Interneto aukso gysla – vartotojų paslaptys Pereiti į pagrindinį turinį

Interneto aukso gysla – vartotojų paslaptys

Verslas: sekimo bendrovės renka asmeninę informaciją ir parduoda ją reklamuotojams, kurie pradeda persekioti vartotojus visame internete.
Verslas: sekimo bendrovės renka asmeninę informaciją ir parduoda ją reklamuotojams, kurie pradeda persekioti vartotojus visame internete. / "Shutterstock" nuotr.

Vartotojų šnipinėjimas tapo didžiule aukso kasykla interneto industrijoje. Naujos technologijos leidžia be vargo sužinoti ne tik jūsų įpročius, bet ir sveikatos būklę ar pajamų dydį, įspėja JAV laikraštis "The Wall Street Journal".

Paslapčių nebeliko

Amerikietės Ashley Hayes Beaty kompiuteryje paslėpta mažytė byla renka jos asmeninę informaciją, kuri bus parduota už dešimtadalį cento. Bylą sudaro ilgas kodas, kuris identifikuoja vartotoją kaip 26 metų moterį iš Nešvilio, Tenesio valstijos.

Kodas žino, kad tarp jos mėgstamų filmų yra "Princesė nuotaka", "50 pirmų pasimatymų" ir "10 dalykų, dėl kurių tavęs nekenčiu". Jis žino, kad ji dažnai žiūri serialą "Seksas ir miestas", naršo pramogų naujienas ir dalyvauja viktorinose.

"Ką gi, visuomet maniau, kad turiu šiek tiek paslapčių, bet, pasirodo, klydau! – nustebo A.H.Beaty, kai sužinojo apie slaptą kodą ir jame sukauptą informaciją. – Šis mano aprašymas yra visiškai teisingas."

Amerikietę stebi Niujorko bendrovė "Lotame Solutions Inc.", kuri naudoja įmantrią programą, vadinamą švyturiu, kad sektų, ką interneto vartotojai rašo naršyklėje. Pavyzdžiui, komentarus apie kino filmus arba raktinius žodžius paieškos sistemose. "Lotame Solutions Inc." sudaro vartotojų aprašus, kuriuose nėra vardų, ir parduoda šią informaciją klientų ieškančios bendrovėms.

Įmantrios technologijos

Interneto vartotojų šnipinėjimas tapo bene sparčiausiai augančiu verslu globaliame tinkle, rodo dienraščio "The Wall Street Journal" atliktas tyrimas. 50 populiariausių JAV tinklalapių be jokio įspėjimo vartotojo kompiuteryje palieka vidutiniškai po 64 programines sekimo priemones. Kai kurie tinklalapiai palieka jų daugiau nei po šimtą.

Be to, sekimo technologijos greitai tobulėjo. Anksčiau stebėjimo priemonės būdavo įrašomos į vadinamųjų slapukų (angl. – cookies) aplanką ir fiksuodavo, kokiuose tinklalapiuose lankosi vartotojas. Dabar atsirado tokių įrankių, kurie realiu laiku stebi, ką vartotojas veikia tinklalapyje, taip pat leidžia nustatyti jo buvimo vietą, pajamas, apsipirkimo įpročius ir net sveikatos būklę. Kai kurie įrankiai patys atsinaujina, jeigu vartotojas juos ištrina.

Nuolat atnaujinami vartotojų aprašai yra perkami ir parduodami lyg vertybiniai popieriai akcijų rinkose.

Reklama tapo efektyvesnė?

Naujos technologijos keičia interneto ekonomiką. Anksčiau reklamos dažniausiai pirkdavo vietą specifiniuose tinklalapiuose. Pavyzdžiui, automobilių reklama būdavo skelbiama tinklalapiuose, kuriuose apie juos rašoma. Dabar reklamuotojai moka už tai, kad galėtų sekti vartotojus visame internete ir siųsti jiems savo žinutes.

Tarp interneto vartotojų ir reklamuotojų dabar yra daugybė tarpininkų – sekimo bendrovės, informacijos brokeriai, reklamos tinklai, kurie varžosi tarpusavyje, kad patenkintų augančią informacijos apie žmonių elgesį ir interesus paklausą.

Ši informacija yra anonimiška. Interneto vartotojas identifikuojamas numeriu, priskirtu jo kompiuteriui, o ne tikruoju vardu. Tai reiškia, kad "Lotame Solutions Inc." nežino vartotojos A.H.Beaty, o žino tik jos pomėgius. Žmonės, kurie nenori būti sekami, gali ištrinti savo informaciją iš bendrovės informacinės sistemos.

Interneto verslo atstovai tikina, kad asmeninę informaciją naudoja nekenkdami žmonėms. Reklamos tinklo "24/7 RealMedia Inc." vadovas Davidas Moore'as tikina, kad vartotojų sekimas reklamą daro efektyvesnę.

"Kai reklama nukreipiama tinkama kryptimi, ji nustoja būti reklama ir virsta svarbia informacija", – aiškino jis.

Išsamus vartotojo portretas

Sekama per mažytes bylas, vadinamas slapukais ir švyturiais. Jos įrašomos į kompiuterį, kai vartotojas atidaro tinklalapį. JAV teismas nusprendė, kad paprasčiausių slapukų naudojimas yra teisėtas, nes tai yra tas pats, kaip leisti draugui klausytis telefono pokalbio su kitu asmeniu. Tačiau įmantresnių sekimo įrankių teisėtumo teismai dar nenagrinėjo.

Giliausiai į asmeninę interneto vartotojų erdvę įsiskverbia vadinamosios trečiosios šalies sekimo bylos. Jos veikia šitaip: kai vartotojas atsidaro tinklalapį, į jo kompiuterį įrašoma byla ir priskiriamas kompiuteriui unikalus kodas. Vėliau, kai vartotojas apsilanko kitame tinklalapyje, susijusiame su ta pačia sekimo bendrove, byla užfiksuoja, kur jis naršė anksčiau ir kur yra dabar. Taip pamažu bendrovė gali sudaryti išsamų vartotojo aprašą.

Persekiojamos reklamos

Panašiu principu dirba bendrovės "Yahoo Inc." reklamos tinklas, imantis rinkliavas už kryptingą reklamą tinklalapiuose. "Yahoo" sistema žino daug apie amerikietę abiturientę Cate Reid: kad jai yra nuo 13 iki 18 metų ir domisi lieknėjimu.

Jai yra 17 metų ir ji iš tiesų manė, kad būdama 165 cm ūgio turėjo 7 kg antsvorį. Mergina prisipažino internete dažnai ieškojusi patarimų, kaip sulieknėti.

"Kiekvieną kartą įsijungusi internetą matau reklamą, kaip sulieknėti, – sakė C.Reid. – Aš nebekompleksuoju dėl svorio ir stengiuosi apie jį negalvoti, bet reklama nuolat priverčia tai daryti."

Su tokia pat programa susidūrė ir 32 metų programinės įrangos kūrėja iš Ostino Julia Preston. Ji internete ieškojo informacijos apie gimdos sutrikimus. Netrukus tinklalapiuose, kuriuose lankėsi, ji pradėjo vis dažniau matyti vaisingumo priemonių reklamą. Dabar ji žino, kad neserga jokia liga, bet toliau yra persekiojama tokio pobūdžio reklamos.

Galinga technologija

Pasak interneto industrijos veteranų, didžiausia bėda, kad dabar parduodama labai daug informacijos apie vartotojus, o jos naudojimas nėra teisiškai ribojamas.

Dar visai neseniai stambios interneto reklamos bendrovės nedrįsdavo ieškoti vartotojų pagal sveikatos būklę arba pajamų dydį. Dabar jos pasiryžusios plėsti sekimo praktiką net į socialinius tinklus.

Bendrovė "Media6Degrees Inc." siūlo bankams savo sukurtą įrankį, kuris ieško vartotojų pagal jų socialinius ryšius. Idėja paprasta: kreditingi yra linkę bendrauti su kreditingais, o veltėdžiai – su veltėdžiais.

"Ši technologija gali būti labai galinga, – sakė bendrovės "Media6Degrees Inc." vadovas Tomas Phillipsas. – Kas žino, kaip toli ji mus nuves?"

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra