Savo prezidentą vežėjai perrenka kas dvejus metus. Pastarąsias dvi kadencijas šiame poste išsilaikė Erlandas Mikėnas, iki tol apie 13 metų asociacijai vadovavo Algimantas Kondrusevičius. Abu šie verslininkai figūruoja tarp septynių kandidatų į "Linavos" prezidentus, iškeltų regioniniuose vežėjų susirinkimuose. Likę penki kandidatai – Romas Austinskas, Vytautas Milėnas, Olegas Tarasovas, Marjanas Svirko ir Mindaugas Kapleris.
Du pastarieji iki praėjusios savaitės dar nebuvo "Linavos" sekretoriatui pateikę dokumentų, ar jie atitinka asociacijos įstatuose jos prezidentui keliamus reikalavimus. Šie reikalavimai susiję su darbo patirtimi transporto versle, valdomų akcijų arba pajų dalies atstovaujamoje įmonėje dydžiu.
Be to, visiems asociacijos valdyme dalyvaujantiems asmenims būtina pateikti ir teistumo ar neteistumo pažymas iš Vidaus reikalų ministerijos. Jų reikalauja Lietuvos bankas, sprendžiantis klausimą dėl licencijos išdavimo steigiamai naujai Lietuvos vežėjų draudimo bendrovei. Pagal Draudimo įstatymą valdymo organų nariai privalo būti nepriekaištingos reputacijos, o "Linavos" vadovybę jau kone dešimtmetį drasko vidiniai nesutarimai, konfliktuojančios grupės užvertusios teismus skundais dėl prezidiumo narių rinkimų, dokumentų klastojimo, informacijos slėpimo, viršytų įgaliojimų neskaidriai panaudotų vežėjų pinigų ir pan. Dauguma narių laukia, kad "Linavos" prezidentu taptų tas, kuris galis juos suvienyti, o ne toliau skaldyti.
Asociacijai priklausančios įmonės labai skirtingo dydžio, ir jų interesai gali gerokai skirtis, taigi, įtaka asociacijos vadovybėje išties svarbi. Galbūt todėl į prezidento postą pretenduoja ir dideles transporto įmones valdantys verslininkai, ir turintys vos keletą samdomų darbuotojų bei vežantys krovinius bankams ar išperkamosios nuomos bendrovėms priklausančiais automobiliais. Ekspertų manymu, asociacijai reikia autoriteto, kurio įmonė būtų solidi, iš jos galėtų pavyzdį imti ir kiti. Labai būgštaujama, kad į postą nepakliūtų žmogus, turintis kalbos barjerų ir galintis palaikyti ryšius praktiškai tik su Rytais.
Kas taip masina – siekis apginti mūsų transportininkų interesus Europos Vakaruose ir Rytuose ar solidus 8 tūkst. eurų atlyginimas?
"Kauno diena" pateikia skaitytojams informacijos santrauką apie kiekvieno iš kandidatų pasiekimus – verslo, politikos, visuomeninės veiklos ir kt. Duomenys surinkti iš viešai pasiekiamų šaltinių – žiniasklaidos, "Linavos" ir kitų transporto portalų straipsnių, įmonių tinklalapių, nuolat atnaujinamų viešų "Sodros" duomenų apie įmonių darbuotojus ir vidutinius atlyginimus. Taip pat panaudoti Valstybės įmonės "Registrų centro" duomenys, kuriuos Juridinių asmenų registro tvarkytojui yra pateikusios kandidatų valdomos įmonės.
Kas taip masina – siekis apginti mūsų transportininkų interesus Europos Vakaruose ir Rytuose ar solidus 8 tūkst. eurų atlyginimas?
Romas Austinskas
UAB "Autopaslauga" įsteigėjas ir ilgametis vadovas R.Austinskas, iki šiol asociacijoje jokių postų neužėmė. Pasak ekspertų, tai suteikia jam pranašumų prieš kitus pretendentus, nes verslininkas su sistema nesuaugęs.
UAB "Autopaslauga" teikia skystų naftos, chemijos produktų ir kitų pavojingų krovinių pervežimo paslaugas, atlieka autocisternų diagnostiką, remontą ir techninę priežiūrą, vykdo vilkikų ir priekabų techninį aptarnavimą. Šiuo metu įmonėje dirba 57 darbuotojai, vidutinis atlyginimas 2019 m. vasarį buvo 1 510,71 euro. Metų pradžioje UAB "Autopaslauga" eksploatavo 58 automobilius, iš kurių 37 – nuosavi, o 21 – išperkamas arba nuomojamas. Bendrovės apyvarta 2013–2015 m. buvo 2–3 mln. eurų, o 2016 ir 2017 m. pasiekė 3–5 mln. eurų. Užpernai įmonė uždirbo 6,7 tūkst. eurų grynojo pelno.
R.Austinskas yra subūręs stiprią bendrovės vadovų grupę, visuomeninei veiklai gali skirti visą savo laiką.
"Autopaslauga" išaugo iš R.Austinsko dar 1988 m. įsteigto to paties pavadinimo kooperatyvo, kuris teikė lengvųjų automobilių serviso paslaugas ir ruošė variklius sportiniams bolidams. Mat vyras jau nuo 1983 m. priklausė vienam garsiausių Rytų Europoje "Bangos" automobilių sporto klubui, veikusiam prie buvusios Kauno radijo gamyklos. Būdamas šio klubo administratoriumi, R.Austinskas rūpinosi sportininkų komanda, kuriai priklausė ir šalies ralio legendos – Kastytis ir Arvydas Girdauskai, Vilius Sabataitis, Vylius Rožukas.
UAB "Autopaslauga" savininkas jau 25 metus yra asociacijos "Linava" narys, tačiau iki šiol jokiuose jos valdymo organuose nedalyvavo. Jo visuomeninė veikla dešimtmečius buvo susijusi su automobilių sportu. Nuo 1998-ųjų jis šešerius metus vadovavo Lietuvos kartingo federacijai, paskui buvo Lietuvos automobilių sporto federacijos (LASF) prezidentas, vėliau net trejus metus vadovavo Dakaro maratone Pietų Amerikoje startavusiai "General Financing – Autopaslauga by Pitlane" komandai, buvo vienas pagrindinių lenktynininko Benedikto Vanago partnerių.
Algimantas Kondrusevičius
A.Kondrusevičius – UAB "Transvelas" akcininkas (valdo 55 proc. akcijų), įmonės plėtros vadovas (bendrovei vadovauja Zenonas Čepulis). Daugelį kadencijų buvo renkamas asociacijos "Linava" prezidentu, tačiau nusprendė trauktis 2015 m., kai dalis prezidiumo narių dėl revizijos metu aptiktų pažeidimų ir net galimo piktnaudžiavimo nusprendė kreiptis į prokuratūrą. 2014 m. "Linava" patyrė daugiau kaip 700 tūkst. eurų nuostolių, ir A.Kondrusevičiui buvo priekaištaujama dėl neracionalaus asociacijos lėšų švaistymo, neteisėtų paskolų darbuotojams dalybų, dėl paramos iš asociacijos resursų savo paties įmonei "Transvelas".
Po jo pasitraukimo skandalas prigeso, tačiau tuo metu privirtą košę "Linava" srebia iki šiol: teismuose kelia bylas dėl lengva ranka darbuotojams išdalytų ir negrąžintų beprocenčių paskolų išieškojimo, ginčijasi dėl seniai apmokėtų paslaugų, kurios asociacijai esą nebuvo reikalingos ir pan. "Linava" įsivėlusi į mokesčių ginčą su Valstybine mokesčių inspekcija, kuri, atlikusi asociacijos 2007–2011 m. veiklos patikrinimą, paskyrė sumokėti apie 2,2 mln. eurų nesumokėtų mokesčių.
UAB "Transvelas" veikia beveik 25 metus, šiuo metu turi 125 darbuotojus, jų skaičius nuo 2014 m. išaugo 20 proc. Vidutinis darbuotojų atlyginimas įmonėje šių metų vasarį siekė 776,22 euro. UAB "Transvelas" krovinių gabenimo kelių transportu ir logistikos paslaugas teikia visoje ES, dažni reisai į Balkanų, NVS valstybes, įmonė turi leidimus kroviniams vežti į trečiąsias šalis. Įmonė turi 169 automobilius, iš kurių 85 – nuosavi, o 84 – išperkami arba nuomojami. Metinė apyvarta sukasi apie 7 mln. eurų ir išlieka stabili pastaruosius penketą metų.
