Tiems, kurie dar nesuspėjo nupirkti kalėdinių dovanų, etiketo žinovas Arminas Lydeka primena, kad netinka dovanoti per brangias dovanas.
Etiketo taisyklės
Anot A.Lydekos, parenkant dovaną galioja kelios bendros taisyklės, kurių nevalia pažeisti.
„Pirma, parenkant dovaną turime atsižvelgti į progą, tai yra, dovana turi būti tiesiogiai su šia proga susijusi", - aiškina jis.
Taip pat svarbu, kad parenkant dovaną būtų atsižvelgta į konkretų jos gavėją.
„Ar jam asmeniškai ji tinka? Ar nebus atgrasu, ar nešokiruos žmogaus, ar nebus per daug intymu? Ar neprieštaraus jo religiniams, moraliniams, doroviniams vertinimams?", - kalbėjo A.Lydeka.
Pašnekovo teigimu, svarbu ir įvertinti kainą, nes brangi dovana - bloga dovana.
„Neužmirškime etiketo normos, kad dovana negali būti per brangi. Ji turi būti vertinga, kad žmogus atkreiptų dėmesį, jog ne visišką niekutį gavo, tačiau negalima jo įpareigoti: „Brangią dovaną tau padovanojau, tai dabar turėsi man atsimokėti - atidirbti, atitarnauti ar kitą brangią dovaną nupirkti", - sakė jis.
Anot A.Lydekos, dovaną būtina dovanoti nenuplėšus kainos.
„Tai Sovietinė tradicija, kai kainas nukirpdavo, nes būdavo lyg ir nepagarba dovaną su ja įteikti. Išties, tai yra neišmintinga ir prieštarauja bendroms etiketo normoms. Dažniausiai su kaina pateikiama ir tam tikra informacija: kaip naudotis tuo daiktu, ar jį galima skalbti, kokioje temperatūroje laikyti. Be to, palikdami kainą, mes demonstruojame, kad daiktas yra naujas, nenaudotas. Esant kokiam nors brokui, turėdamas etiketę, kainą ar čekį žmogus tą daiktą galės pasikeisti ar susiremontuoti", - dėstė etiketo žinovas.
Jo nuomone, dovana turi būti kažkuo išskirtinė, ypatinga.
„Keptuvė niekada nebus gera dovana. Tai yra materialinė parama", - tvirtina A.Lydeka.
Dovanų rūšys
Pagal sociologų naudojamą metodologiją, grįstą K.G.Jungo archetipų teorija, dovanas galima suskirstyti į šešias grupes, atskleidžiančias žmogiškuosius poreikius. Jos gali padėti ne tik vertinant gautas, bet ir renkant būsimas dovanas.
Originali dovana stebina netradicine forma ar turiniu, kurie dažniausiai sietini su kokia nors dovanotojui ir jos gavėjui žinoma potekste. Tai gali būti šimtas pieštukų, vilnonis žaislas akvariume ir kiti keisti, bet linksmi dalykėliai.
Išskirtinė dovana dovanojama tiems, kuriems norima parodyti neeilinį dėmesį, pagarbą. Dažniausiai tai būna prabangus, kokybiškų medžiagų, žinomo prekės ženklo daiktas, pavyzdžiui, geras rašiklis, brangus šokoladas. Neretai išskirtinės dovanos personalizuojamos, ant jų nurodomas gavėjo vardas ir pavardė.
Draugiškos dovanos - universalios, visiems tinkamos dovanėlės - dovanų čekiai, saldainiai, arbata, muiliukai, įvairūs suvenyrai. Jų tikslas - parodyti, kad to žmogaus nepamiršome.
Tikslingos dovanos renkamos atsižvelgiant į gavėjo pomėgius, profesinius ar laisvalaikio interesus, yra skirtos praktiniam naudojimui.
Mielos dovanos teikiamos siekiant parodyti rūpestį, šilumą. Tai gali būti romantiška vakarienė, pliušinis žaisliukas ar nedideli, praktiški buities daiktai, pavyzdžiui, pagalvėlė, interjero detalė.
Smagių dovanų tikslas - pralinksminti ir priversti nusišypsoti, dažniausiai - ne tik dovanos gavėją, bet ir jo bičiulius bei artimuosius.
Dauguma dovanoja vaikams
Visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimų bendrovės „TNS Gallup" gruodį atlikta apklausa rodo, kad 46 proc. šalies gyventojų planuoja dovanoms išleisti tiek pat, kiek praėjusiais metais.
Šiek tiek arba daug mažiau išleisti dovanoms ketina 29 proc. gyventojų. Visiškai neskirti joms lėšų žada 13 proc. respondentų.
Kaip ir praėjusiais metais, tradiciškai trys pagrindinės žmonių grupės, kurioms dažniausiai dovanojamos dovanos, yra vaikai (56 proc.), artimiausi giminaičiai (47 proc.) ir tėvai (44 proc.).
Naujausi komentarai