Dauguma žmonių išmano apie būsto kreditus

Lietuvos banko iniciatyva 2021 m. rudenį buvo atlikta gyventojų apklausa, siekiant išsiaiškinti pasitenkinimą tam tikromis finansų rinkos dalyvių teikiamomis finansinėmis paslaugomis. Viena iš apklausos dalių buvo apie būsto kreditus. Didžioji dalis vartotojų nurodė, kad jiems yra suprantama su nekilnojamojo turto įkeitimu susijusio kredito paslauga.

Svarbi skolinimosi kaina

Svarbiausi veiksniai, įsigyjant būsto kreditą, yra kredito kaina (tai svarbu 83 proc. respondentų), aiškus produkto aprašymas suprantama kalba (81 proc. respondentų) ir greitas bei paprastas įsigijimo procesas (80 proc. respondentų). Mažiausiai svarbus veiksnys įsigyjant būsto kreditą yra galimybė įsigyti kredito produktą nuotoliniu būdu (59 proc. respondentų).

Apklausos metu kone du trečdaliai (63 proc.) atsakiusiųjų, kurie turi būsto kreditą, nurodė, kad, prieš įsigydami kreditą, palygino jo įsigijimo sąlygas su kitų kredito davėjų pasiūlymais. 19 proc. būsto kredito gavėjų nurodė, kad gavo tik vieną pasiūlymą. 45 proc. respondentų teigė, kad prieš sudarant sutartį buvo pateikta pakankamai informacijos apie pasirinktą kredito produktą.

37 proc. respondentų turėjo pakankamai laiko susipažinti su pateikta informacija ir ją apsvarstyti. 30 proc. respondentų iki sutarties sudarymo atidžiai perskaitė sutartį. 29 proc. kredito gavėjų kredito sutartis ir jos sąlygos buvo aiškios ir suprantamos. Tačiau net 63 proc. būsto kredito gavėjų atsakė, kad sudėtingiausia yra palyginti informaciją apie sutarties sąlygas. Atsižvelgdamas į tai, kad, teikdami būsto kreditą, kredito davėjai turi teikti tinkamus paaiškinimus vartotojams, Lietuvos bankas rekomenduoja kredito davėjams daugiau laiko skirti kredito sutarties sąlygoms paaiškinti.

Tik ketvirtadalis pasitikrina

Apklausa parodė, kad 24 proc. būsto kredito gavėjų dažniau nei kartą per metus pasitikrina, ar jų kredito sąlygos atitinka jų poreikius. Bent kartą per metus sutarčių sąlygas pasitikrina trečdalis (31 proc.) būsto kredito gavėjų, tačiau penktadalis (20 proc.) būsto kredito gavėjų niekada netikrina savo sudarytos kredito sutarties sąlygų.

Lietuvos bankas atkreipia kredito gavėjų dėmesį į tai, kad kredito gavėjai turi teisę ne tik pasitikrinti, ar kredito sąlygos atitinka jų poreikius, bet ir pasidomėti galimybe pakeisti kredito davėją (refinansuoti kreditą) į tą, kuris galėtų pasiūlyti geresnes ir poreikius labiau atitinkančias sąlygas. Žinančiųjų, kaip galima pakeisti būsto kredito davėją, skaičius sudarė daugiau kaip penktadalį (23 proc.) būsto kredito gavėjų, tačiau vis dėlto kone pusė apklaustųjų (43 proc.) būsto kredito gavėjų nežino ir nesidomėjo galimybe pakeisti kredito davėją.

Respondentai taip pat nurodė svarbiausius veiksnius, kurie turi įtakos keičiant kredito davėją. Pagrindinis veiksnys – geresnė siūloma kredito kaina (80 proc.). Taip pat ypač svarbu reagavimas į kilusias problemas ir nusiskundimus (73 proc.), kredito davėjo reputacija (72 proc.), informacijos apie kreditus pateikimas (70 proc.).

Dažniausiai – sklandu

Kredito gavėjai labiausiai žino apie išankstinio kredito grąžinimo teisę.

Kredito gavėjai apklausos metu vertino ir naudojimosi kredito paslaugomis patirtį – du trečdaliai (65 proc.) kredito gavėjų patirtį įvertino teigiamai. Lietuvos bankas primena, kad, kilus klausimų ar kredito grąžinimo problemų, gyventojai turi kreiptis į savo kredito davėją. 43 proc. kredito gavėjų teigė esantys patenkinti sklandžiu ir greitu problemų sprendimu. Kiti 41 proc. vartojimo kredito gavėjų nurodė, kad problema buvo išspręsta, tačiau sprendimas užtruko.

Kredito gavėjai labiausiai žino apie išankstinio kredito grąžinimo teisę (59 proc.). Antra pagal žinomumą teisė – kredito atostogos (31 proc.). Apie teisę atsisakyti kredito per keturiolika dienų teigė žinantys 25 proc. atsakiusiųjų. Apie prašymą pertvarkyti kreditą žino 23 proc., tiek pat teigė nežinoję nė vienos iš išvardytų kredito gavėjo teisių. 54 proc. būsto kredito gavėjų nurodė nesinaudoję nė viena iš kredito gavėjo teisių. Išankstinio grąžinimo teise pasinaudojo 32 proc. kredito gavėjų.

Trečdalis būsto kredito gavėjų nurodė, kad pasinaudoti teisės aktuose suteiktomis teisėmis (išankstinio kredito grąžinimo teise, kredito atostogomis, teise atsisakyti kredito per keturiolika dienų, pateikti prašymą dėl kredito sutarties tolesnio vykdymo būdų ir pan.) pavyko tik iš dalies arba visai nepavyko. Pagrindinis šių respondentų paminėtas sunkumas yra tai, kad kredito davėjas nesuteikė prašomos informacijos ar ieškojo galimybių nesuteikti galimybės pasinaudoti šia teise (48 proc.). Atsižvelgdamas į tai, Lietuvos bankas pakartotinai atkreipia kredito davėjų dėmesį į jų pareigą suteikti išsamią informaciją kredito gavėjams apie jų teises ir tų teisių įgyvendinimo būdus.

Apibendrinant atliktos apklausos rezultatus, galima teigti, kad kredito davėjų teikiamos paslaugos iš esmės tenkina kredito gavėjų lūkesčius, dalis kredito gavėjų žino apie išankstinio kredito grąžinimo teisę, o apie kitas teisės aktuose įtvirtintas savo teises žino mažesnė dalis kredito gavėjų (kredito atostogos, kredito atsisakymas per keturiolika dienų ir kt.).



NAUJAUSI KOMENTARAI

kas yra inflecija ?

kas yra inflecija ? portretas
taupai taupai kali kali dedi skatika prie skatiko viska kisi i banka visa savo graziausia gyvenimo dali palikdamas valdziai uzstau galetum paimt vergoviska paskola bustuj...ir is paskus valdzios reketas : mokesciai buskuti mokesciai zemei mokesciai orui ekologijai vandeniui nuotekoms dujoms stogui ir vsio takoje.... a gyvena sau zmones po palmem afrikoj kramto kokos lapus i visai nepergyvena del busimo kredito ismokejimo...
VISI KOMENTARAI 1

Galerijos

Daugiau straipsnių