Pasaulinio garso britų kompozitoriaus M. Nymano opera – Klaipėdos koncertų salės scenoje

  • Teksto dydis:

Klaipėdos koncertų salės 18-asis koncertinis sezonas jau artėja į pabaigą. Priešpaskutinis jo renginys – tai pasaulinio garso britų kompozitoriaus Michaelo Nymano opera „Vyras, kuris savo žmoną palaikė skrybėle“. Vienintelis spektaklis bus rodomas birželio 9 d. 18.30 val.

Šis bendras Klaipėdos koncertų salės, vizualinių eksperimentų teatro „Kosmos Theatre“, teatro „Utopia“ meninis projektas vaizdžiai pristato minimalistinę M. Nymano operą, pasitelkiant medijų ir lėlių teatro teikiamas galimybes. Premjera įvyko šiuolaikinės muzikos festivalyje „Permainų muzika“ 2021 m. rugsėjo 15 d.

M. Nymanas – populiarios minimalistinės muzikos kūrėjas, parašęs šešias operas ir muziką daugiau nei dvidešimčiai filmų. Kompozitoriaus kūriniai jam yra pelnę daugybę apdovanojimų, jie atliekami žymiausių atlikėjų visame pasaulyje.

Savo primąją operą „Vyras, kuris savo žmoną palaikė skrybėle“ („The Man Who Mistook His Wife for a Hat“) M. Nymanas sukūrė 1986 metais remdamasis garsaus britų neurologo ir neuropsichologo Oliverio Sackso to paties pavadinimo knyga, kuri laikoma neurologijos mokslo klasika. Operą galima pavadinti medicinine-muzikine pagrindinio herojaus-paciento, sergančio vizualine agnozija („mentaliniu aklumu“) ligos tyrimo istorija. Pasak O. Sackso, „tikrasis jos herojus neabejotinai yra muzika – muzikos galia integruoti, organizuoti, sumegzti sujauktą pasaulį ir suteikti jam prasmę. Tai yra tikrų tikriausia neurologinė opera. Pirmoji tokia muzikos istorijoje“.

Operos režisierius, „Kosmos Theatre“ meno vadovas Žilvinas Vingelis teigė: „Šia opera mes kreipiamės į tą žmogiškosios būties dalį, kuri mumyse priima ir suvokia aplink esančią tikrovę: kas mes esame, jei mūsų protas pasaulį ima priimti kitaip, nei jį priima aplinkiniai? Ar tai savaime yra liga? Ką neurologijoje vadiname deficitu, kai kalbame apie žmogų? Ar individuali žmogaus gyvenimo istorija dar medicininio tyrimo dalis?“

Muzikologės Rasos Murauskaitės įspūdis po operos premjeros: „Nors „Vyras, kuris palaikė savo žmoną skrybėle“ tetrunka valandą, trims šios kamerinės operos solistams tenka didelis krūvis – jie visą laiką veikia scenoje. Pačioje operoje užkoduotas ypač glaudus trijų charakterių santykis, kai sunku pajausti platesnę laiko perspektyvą ar suvokti aiškią įvykių seką – esame negailestingai vedami į neurologinį labirintą. O trims jo „vedliams“ – neurologui Daktarui S. (Mindaugas Zimkus), dainininkui ir muzikos profesoriui Daktarui P. (Kšištofas Bondarenko) ir jo žmonai Poniai P. (Gunta Gelgotė) tenka užduotis klausytoją į tą painiavą vesti, patiems nepaklystant.“

Iš tiesų, operos solistai ne tik privalo nepasiklysti painiuose M. Nymano melodijų labirintuose, bet dainuodami ir vaidindami dar turi valdyti savo antrininkes-lėles bei kompiuterių monitorius! Jie tai daro puikiai, ką liudija ir tas faktas, jog M. Zimkus ir K. Bondarenko už savo vaidmenų atlikimą buvo nominuoti 2021 m. „Auksinių scenos kryžių“ apdovanojimams.

Solistė G. Gelgotė, džiaugdamasi kolegų profesionalumo įvertinimu, sako: „tai yra labai įdomi originali istorija, ausį glostanti minimalizmo stiliaus muzika ir aukšto meninio lygio išpildymas. Turbūt man kaip dalyvei įspūdingiausia šiame pastatyme yra dirbti šalia labai talentingų žmonių. Klausytojas atėjęs išgirs ir pamatys, apie ką kalbu. Ž. Vingelio teatro magija yra protinės idėjos ir jautrumo jungtis, kas neabejotinai pasiekia ir paliečia žiūrovą. Argi ne to mes trokštam – sužinoti ir pajausti?“

Cituojant R. Murauskaitę, „ši Nymano opera dar kartą patvirtina tiesą, kurią žino kiekvienas, kiek artimiau susipažinęs su minimalizmu: užtikrintai interpretuoti tuos dešimtis, šimtus ir tūkstančius pasikartojimų nėra taip paprasta, kaip gali atrodyti“.

Klaipėdos kameriniam orkestrui (meno vadovas Mindaugas Bačkus) šiame spektaklyje diriguoja ir nymanišką pulsą laiko tvirta dirigento Martyno Staškaus batuta. Jo nuomone, „operoje girdima daug nuotaikų, spalvų ir atspalvių. Muzikoje juntama energija ir pastovus judėjimas, harmonijos kontrastai, dainingumas ir rečitacija, racionalus tikslumas ir atlikimo laisvė, žaismingumas ir jausmingumas. M. Nymanas sudėtingą operos siužetą perteikia koncentruotai, sukuria vientisą ir prasmingą muzikos dramą“.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių