100 dienų iki rinkimų pagal naują tvarką

Kas priskiriama neatlygintinai reklamai? Kaip įkainoti savanorišką darbą? Pagal Rinkimų kodeksą Vyriausioji rinkimų komisija (VRK) atnaujino dešimtis rinkimų organizavimo tvarkos aprašų.

Lapkričio 25-ąją iki savivaldybių tarybų ir merų rinkimų lieka 100 dienų, artėja į pabaigą ir politinės kampanijos dalyvių registravimas – iki gruodžio 12-osios liko nedaug. Kaip rengiamasi pirmiesiems rinkimams pagal naujai priimtus teisės aktus, „Kauno diena“ aiškinasi su VRK pirmininke Jolanta Petkevičiene.

Komitetų – vienetai

– Kiek partijų ir kiek politinių komitetų buvo registravęsi praeituose savivaldybių ir merų rinkimuose ir kiek jau registravosi dabar?

– Registruoti politinės kampanijos dalyvius pradėjome spalio 7-ąją. Pirmosiomis valandomis dalis partijų nedelsdamos pradėjo teikti politinės kampanijos dalyvius. Jau pirmąją dieną dalyvius užregistravo Laisvės partija (LP), Lietuvos žaliųjų partija (LŽP), Liberalų sąjūdis (LS), Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga (LVŽS), Tėvynės sąjunga-Lietuvos krikščionys demokratai (TS-LKD) ir Lietuvos socialdemokratų partija (LSDP). Politinės kampanijos dalyvių sąrašas nuosekliai auga kasdien.

2019 m. savivaldybių tarybų ir merų rinkimuose visuomeninių rinkimų komitetų buvo registruota 97, politinių partijų – 18, save išsikėlusių kandidatų – 12. Dabar, lapkričio 22 d. duomenimis, esame užregistravę 4 politinius komitetus ir 16 politinių partijų, taip pat jau užregistruoti 4 save išsikėlę kandidatai. Iki politinės kampanijos dalyvių registracijos pabaigos liko tik dvi savaitės. Tad būsimuosius kandidatus kviečiu suskubti.

– VRK jau svarstėte skundą dėl komiteto „Liudvikas Ragauskis ir kiti už konstitucines gyventojų (vilniečių) teises" neregistravimo. Jį bandyta registruoti senąja tvarka, bet, pagal naujus teisės aktus, pirma būtina įsteigti politinį komitetą, be to, jo pavadinime negali būti vardų ir pavardžių. Ar ir daugiau komitetų yra kreipęsi su oficialiais skundais ar žodiniais paklausimais dėl naujos jų registravimo tvarkos?

– Spalio pabaigoje, vadovaudamasi Rinkimų kodeksu ir Politinių organizacijų įstatymu, VRK priėmė sprendimą atsisakyti įregistruoti rinkimų komitetą „Liudvikas Ragauskis ir kiti už konstitucines gyventojų (vilniečių) teises“. Daugiau panašaus pobūdžio skundų nesame sulaukę.

– Kokių dar sulaukiate klausimų dėl Rinkimų kodekse ir kitų įstatymų naujai priimtose nuostatose įteisintų naujovių savivaldos ir merų rinkimuose?

– Kol vyksta politinės kampanijos dalyvių registracija, dažniausiai sulaukiame klausimų dėl dalyvavimo rinkimuose procedūrų: politinės kampanijos finansavimo, pareiškinių dokumentų pildymo, politinės reklamos viešinimo ir kitų su dokumentų pateikimu VRK susijusių užklausų.

Praėjusią savaitę organizavome nuotolinius mokymus būsimiems savivaldybių tarybų ir merų rinkimų politinės kampanijos dalyviams. Sulaukėme rekordinio jų skaičiaus: mokymus stebėjo daugiau kaip 500 dalyvių, dar keli šimtai jungėsi peržiūrėti įrašo kitu jiems patogiu metu. Tai rodo, kad būsimi kandidatai domisi rinkimų procesais, klausia patarimų, kaip išvengti klaidų dėl nežinojimo ar neapdairumo, aktyviai ruošiasi artėjantiems rinkimams.

Neatlygintina reklama

– VRK patvirtino politinės reklamos per savivaldybių tarybų ir merų rinkimus stebėsenos tvarką. Ar aiški riba, kas priskirtina neatlygintinai reklamai? Ar nepalikta landos piktnaudžiauti, ypač socialiniuose tinkluose? Pavyzdžiui, jei kandidatas į merus, partija, komitetas ar bet kas kitas savo paskyroje socialiniuose tinkluose įdeda reklaminį filmuką, bet negauna už tai užmokesčio, ar tai irgi neatlygintina reklama? Ar ją reikia žymėti?

