Iš naujausios Europos Komisijos ataskaitos apie automobilių kainas matyti, kad 2009 m. realiosios kainos Europos Sąjungoje šiek tiek sumažėjo, be to, visoje ES bendrojoje rinkoje jos tapo panašesnės.
Tačiau remonto bei techninės priežiūros paslaugų ir atsarginių dalių kainos toliau didėjo ir gerokai viršijo infliaciją, ir tai pagrindžia, kodėl nuo birželio mėn. 1 d. šiam sektoriui reikia taikyti griežtesnes konkurencijos taisykles. 2009 m. automobilių kainos išliko palyginti stabilios daugiausia dėl valstybės subsidijų, paskolų ir priemonių naujų automobilių pirkimui skatinti, kurias daugelis šalių taikė, kad sušvelnintų ekonomikos nuosmukio poveikį.
„Labai džiaugiuosi, kad konkurencija automobilių prekybos rinkoje tebėra didelė ir tai naudinga Europos vartotojams. Tačiau nerimą kelia tai, kad remonto ir atsarginių dalių kainos ekonomikos nuosmukio sąlygomis toliau didėjo. Tai reiškia, kad sprendimas didinti konkurenciją garantinių paslaugų rinkoje buvo teisingas ir kad jis turėtų paskatinti veiksmingiau teikti paslaugas Europos vartotojų naudai“, – sakė už konkurencijos politiką atsakingas Komisijos pirmininko pavaduotojas Joaquinas Almunia.
ES automobilių kainų indeksas, atitinkantis vartotojų sumokėtas nominaliąsias kainas, įskaitant nuolaidas, PVM ir registracijos mokesčius, padidėjo 1,1 proc., o bendras vartotojų kainų indeksas padidėjo 1,7 proc., taigi realiosios automobilių kainos sumažėjo 0,6 proc.
2009 m. realiosios automobilių kainos vartotojams atitinkama valiuta sumažėjo 24 iš 27 valstybių narių. Nyderlanduose jos išliko stabilios, o Jungtinėje Karalystėje ir Švedijoje atitinkamai padidėjo 7,7 proc. ir 2,7 proc. Tačiau reikėtų pažymėti, kad automobilių pirkėjams pastarosiose šalyse buvo naudingas 2008 m. staigus kainų kritimas (atitinkamai 9,7 proc. ir 5 proc.), todėl apskritai dabar jų padėtis geresnė nei 2008 m. pradžioje. Jungtinėje Karalystėje kainų svyravimas taip pat susijęs su tuo, kad nuo 2010 m. sausio mėn. nebetaikomas laikinai sumažintas PVM.
Realiosios kainos labiausiai sumažėjo Slovėnijoje (13,4 proc.), Lietuvoje (11,1 proc.), Slovakijoje (11,0 proc.), Rumunijoje (10,1 proc.), Čekijoje (9,4 proc.), Maltoje (9,2 proc.) ir Bulgarijoje (9,1 proc.). Kainų mažėjimą šiose šalyse galėjo iš dalies nulemti 2009 m. ekonomikos nuosmukis, kuris naujas valstybes nares paveikė labiau nei visą ES. Didelėse rinkose realiosios kainos labiausiai sumažėjo Ispanijoje (4,7 proc.), ne taip smarkiai kainos sumažėjo Italijoje, Vokietijoje ir Prancūzijoje (atitinkamai 1,1 proc., 1,0 proc. ir 0,6 proc.).
Apskritai realiųjų automobilių kainų mažėjimas visoje ES reiškia, kad ilgalaikė kainų tendencija, kurią lemia pernelyg dideli pasauliniai gamybos pajėgumai ir nuožmi automobilių gamintojų konkurencija, yra palanki vartotojams.
2009 m. gerokai sumažėjo kainų, nurodytų gamintojų kainų kataloguose, skirtumai valstybėse narėse – vidutinis standartinis nuokrypis sumažėjo nuo 9,8 proc. iki 8,5 proc. (t. y. 1,3 proc.), išskyrus euro zoną, kurioje šis rodiklis šiek tiek padidėjo (nuo 6,0 proc. iki 6,5 proc., t. y. 0,5 proc.) Tai iš esmės nulėmė dėl didelių subsidijų naujų automobilių pirkėjams tam tikrose šalyse padidėjusi mažesnių automobilių paklausa.
Apskritai keleivinių automobilių kainų skirtumai tebėra nedideli. Pavyzdžiui, visos ES 16 maisto produktų (pvz., duona, sviestas ir kt.) krepšelio sklaidos rodiklis 2008 m. buvo 34,4 proc.
Tačiau remonto bei techninės priežiūros ir atsarginių dalių kainos toliau didėjo ir viršijo infliaciją (realiosios kainos atitinkamai padidėjo 1,5 proc. ir 0,7 proc.).
