Visapusiškas švietimas
N.Fatkulinos teigimu, globalusis švietimas kaip sąvoka yra priskiriamas neformaliojo švietimo sričiai ir apima ne tik bendrojo ar aukštojo mokslo švietimą. Tai visapusiškas švietimas nuo gimimo iki gyvenimo pabaigos.
„Pagrindinis jo tikslas – suformuoti tinkamą vaikų ir suaugusiųjų nuostatą apie mus supantį pasaulį. Prie globaliojo švietimo prisideda ir atliekų rūšiavimas kaip suvokimas: aš rūšiuoju šiukšles, kad išsaugočiau pasaulį. Žinios, susijusios su aplinkosauga, pavyzdžiui, informacija, per kiek metų plastikas suirs, jei jį numesime bet kur, taip pat prisideda prie globaliojo švietimo suvokimo“, – sako ŠMM viceministrė.
Ji pateikia kitą pavyzdį: „Yra šalių, kurios yra paverčiamos ištisais elektronikos šiukšlynais, o ten gyvenančių žmonių vidutinė gyvenimo trukmė yra apie 30 metų. Viena vertus, pasaulis dėl elektroninių prietaisų sumažėja, nes, pavyzdžiui, galime greitai susisiekti vieni su kitais, bet, kita vertus, tai daro įtaką net ir ligoms plisti. Ligos anksčiau buvo lokalinės, šiandien jos labai greitai plinta toliau. Toks švietimas taip pat yra globaliojo švietimo dalis.“
Jau dešimt metų
N.Fatkulina teigia, kad globalusis švietimas Lietuvai labai svarbus, nes „esame ES ir pasaulio dalis, todėl turime suprasti, kas vyksta visame pasaulyje“. Globalusis švietimas apima ir suvokimą, kas
yra vaikystė. „Šiandien aktuali tema – vaikai, gimę kare. Kartais galvojame, kaip mus gali paliesti skurdas Afrikoje. Reikia suprasti, kad tai turi įtakos visam pasauliui ir mums, nes jei bus daug mirčių, paprasčiausiai neišsaugosime pasaulio“, – teigia N.Fatkulina.
Globalusis švietimas Lietuvoje funkcionuoja ne tik aplinkosaugos požiūrio vystymu, bet ir formaliomis bei neformaliomis švietimo veiklomis bendrojo ugdymo srityje. „Net „Erasmus“ programa prisideda kaip tarptautinių studijų dalis“, – priduria N.Fatkulina. Lietuvos nevyriausybinės organizacijos globaliojo švietimo veiklose dalyvauja jau dešimt metų, o ŠMM oficialiai prisijungė 2012 m. „Globaliojo švietimo pasaulyje pradžia galima vadinti XX a. pabaigą, nes tada atsirado daug naujų technologijų, žmonės tapo mobilūs, buvo daugiau galimybių keliauti po įvairius kraštus – tiesiog pasaulis tapo globalus. O globalusis švietimas apima tai, kas aktualu visoms pasaulio šalims, ir čia labai svarbus tarptautiškumo aspektas“, – sako viceministrė.
Procesas užtruko
Europos Komisijos Šiaurės ir Pietų centras 2016 m. spalio 24 d. organizavo seminarą, kuris dvi dienas vyko Estijoje, Taline. Jo metu buvo aptariama programa ir tolesnės globaliojo švietimo gairės. N.Fatkulina teigia, kad į jį buvo pakviesti visų Baltijos šalių atstovai ir užtikrintas nevyriausybinių organizacijų dalyvavimas. „Seminaro metu buvo aptariamos trečiosios globaliojo švietimo Zagrebe konferencijos, kuri vyko 2015 m., rekomendacijos, kaip geriau įgyvendinti globalųjį švietimą. Seminare tarptautiniu mastu buvo sudaryta ir darbo grupė, kaip integruoti globalųjį švietimą tiek į formalųjį, tiek neformalųjį švietimą.“
Lietuvoje nuo 2014 m. vystoma globaliojo švietimo koncepcija, kuri, pasak N.Fatkulinos, šalyje sujungtų visas ministerijas. Viceministrė teigia, kad ŠMM taip pat yra sukurta darbo grupė, skirta šiai koncepcijai parengti. Į valstybinę švietimo strategiją planuota įtraukti globaliojo švietimo nuostatas, tačiau 2015 m. keitėsi dalis Jungtinių Tautų ir UNESCO dokumentų.
„Dėl šios priežasties globaliojo švietimo strategija šiek tiek užstrigo. Atnaujintų dokumentų pritaikymas Lietuvos dokumentams užtrunka. Buvome beveik viską parengę pagal senus dokumentus, bet dabar reikia peržiūrėti naujus. Darbo grupė, kurią sudaro įvairių ministerijų ir nevyriausybinių organizacijų atstovai, mokslininkai ir kiti nariai, pasiklausiusi kitų mokslininkų pranešimų, nusprendė įgyvendinti globaliojo švietimo koncepciją atsižvelgdama į naujausius dokumentus, mokslinius atradimus ir paversti ją darnaus vystymosi dalimi. Mūsų ministerija taip pat dalyvauja Aplinkos ministerijos darbo grupėje, kuri kuria darnaus vystymosi strategiją tam, kad visi dokumentai ir turinys būtų suderinti“, – sako ŠMM viceministrė.
Greitai patvirtins?
„Šiuo metu yra derinami tikslai su Aplinkos ministerijos darbo grupe. Globaliojo švietimo koncepcija šiuo metu taip pat derinama ir su UNESCO globalaus pilietiškumo klausimais – norėtume, kad jie atsirastų šalia Globaliojo švietimo koncepcijos“, – priduria N.Fatkulina.
Viceministrė grįžta prie Talino seminaro ir sako, kad jis numatė gaires, kas yra svarbiausia visam pasauliui ir Baltijos regionui. „Juk tai yra globalusis švietimas, todėl mums svarbu pasitarti su Baltijos šalimis, nes mūsų situacija panaši ir mūsų dokumentai šioje srityje taip pat turėtų atrodyti panašiai. Po seminaro turėtume tvirtinti šį dokumentą Lietuvoje.“
N.Fatkulina sako, kad dar vyksta diskusijos, kur Globaliojo švietimo koncepcija turėtų atsirasti: ar darnaus vystymosi, ar valstybinio švietimo strategijoje. „Tačiau akivaizdu – tai turėtų būti visuose dokumentuose ir atsiskleisti per visus pjūvius“, – tikina ji.
Naujausi komentarai