Nauja: VRK nariai (nuotraukoje – VRK pirmininkė J. Petkevičienė ir jos pavaduotojai Andrius Puksas ir Maksimas Reznikovas) nemažai diskutavo dėl naujovės – kas turėtų būti laikoma savanoriškais darbais ir kaip jie turėtų būti apskaitomi. VRK nuotr.

– Viena iš Rinkimų kodekso naujovių yra nuostata, kad politinė reklama gali būti ne tik teigiama, bet ir neigiama informacija apie politinės kampanijos dalyvį ar politinę organizaciją. Kitaip tariant, politinė reklama gali būti ne tik teigiamai nušviečianti politinės kampanijos dalyvį, bet ir siekianti sukelti neigiamą poveikį jo atžvilgiu.

Riba tarp atlygintinos ir neatlygintinos reklamos labai aiški: atlygintina politine reklama laikoma ne tik už atlygį skleidžiama politinė reklama, bet ir tokia reklama, kuriai pagaminti buvo patirta išlaidų, ypač jei jai sukurti ar pagaminti pasitelkiami įprastai tokias paslaugas atlygintinai teikiantys asmenys. Pavyzdžiui, jei reklaminis filmukas sukurtas profesionalo, kuris įprastai tokias paslaugas teikia už pinigus, o ne nufilmuotas paties kandidato, tokia politinė reklama būtų laikoma atlygintina politine reklama. Ją privaloma žymėti pagal nustatytus reikalavimus.

Tačiau tokia reklama, kuri nebuvo sukurta profesionalų ir skleidžiama neatlygintinai, pavyzdžiui, kandidato ar politinės organizacijos interneto svetainėje ar socialinio tinklo paskyroje, bus laikoma neatlygintina reklama. Tokiu atveju atlygintina reklama bus laikomas lankstinukas, kurį sumaketavo ir atspausdino pats politinės kampanijos dalyvis, nes jis patyrė išlaidų spausdindamas tą lankstinuką. Tačiau, jei jis pats socialinio tinklo paskyroje paskelbė politinės reklamos įrašą ir išlaidų nepatyrė, tokiu atveju jo publikuojama informacija bus laikoma neatlygintina politine reklama ir jos žymėti neprivaloma.

Dar vienas svarbus aspektas, – politinė reklama turi būti atskiriama nuo kitos informacijos, skelbiamos kaip atskiras informacijos vienetas. Ji negali būti publikacijos, laidos ar reportažo dalis. Pavyzdžiui, jei skelbiamas straipsnis, kuris yra iliustruotas vaizdo įrašu, tokiu atveju turėtų būti pažymėtas ir straipsnis, ir įrašas. Jei skelbiama reklamjuostė (angl. banner), reklamos žymėjimas turi būti matomas per visą reklamjuostę.

Taip pat numatyta, kad spausdintos politinės reklamos ir publikuojamų politinių reklaminių skydelių žymėjimas turi būti juodos šrifto spalvos, baltame fone, juodame rėmelyje.

– Ar galiu ant asmeninio automobilio ar savo namų lango užsidėti kurios nors partijos, komiteto ar politiko reklaminį plakatą?

– Nauja taisyklė, reguliuojanti išorinės politinės reklamos skelbimą, nurodo, kad draudžiama įrengti išorinę politinę reklamą neturint žemės, statinių ar kitų objektų, ant kurių ar kuriuose ji įrengiama, savininko rašytinio sutikimo. Tad jeigu jūs kaip fizinis asmuo turite sklypą, tvorą, pastatą ar automobilį ir sutinkate, kad jūsų disponuojamo turto objekte ar ant jo neatlygintinai būtų skelbiama politinė reklama, turite patvirtinti savo leidimą raštiškai.

Svarbu paminėti, kad ši taisyklė galioja tik fiziniams asmenims. Juridiniai asmenys savo turto suteikti politinei reklamai skelbti neatlygintinai neturi teisės. Jeigu savo turtu juridinis asmuo pasinaudoti leidžia, jam už tokias paslaugas turi būti sumokėta.

Kita išorinę politinę reklamą reguliuojanti naujovė numato laikotarpį, per kurį politinė reklama privalo būti pašalinama po rinkimų. Politinės kampanijos dalyviai turi pasirūpinti, kad jų reklama būtų pašalinta nuo išorinės reklamos vietų per vieną mėnesį nuo rinkimų rezultatų paskelbimo.

– Ar VRK jau įregistravo socialinių tinklų paskyrų ir asmenų, kurie yra įgalioti administruoti mokamą reklamą šiose paskyrose ir už ją sumokėti?

– Rinkimų kodekse yra nustatyta prievolė politinės kampanijos dalyviams iki paskelbiant mokamą politinę reklamą deklaruoti visas  socialinių tinklų paskyras, per kurias jie rengiasi skleisti mokamą politinę reklamą ir agitaciją.

