Visas šias serijas sieja kelionių motyvas, tačiau tai nėra tipiška turistinė fotografija. Kelionėse kinta autorės statusas – vienur ji turistė, kitur laikina gyventoja, dar kitur – vietinė. Skirtingos būsenos, skirtingos situacijos lemia ir skirtingus fotografavimo ir darbų eksponavimo sprendimus. Paroda veiks iki rugsėjo 3-iosios.
Naujausi komentarai