Lyderiai nesikeičia
Jau penktą kartą Saudo Arabijoje vykstančio Dakaro ralio organizatoriai šiemet pažers ir žinomų, ir naujų išbandymų. Po vakarykščio prologo šiandien dalyviai įveiks pirmą visą etapą, kuriuo ir prasidės tikrasis dykumų maratonas.
Sunkiausi egzaminai lenktynininkų laukia šeštajame etape. Jis pirmą kartą istorijoje truks net dvi paras, o dalyviai turės nakvoti smėlynuose. Iš viso varžybos tęsis dvi savaites, o finišuos sausio 19-ąją. Greičio ruožų ilgis sieks 4,7 tūkst. km, kuriuos šturmuoti ketina beveik 800 dalyvių iš 72 pasaulio valstybių. Daugiausia lenktynininkų delegavo Prancūzija – 163, Ispanija – 119 ir Italija – 72.
Mūsų šalies garbę gins keturiolika lietuvių, kurie sudarys dešimt ekipažų įvairiausiose klasėse – nuo motociklų ir bagių iki visureigių ir sunkvežimių.
Abu Lietuvos delegacijos favoritai – patyrę smėlynų vilkai Benediktas Vanagas ir Vaidotas Žala – startuos prestižiškiausios rungties „Ultimate“ varžybose. Ši naujai pavadinta prototipų klasė sujungė tiek T1+, tiek ir T1.1 ir T1.2 automobilius. B. Vanagui, kaip ir pernai, kompaniją palaikys šturmanas iš Estijos Kuldaras Sikkas, o V. Žala į pagalbą vėl pasitelkė portugalą Paulo Fiuzą. Abu ekipažai žada šturmuoti jiems rekordinę aukštumą – tai 11-oji vieta galutinėje įskaitoje.
„Ultimate“ klasėje šturmanas iš Portugalijos padės ir dar vienam Dakaro senbuviui – Gintui Petrui. „Challenger“ T3 motobagių klasėje pernykščiam vicečempionui Rokui Baciuškai talkins ispanas Oriolas Vidalis Montijano.
Saulius Jurgelėnas / Asmeninio archyvo nuotr.
Neišvengė nelaimių
Kai kuriems lietuviams iššūkiai prasidėjo dar nepakilus pirmųjų greičio ruožų dulkėms.
Prieš lenktynių startą, pirmąją testų dieną, su gedimais susidūrė abu Lietuvos keturratininkai – Laisvydas Kancius ir Antanas Kanopkinas. Pirmasis sulaužė šakę, o antrasis, mėgindamas nustebinti efektingesne fotosesija, pakėlė keturratį piestu, o šiam nusileidus lūžo reduktorius.
Emilijos ir Arūno Gelažninkų duetas apmaudžiai neteko komandos vadovo Jono Raudeliūno. Šis susižeidė padėdamas komandos mechanikams nuimti bagio aušinimo ventiliatorių. Vyrui buvo smarkiai sužalotas pirštas, jis buvo operuotas vietos ligoninėje.
14 – tiek lietuvių gins mūsų šalies garbę Mirtininkų maratone.
Ne kartą Dakaro ralį įveikusio Sauliaus Jurgelėno teigimu, lietuvių šiemet laukia dar daugiau iššūkių. Verslininkas, sėdėjęs šturmano kėdėje ir B. Vanago, ir V. Žalos ekipažuose, neslepia, kad 2023-iųjų varžybose ne kartą skriejo dalyvių keiksmai iš greičio ruožų. Jo nuomone, kritikos organizatoriams netrūks ir šiemet.
„Pernykščiame Dakaro ralyje buvo daug dinamikos, tad varžybų dalyviams reikėjo derinti savo tempą prie greičio ruožų. Kartais reikėjo visiškai atsiduoti ir lėkti, kiek gali, o kartais – pristabdyti ar pasirinkti vidutinį tempą, kad būtų išvengta klaidų. Klaidos akmenynuose – ne tik prakirsti ratai ar sugadinta technika, bet ir prarastas laikas atkasant automobilį ar nesėkmingas šuolis per kopą. Organizatorius keikė tie, kurie nesugebėjo prisitaikyti. Šių metų Dakaras nebus labai kitoks“, – tikino pašnekovas.
Galia: Lietuva jau tradiciškai turi ir savo atstovų galingiausioje kategorijoje, važiuojančių čekišku „Tatra“ sunkvežimiu. / „SV Technika Racing“ nuotr.
Entuziazmas kenkia
S. Jurgelėno vertinimu, nagus Dakaras gali parodyti dar startiniuose etapuose. Mat pirmosiomis ralio dienomis dalyvių laukia ir akmeningos atkarpos, ir gana nemažai smėlio. Tad tie, kurie bus išsiilgę varžybų ir jau pačioje pradžioje nesuvaldys noro parodyti visų savo galimybių, gali sulaukti nemalonių staigmenų.
„Ypač tai aktualu tiems lenktynininkams, kurie per praėjusius metus ne taip intensyviai ruošėsi ir sportavo. Neretai stovint prie starto linijos atrodo, kad viskas įveikiama ir viskas įmanoma, bet tokios mintys gali pasibaigti klaidomis“, – kalbėjo S. Jurgelėnas.
Dar viena vieta, kurioje gali laukti neplanuotų staigmenų, yra vadinamasis Tuščiasis ketvirtis (Rub al Chalio dykuma), kuriame dalyviams reikės įveikti naujo formato greičio ruožą, padalytą į dvi dalis. Anot pašnekovo, kiek sunku bus lenktynininkams, priklauso nuo organizatorių užmojų.
„Ten tikrai aukštos kopos, piktas smėlis ir labai nesunku patekti į vadinamąją kišenę, kai kopos šlaitai statūs, o apačioje – purus smėlis. Kiek Dakaras buvo pasiekęs tuos kraštus, tiek buvo akivaizdu, kad įveikti aukštas ir klastingas kopas nelengva, ypač silpnesniems dalyviams“, – pasakojo pašnekovas.
Grožis: savo vyro pergales stebėjusi E. Gelažninkienė šiemet pati sėdo prie vairo. / „Rentway Team“ nuotr.
Ar užteks padangų?
Įdomu ir tai, kad šioje vietoje motociklininkai ir keturratininkai bus atskirti nuo automobilių ir sunkvežimių vairuotojų. Vadinasi, dalyvių laukia arši kova, ypač nelengva tiems, kurie startuos pirmieji ir turės, lenktynininkų terminais, atidaryti kelią.
„Gali būti įdomių momentų ir iš navigacinės, ir iš pasirinktos taktikos pusės. Net neabejoju, kad retas kuris norės atidaryti trasą, palikti vėžes, nes šios vietos tikrai nebus smagios“, – svarstė žinovas.
Dar vienas desertas laukia artėjant prie Dakaro ralio finišo, kai bus bandoma išsikovoti geresnes pozicijas, padidinti savo arba sumažinti priešininkų pranašumą ir išspausti viską, kas įmanoma. Ralio pabaigoje organizatoriai numatė greičio ruožus, kuriuose bus nemažai akmenų.
„Jeigu iki tos dienos dar ir bus likę padangų atsargų, visi žinome, kad greičio ruože atsarginių ratų skaičius ribotas. Todėl reikės sugebėti važiuoti taip atsargiai, kad pavyktų finišą pasiekti bent su dviem ar keturiais ratais. Pabaiga tikrai nebus lengvas pasivaikščiojimas“, – įsitikinęs S. Jurgelėnas.
Vieningai: B. Vanago ir V. Jurkevičiaus komandos dykumą skros „Toyota Hilux“ visureigiais. / A. Lauciaus nuotr.
Prasti orai – į naudą
Nors atrodo, kad dykumoje nuolatos sausa ir karšta, S. Jurgelėnas pastebėjo, kad orai Saudo Arabijoje neretai krečia išdaigas.
„Metų pabaigoje kai kuriuose Saudo Arabijos regionuose praūžė liūtys, kai kur buvo nemažai sniego ir krušos. Sušlapusiu smėliu lengviau važiuoti ir kai kurie greičio ruožai, organizatorių suplanuoti kaip sunkūs, nebūtinai tokie ir bus“, – aiškino ekspertas.
Dakare visada galima tikėtis geriausio, bet dažniau nutinka blogesnių dalykų.
Ir atvirkščiai – jeigu visos Dakaro ralio dienos bus be kritulių, laukia dalis greičio ruožų, kuriuose smarkiai kils dulkių. Jose, pasakojo S. Jurgelėnas, važiuoti ne tik nemalonu, bet ir rizikinga, nes tenka lenkti lėtesnius dalyvius.
„Dakare visada galima tikėtis geriausio, bet dažniau nutinka blogesnių dalykų. Neatsiejama šio sporto dalis yra technikos gedimai ir tikrai bus su jais susiduriančių dalyvių. Tikrai bus apmaudu tiems, kuriems teks nelaimingas loterijos bilietas, bet reikia suvokti, kad per šias dvi savaites būtina tausoti techniką“, – sakė jis.
Anot S. Jurgelėno, stebėti Dakaro ralį bus įdomu ir dėl didelio naujokų iš Lietuvos desanto. Jiems lieka palinkėti ne tik sėkmės, bet ir išminties, o Dakaro senbuviai neabejotinai jaus vidinį spaudimą pagerinti savo ankstesnius pasiekimus.
Lietuvių delegacija
Benediktas Vanagas ir estas Kuldaras Sikkas („Toyota Hilux“, „Toyota Gazoo Racing Baltics“) – „Ultimate“ klasė. 2023 m. – nefinišavo.
Vaidotas Žala ir portugalas Paulo Fiuza („Mini John Cooper Works Rally Plus“, „X-Raid Arijus Team“) – „Ultimate“ klasė. 2023 m. nefinišavo.
Gintas Petrus ir portugalas Jose Marquesas („MD Optimus“, „Petrus Racing Team“) – „Ultimate“ klasė. 2023 m. – 114 vieta.
Vladas Jurkevičius ir Aisvydas Paliukėnas („Toyota Hilux“, „Eldorado X Humbility Sports“) – „Ultimate“ klasė. Debiutas.
Rokas Baciuška ir ispanas Oriolas Vidalis Montijano („CAN-AM Maverick XRS Turbo“, „CAN-AM Factory Team“) – „Challenger“ T3 motobagių klasė. 2023 m. – 2 vieta (3 etapų laimėtojas).
Emilija Gelažninkienė ir Arūnas Gelažninkas („BRP CAN-AM Maverick XRS Turbo“, „Rentway Team“) – T4 SSV lengvųjų motobagių klasė. Debiutas.
Modestas Siliūnas (KTM „450 Rally Replica“, „AG Dakar School – ITCC“) – motociklų klasė. Debiutas.
Vaidotas Paškevičius, Gytis Gaspariūnas ir Albertas Veliamovičius („Tatra Jamal“, „SV Technika Racing“) – sunkvežimių klasė. 2023 m. – 17 vieta.
Laisvydas Kancius („Yamaha Raptor 700“, „Story Racing S.R.O.“) – keturračių klasė 2023 m. – 7 vieta (dviejų etapų nugalėtojas).
Antanas Kanopkinas („CFMOTO CFORCE“, „CFMOTO Thunder Racing Team“) – keturračių klasė. Debiutas.
Naujausi komentarai