Lapkričio 22 d. duomenimis, VRK deklaruotos 123 paskyros įvairiuose socialiniuose tinkluose. Jų sąrašas skelbiamas VRK svetainėje.

Daugiausia mokamą politinę reklamą ir agitaciją politinės kampanijos dalyviai ketina skleisti socialiniuose tinkluose „Facebook“ ir „Instagram“ (apie 20 paskyrų). Keletas politinės kampanijos dalyvių deklaravo paskyras kituose socialiniuose tinkluose, tokiuose kaip „YouTube“, „Twitter“ ir „TikTok“.

Iki lapkričio 22 d. nurodyti 44 asmenys, kurie yra įgalioti sumokėti už politinę reklamą, dažniausiai šie asmenys taip pat yra ir paskyrų administratoriai, kuruojantys ne vieną paskyrą, arba jų valdytojai.

– Kiek maždaug tokių paskyrų gali būti, kaip praktiškai atrodys kontrolė, ar visos jos registruotos ir kt.?

– Iki šiol paskyras socialiniuose tinkluose yra deklaravę 54 savarankiški politinės kampanijos dalyviai, t. y. maždaug trečdalis visų užsiregistravusių. Atsižvelgiant į tai, kad vienas jų dažnu atveju deklaruoja daugiau nei vieną paskyrą, tikėtina, kad deklaruojamų paskyrų skaičius augs.

Deklaruodami paskyras socialiniuose tinkluose, politinės kampanijos dalyviai nurodo ne tik paskyros pavadinimą, jos interneto adresą, bet ir asmenis, kurie yra įgalioti administruoti politinę reklamą ir už ją sumokėti. Taigi paskyrų socialiniuose tinkluose deklaravimas padeda mums sklandžiau vykdyti mokamos politinės reklamos stebėseną, sekti politinės reklamos finansavimo šaltinius ir nustatyti galimai nedeklaruotas išlaidas. Mūsų atliekamos stebėsenos duomenų pagrindu yra nustatoma nemaža dalis politinės reklamos skleidimo pažeidimų, nedeklaruotų išlaidų, politinės reklamos, už kurią sumokėjo tretieji asmenys, ir kt.

Savanoriškų darbų kaina

– Pagal Rinkimų kodeksą savanoriški darbai laikomi nepinigine auka ir turės būti apskaitomi. Kas įeina į savanoriškų darbų sąvoką? Ar tai ir partijos, komiteto narių darbas rinkimų štabe, susitikimuose su rinkėjais, skrajučių dalijimas ir pan.?

– Taip, Rinkimų kodekse įtvirtinta, kad savanoriški darbai laikomi nepinigine auka ir registruojami finansavimo apskaitos žiniaraštyje, nurodant, kas ir kada, kokius ir kokio masto darbus atliko.

Komisijoje nemažai diskutavome, kas turėtų būti laikoma savanoriškais darbais ir kaip jie turėtų būti apskaitomi. Kadangi pagal Rinkimų kodeksą jie laikomi nepinigine auka, tai, VRK nuomone, savanoriškus darbus atlikti gali tik asmenys, turintys teisę aukoti politinės kampanijos dalyviams.

Savanoriški darbai – tai neatlygintinai atlikti darbai ir suteiktos paslaugos, atitinkantys politinės kampanijos išlaidų paskirtį ir susiję su politine kampanija. Pagal Rinkimų kodeksą, politinės kampanijos išlaidomis nelaikomos išlaidos, skirtos politinės organizacijos patalpoms nuomoti ir išlaikyti, personalo veiklai, kai tokios išlaidos yra įprastos šiai politinei organizacijai ne politinės kampanijos laikotarpiu.

Savanoriškais darbais nelaikomi darbai ir suteiktos paslaugos, jeigu asmuo įprastai juos atlieka ir teikia už užmokestį. VRK nuomone, tokiu atveju galima nesunkiai nustatyti atliktų darbų, suteiktų paslaugų vertę pagal paslaugų teikėjo įkainius, todėl tokiems darbams nustatoma piniginė vertė, užpildomas aukų lapas ir žiniaraštyje registruojama, kad tai ne savanoriškas darbas, o nepiniginė auka.

Viena iš Rinkimų kodekso naujovių yra nuostata, kad politinė reklama gali būti ne tik teigiama, bet ir neigiama informacija apie politinės kampanijos dalyvį ar politinę organizaciją.