Padidinti konkurenciją garantinių paslaugų rinkoje – tai pagrindinis variklinėms transporto priemonėms skirtos naujos konkurencijos teisės sistemos, priimtos gegužės mėn. ir galiojančios nuo praėjusio mėnesio, tikslas. Naujosiomis taisyklėmis panaikinama bendroji išimtis gamintojams, kurių remonto ir techninės priežiūros rinkos dalis viršija 30 proc. (šiuo metu tokių gamintojų yra dauguma), todėl bus lengviau spręsti problemas, susijusias su atsisakymu teikti techninę informaciją nepriklausomos automobilių remonto dirbtuvėms ar netinkamu garantijų naudojimu (žr. IP/10/619, susijusią kalbą ir, žinoma, 2010 m. gegužės 27 d. reglamentą Nr. 461/2010 ir gaires).
2009 m. antrajame pusmetyje padidėjo naujų registruotų automobilių skaičius – tai iš esmės lėmė keliose ES valstybėse narėse taikomos naujų automobilių įsigijimo programos. 2009 m. iš viso įregistruota 14,4 mln. naujų automobilių. Vis dėlto pardavimas, palyginti su 2008 m. ir 2007 m. (prieš krizę), sumažėjo atitinkamai 1,6 proc. ir 9,5 proc.
Ataskaita apie automobilių kainas – viena iš Komisijos variklinių transporto priemonių sektoriaus stebėjimo priemonių. Naudodamiesi šia ataskaita, vartotojai gali palyginti automobilių kainas visoje Europoje ir pasinaudoti ES bendrosios rinkos galimybėmis.
Ataskaitoje pateikiama informacija apie pagrindinių automobilių modelių kainas kiekvienoje šalyje. Nuorodos į dokumentus, kuriuose pateikiama išsamesnė kainų pokyčių informacija.
Metinis kainų indekso ir realiųjų automobilių kainų pokytis procentais
(2010 m. sausio mėn. duomenys, palyginti su 2009 m. sausio mėn. duomenimis)
Automobilių kainos vietos valiuta, atsižvelgiant į nuolaidas. Šaltinis: Eurostatas.
Euro zonai nepriklausančios šalys |
Nominaliosios automobilių kainos |
Bendra infliacija |
Realiosios automobilių kainos |
Bulgarija |
-7,3 |
1,8 |
-9,1 |
Čekija |
-9,0 |
0,4 |
-9,4 |
Danija |
-0,5 |
1,9 |
-2,4 |
Estija |
-6,9 |
-1,0 |
-5,9 |
Vengrija |
5,6 |
6,2 |
-0,6 |
Latvija |
-8,3 |
-3,3 |
-5,0 |
Lietuva |
-11,4 |
-0,3 |
-11,1 |
Lenkija |
2,8 |
3,9 |
-1,1 |
Rumunija |
-4,9 |
5,2 |
-10,1 |
Švedija |
5,4 |
2,7 |
2,7 |
Jungtinė Karalystė |
11,2 |
3,5 |
7,7 |
Geriausiai parduotų automobilių kainų skirtumai
(automobilių kainų skirtumo išraiška procentais, kainos eurais prieš mokesčius, palyginant brangiausiai ir pigiausiai transporto priemones parduodančias eurozonos šalis). Šaltinis: gamintojų kainoraščiai.
Kompaktinės klasės automobiliai, |
1/01/2010 |
1/01/2009 |
1/01/2008 |
Peugeot 206/207 |
39.7 (Prancūzija; Malta) |
32.7 |
32.6 |
Renault Clio |
32.3 (Portugalija; Slovėnija) |
44.9 |
23.4 |
Fiat Grande Punto/Punto |
29.2 (Vokietija; Kipras) |
30.4 |
21.4 |
VW Polo |
28.1 (Vokietija; Slovėnija) |
26.8 |
25.0 |
Ford Fiesta |
24.3 (Suomija; Belgija/Liuksemburgas) |
17.9 |
21.4 |
1/01/2010 |
1/01/2009 |
1/01/2008 |
|
Peugeot 308 |
36.0 (Prancūzija, Malta) |
31.7 |
37.5 |
VW Golf |
27.4 (Belgija; Suomija) |
25.8 |
24.3 |
Ford Focus |
27.9 (Vokietija. Suomija) |
28.7 |
27.4 |
Renault Megane |
26.8 (Prancūzija; Slovėnija) |
51.6 |
17.3 |
Audi A3 |
18.1 (Vokietija, Airija) |
17.4 |
14.5 |
1/01/2010 |
1/01/2009 |
1/01/2008 |
|
VW Passat |
28.1 (Vokietija, Graikija) |
24.1 |
17.1 |
Peugeot 407 |
20.5 (Vokietija, Suomija) |
39.0 |
15.2 |
Mercedes C |
14.2 (Vokietija, Airija) |
12.8 |
11.9 |
Audi A4 |
13.1 (Vokietija, Suomija) |
17.0 |
7.4 |
BMW 320D |
10.6 (Malta, Airija) |
10.3 |
12.0 |
Naujausi komentarai