Pelnais UAB "Transvelas" pasigirti negali: 2014 m. patyrė kone 0,5 mln. eurų nuostolių, 2016 m. uždirbo 12,5 tūkst. eurų grynojo pelno, o 2017 m. vėl sumažėjo 3,7 tūkst. eurų.
Marjanas Svirko
Dabartinis asociacijos "Linava" viceprezidentas, Krovininės tarybos pirmininkas. Vadovauja savo 1993 m. įsteigtai firmai "Ortima", kuri 2010 m. buvo reorganizuota į UAB "Ortima", o 2013 m. trečdalį bendrovės akcijų M.Svirko dovanojo sūnui. Šiuo metu bendrovėje dirba 165 darbuotojai, vidutinis atlyginimas vasarį siekė 987,52 euro. UAB "Ortima" transporto bazėje – 250 automobilių, 168 iš jų yra nuosavi, o 82 išperkami arba nuomojami. Krovinių pervežimą bendrovė daugiausia vykdo Skandinavijos rinkoje, kurioje specializavosi nuo pat veiklos pradžios, su daugeliu klientų turi ilgalaikes sutartis. Metinė apyvarta pastaruosius penkerius metus siekia nuo 10 iki 20 mln. eurų. Pavyzdžiui, 2017 m. bendrovės pardavimo pajamos viršijo 14 mln. eurų, tačiau tais pačiais metais buvo patirta per 290 tūkst. eurų nuostolių. O štai 2016 m. bendrovė pajamų gavo apie 3 mln. eurų mažiau, bet uždirbo beveik 0,5 mln. eurų grynojo pelno.
M.Svirko pernai išrinktas į naujai steigiamos vežėjų draudimo bendrovės valdybą. Kovoje dėl valdžios asociacijoje pernai lapkritį jis kartu su dabartiniu prezidentu E.Mikėnu ir dar trimis prezidiumo nariais pasirašė galbūt suklastotą protokolą, nušalinantį asociacijos generalinį sekretorių. Dėl šio dokumento klastojimo policijos Ekonominių tyrimų skyrius yra pradėjęs ikiteisminį tyrimą.
Mindaugas Kapleris
Atstovauja 1994 m. įsteigtai UAB "Samarina", kuri dar 1995-aisiais tapo tikrąja asociacijos nare. Registrų centro duomenimis, M.Kapleris per UAB "Tuvas" valdo trečdalį bendrovės akcijų. Įmonėje dirba 111 darbuotojų, vidutinis atlyginimas – 773,70 euro. UAB "Samarina" apyvarta pastaruoju metu gerokai išaugo: 2013–2014 m. buvo 3–5 mln. eurų, o 2015 m. perkopė 5 mln. eurų. 2017 m. bendrovė gavo beveik 7,4 mln. eurų pardavimo pajamų, uždirbo 171 tūkst. eurų grynojo pelno. Bendrovė teikia krovinių vežimo paslaugas didelėms tarptautinėms korporacijoms ir kitiems užsienio partneriams. Kroviniai daugiausia vežami tentinėmis puspriekabėmis.
Šių metų pradžioje bendrovė turėjo 109 automobilius, iš kurių 14 – nuosavi, o 95 – išperkami arba nuomojami.
M.Kapleriui priklausanti UAB "Tuvas" valdo ir daugiau kaip 52 proc. UAB "Ligranta" akcijų. Ši įmonė nuo 2001 m. yra oficiali vokiečių koncerno "Schwarzmuller" atstovė Lietuvoje, prekiaujanti šio koncerno tentinėmis puspriekabėmis, priekabomis, šaldytuvais, miškavežėmis ir t.t. Jos metinė apyvarta yra 1–2 mln. eurų, dirba dešimt darbuotojų, vidutinis atlyginimas šių metų vasarį siekė 1014,30 euro.
Vežėjų asociacijos prezidento rinkimuose M.Kapleris dalyvauja jau ne pirmą kartą, iki šiol laimėti nepavyko. 2011 m. vykusiame "Linavos" kongrese išrinkus Revizijos komisiją, kuri nebuvo palanki tuometei vadovybei, balsų skaičiavimo komisijai vadovavęs M.Kapleris kaltintas dėl galbūt suklastotų rinkimų rezultatų. Po tyrimų ir teismų maratono rinkimai vis dėlto buvo pripažinti teisėtais.
Vytautas Milėnas
Nuo 1991 m., tapęs pirmuoju įsteigtos asociacijos "Linava" viceprezidentu, V.Milėnas ne kartą su pertraukomis dalyvavo jos vadovybės veikloje. Atstovauja nuo 1994 m. veikiančiai UAB "Vylaista", kuriai vadovauja Stasė Milėnienė (žmona), o V.Milėnas eina direktoriaus pavaduotojo pareigas. Įmonėje dirba 43 darbuotojai, vidutinis atlyginimas praėjusį vasarį buvo 978,18 euro. "Vylaista" turi bendrijos licenciją vežti krovinius, daugiausia jie gabenami į Latviją, Italiją, Ispaniją. Bendrovė savo klientams teikia ir logistikos, sandėliavimo paslaugas. Metų pradžioje UAB "Vylaista" turėjo 41 automobilį, dauguma iš jų nuomojami ar išperkami, tik 10 nuosavų. UAB "Vylaista" metinė apyvarta nuo 2013 iki 2016 m. buvo 1–2 mln. eurų, 2017-aisiais perkopė 2 mln. eurų, o grynasis pelnas tais metais viršijo 35,6 tūkst. eurų.
V.Milėnas yra ir UAB "Simgrė", teikiančios logistikos ir automobilių transporto paslaugas, akcininkas. Šiai įmonei 2017 m., turėjusiai apie 100 tūkst. eurų apyvartą ir uždirbusiai beveik 17,5 tūkst. eurų grynojo pelno, taip pat vadovauja S.Milėnienė. UAB "Simgrė" turi 24 automobilius, tačiau bendrovė nurodo turinti tik vieną darbuotoją.
Visuomenine veikla kandidatas į "Linavos" prezidentus deklaravo užsiimantis veteranų klube "Automobilininkas", tačiau klubo internetiniame puslapyje tarp jo aktyvistų ar rėmėjų nematyti nei V.Milėno pavardės, nei UAB "Vylaista" pavadinimo. Užtat V.Milėnas dalyvauja mažiausiai trijuose medžiotojų ir žvejų klubuose, o klubą "Ąžuolo pavėsis" pats įsteigė ir yra jo prezidentas.
Karjera jam sekėsi ir Lietuvos socialdemokratų partijoje (dabar Lietuvos socialdemokratų darbo partija – red.past.): buvo Vilniaus miesto skyriaus pirmininko pavaduotoju ir mėgavosi gerai apmokamomis valdiškomis pareigomis. 2009–2011 m. jis buvo Vilniaus miesto savivaldybės administracijos direktorius, 2011–2015 m. išrinktas į miesto tarybos narius, įdarbintas savivaldybės įmonės "Grinda" vadovo patarėju už beveik 2,3 tūkst. eurų atlyginimą. Po 2015 m. pralaimėtų rinkimų V.Milėnas grįžo į "Linavą", nesėkmingai siekė tapti jos prezidentu, o po ilgų ginčų vis dėlto tapo asociacijos generaliniu sekretoriumi iki 2017 m. Per 2019 m. savivaldos rinkimus socialdemokratui ir vėl nepavyko patekti į Vilniaus miesto tarybą, tad postas "Linavoje" – viliojantis kąsnelis.
Erlandas Mikėnas
Dabartinis asociacijos "Linava" prezidentas, baigiantis antrą kadenciją iš eilės. Iki praėjusių metų kovo UAB "Vedautos autotransportas" generalinis direktorius (dabar bendrovei vadovauja Mantas Mikėnas). Įmonė veikia nuo 1996 m., šiuo metu joje dirba aštuoni darbuotojai, vidutinis atlyginimas 2019 m. vasarį buvo 535,75 euro. Metų pradžioje bendrovė turėjo keturiolika automobilių, iš kurių vienuolika – nuosavi, trys išperkami arba nuomojami, o balandį automobilių beliko vienuolika. Įmonės interneto tinklalapyje teigiama, kad kroviniai gabenami ir nuosavomis, ir užsakovų puspriekabėmis, geografija – Vakarų ir Rytų Europos šalys. Įmonė teikia ir sunkvežimių bei priekabų remonto paslaugas. Bendrovės apyvarta nuo 2015 m. sumenko iki 500–600 tūkst. eurų. 2013 m. "Vedautos autotransportas" turėjo per 3 mln. eurų apyvartą, tačiau patyrė daugiau kaip 0,8 mln. eurų nuostolių. 2017 m. bendrovės nuostoliai siekė per 153 tūkst. eurų.
Asociacijos vadovu jis buvo išrinktas 2015 m., kai po skandalų iš posto pasitraukė ilgametis jos prezidentas Algimantas Kondrusevičius. Antrai kadencijai "Linava" prezidentu E.Mikėnas išrinktas 2017 m., triuškinamai įveikęs buvusį valstybės įmonės "Lietuvos geležinkeliai" vadovą Stasį Dailydką.
Prieš metus dauguma prezidiumo narių pareiškė jam nepasitikėjimą, o pernai rudenį vyko balsavimas dėl E.Mikėno atšaukimo ir išlikti poste jam pavyko tik per plauką. Dėl E.Mikėno ir dar keleto asociacijos "Linava" prezidiumo narių veiksmų, kai pernai lapkritį buvo mėginama nušalinti nuo pareigų asociacijos generalinį sekretorių, policijos Ekonominių nusikaltimų tyrimo skyriuje neseniai pradėtas ikiteisminis tyrimas dėl dokumentų klastojimo.
Olegas Tarasovas
Asociacijos "Linava" prezidiumo narys. Atstovauja logistikos, transporto paslaugomis ir automobilių prekyba besiverčiančiai UAB "Ryvatra", kuri buvo įsteigta 2001 m. ir iki 2016 m. vadinosi UAB "Lendona". Įmonei, turinčiai šešis darbuotojus, vadovauja Stanislavas Boreiša, su kuriuo O.Tarasovas perpus dalijasi ir jos akcijas. Vidutinis atlyginimas UAB "Ryvatra" šių metų vasarį buvo 660,75 euro. UAB "Ryvatra" turi bendrijos licenciją vežti krovinius, valdo trylika automobilių – devynis nuosavus ir keturis nuomojamus arba išperkamus. Įmonės apyvarta, 2013–2015 m. siekusi 200–300 tūkst. eurų, nuo 2016 m. ūgtelėjo iki 300–500 tūkst. eurų. 2017 m. "Ryvatra" uždirbo 18 tūkst. eurų grynojo pelno.
O.Tarasovas 1996 m. yra įregistravęs individualią įmonę "Baltegas", užsiimančią krovinių gabenimo agentų ir ekspeditorių veikla. Šių metų pradžioje "Baltegas" teturėjo vieną jai priklausantį automobilį. Internetiniame įmonės tinklalapyje http://russianhouse.lt skelbiama, kad ji užsiima rąstinių namelių ir saunų gamyba.
O.Tarasovas vadovauja ir vieną darbuotoją turinčiai UAB "Sputnik Style", įsteigtai 2001 m., kuri užsiima baldų prekyba ir didmenine santechnikos reikmenų prekyba. Sprendžiant iš apyvartos istorijos, šis verslo atsisakoma: 2013 m. apyvarta siekė 2–3 mln. eurų, 2014–2015 m. krito iki 1–2 mln. eurų, 2017 m. tesiekė 19 tūkst. eurų, o grynasis pelnas – vos 382 eurus.
Pats O.Tarasovas vienam transporto portalui teigė, kad turi ilgametę patirtį lietuviško ledo ritulio valdymo struktūroje, todėl jo įgyti dokumentų valdymo, darbo komandoje ir komunikacijos įgūdžiai labai pravers ir "Linavoje".
Naujausi komentarai