Savanoriškais darbais taip pat nelaikomi kandidatų, politinių organizacijų narių, kandidatų šeimos narių ir artimų giminaičių atlikti darbai, išskyrus atvejus, kai tie asmenys įprastai juos atlieka už užmokestį. Politinės kampanijos iždininkui, nesvarbu, ar jis yra kandidato šeimos narys, ar politinės organizacijos narys, ši išimtis netaikoma, vadinasi, jei iždininkas dirba neatlygintinai, darbas laikomas savanorišku darbu ir turi būti apskaitomas.

Savanorių darbu gauta parama turi vertę, kuri nustatoma pagal tokios kvalifikacijos specialistų valandinį įkainį. Jei specialistų valandinio įkainio nustatyti negalima, savanorių darbas gali būti įvertintas valandomis, nenurodant vertės pinigine išraiška. Taigi, jei iždininkas neįvertins pinigine verte savo darbo, jo vertė bus nustatoma pagal minimalų atlyginimą ir iždininko nurodytą valandų skaičių.

Savanoriški darbai, kaip ir visos nepiniginės aukos, registruojami kaip gauta parama ir išlaidos ir yra įtraukiami į politinės kampanijos išlaidų limitą.

– Kaip VRK kontroliuos, ar rinkimų procese nenaudojami administraciniai ištekliai? Pavyzdžiui, meras savivaldybės transportu nevyksta į susitikimą su gyventojais. Kaip atskirti, ar jis susitinka su rinkėjais, ar gyventojais?

– Šis klausimas iškyla kone prieš kiekvienus rinkimus. Taip, teisės aktai numato draudimą politikams naudoti administracinius išteklius savo politinei kampanijai vykdyti ir pasitaiko, kad sulaukiame skundų iš piliečių dėl galimai netinkamo politikų elgesio.

Artėjant rinkimams ir intensyvėjant politinei kampanijai, raginame piliečius, turinčius informacijos apie galimą valstybės administracinių išteklių naudojimą vykdant politinę kampaniją, pranešti VRK ir užkirsti tam kelią.

Skaidrumo bus daugiau

– Dėl kokių pažeidimų per praėjusių savivaldos rinkimų kampaniją gavote daugiausia skundų? Paminėkite būdingiausius atvejus.

– Prieš kiekvienus rinkimus suaktyvėjusi politinė komunikacija tampa vis labiau matoma. Politikų kalbas seka tiek jų oponentai, tiek rinkėjai, tad tikrai galime sakyti, kad didžiausia dalis VRK gaunamų skundų yra dėl galimų politinės reklamos skleidimo pažeidimų.

Tačiau galiu pasidžiaugti, kad jau keletą metų gauname vis mažiau skundų dėl rinkėjų papirkimo, o tie pavieniai, kuriuos esame gavę pastaraisiais metais, nepasitvirtino.

Lapkričio 25-oji yra ta diena, kai iki savivaldybių tarybų ir merų rinkimų lieka 100 dienų, politinė komunikacija intensyvės kiekvieną savaitę, tad rengiamės tam ir dirbame, kad būtų aktyviai reaguojama į gautą informaciją apie galimus pažeidimus, kad būtų užkirstas kelias jiems tiek rinkimų agitacijos laikotarpiu, tiek pačių rinkimų metu, o rinkimai vyktų sklandžiai ir skaidriai.

– Ar pagal naują Rinkimų kodeksą daugiau aiškumo, kad tokių pažeidimų nebūtų?

– Be jokios abejonės. Rugsėjį įsigaliojus Rinkimų kodeksui turėjome atnaujinti ne vieną dešimtį rinkimų organizavimo procesus nustatančių tvarkos aprašų ir pritaikyti juos prie kodekso nuostatų. Tai buvo gera proga peržiūrėti, pakoreguoti ir atnaujinti, kitaip tariant, inventorizuoti laukiančius darbus ir pritaikyti juos prie besikeičiančio gyvenimo tempo, daugiau procedūrų perkeliant į elektroninę erdvę ir sudarant galimybę jas atlikti per nuotolį. Pavyzdžiui, viena svarbiausių rinkimų organizavimo procedūrų – kandidatų pareiškinių dokumentų teikimas nuo šiol vyks tik elektroniniu būdu.

Taip pat nebeliko galimybės politinės kampanijos dalyvius remti grynaisiais pinigais, nuo šiol visa parama jiems turėtų būti skiriama banko pavedimais. Tai gerokai palengvins darbą kolegoms, kontroliuojantiems politinių kampanijų finansus, ir neabejotinai padės užkirsti kelią galimai neskaidriai kandidatų į politikus paramai.

Kitas svarbus aspektas – politinės kampanijos metu su ja susijusią politinę reklamą gali užsakyti tik politinės kampanijos dalyviai ar jų vardu veikiantys asmenys. Dėl šio pakeitimo taps lengviau užtikrinti politinės reklamos skleidimo finansavimo kontrolę.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių